Seks na IUI?

<p>Wij starten binnenkort met onze eerste IUI poging na bijna 2 jaar zelf proberen..</p><p>Nu lees ik dat sommige het advies krijgen om toch ook nog seks te hebben na de IUI behandeling. Dat verbaasde mij nogal.</p><p>Ik keek er eerlijk gezegd juist naar uit dat we niet meer "op commando" hoeven te vrijen en we ons seksleven weer een beetje terug krijgen. </p><p>Bovendien als manlief sochtends zijn zaad moet inleveren lijkt me de kwaliteit in de avond ook niet optimaal? Normaal wordt toch ook niet geadviseerd om 2x op een dag seks te hebben.</p><p>Iemand hier ervaring mee?</p>

Ja ik. 
Het ligt ook aan de zaadkwaliteit van de man. Bij mijn eerste had mijn man varierend van 1 tot 6 mlj zaadjes en werd het advies niet gegeven. Toen werd het zaad ook uit de urine gewassen omdat hij retrograde ejaculaties had. 
Bij de tweede bleek alles wonderbaarlijk verbeterd. Hij had lang niet altijd retrograde ejaculaties, of niet alles ging meer naar de blaas. En zonder urine wassen zaten we op aantallen van 22-45 mjl zaadjes. 
Zelfs in het ziekenhuis op dezelfde afdeling kreeg ik verschillende adviezen. Verpleegsters die de IUI deden zeiden dat we thuis vooral ook moesten insemineren (natuurlijke seks is bij ons onmogelijk wegens een vernauwing). Maar toen ik het aan de fertiliteitsarts vroeg was hij niet enthousiast. Hij zei dat we het mochten proberen, maar dat het weinig toe zou voegen. Je wilt toch je winnende shot gebruiken voor de IUI. 
Maar ik had twee IUI's gehad en ik blijk een eisprong te hebben die ik al binnen 24 uur na de positieve test voel. 1 was net op tijd en de ander was te laat. Dus bij IUI 3 besloten we de gok te nemen en thuis alvast op de avond van de positieve test te insemineren. De volgende ochtend was de IUI. Het had zoals de dokter zei invloed op de hoeveelheid zaad, maar niet op de kwaliteit. Er was 6 mlj over, wat een erg goede kans is.  
Wij zijn uit die ronde zwanger geworden. Of dat aan het zelf insemineren lag weet ik niet, want de IUI was precies tijdens mijn ovulatiepijn. 
Ik deed ook IUI in natuurlijke cyclus. De timing is misschien wat beter te voorspellen als je hormonen gebruikt en echo's krijgt.

Terug
Bovenaan