Selectief eten weigeren

Hoi,

Ik vroeg me af of iemand dit herkent!

Christian (10,5 maanden) is vanaf het begin een goede eter geweest, alle fles altijd op, daarna met bijvoeding vrij snel alles opgepikt: fruit, groente/warme maaltijd, pap, toetje/yoghurt, liga/soepstengel, brood, water uit bekertje drinken. Hij at alles met smaak. Niets te klagen dus.

Maar toen hij 9 maanden was heeft hij 10 dagen flinke buikgriep gehad (en alleen melk en water gedronken) en sindsdien maakt hij een heel drama van de warme maaltijd. Nu is het zo dat hij de meeste dagen niet 1 hapje eet. Binnen een paar dagen deed hij dat ook met fruit, at hoogstens een kwart potje op. Maar sinds een week weigert hij ook brood en yoghurt (terwijl ik 2 weken geleden met gemak 2-3 boterhammen per dag erin kreeg!). Het enige wat hij echt wil is melk. Melk, melk en nog eens melk. Het is echt niet dat hij geen honger heeft, hij krijst soms echt de boel bij elkaar, hij wil gewoon (overduidelijk) niet die boterham (of groente, of fruit...) en houdt pas op als hij een fles krijgt . Ik zit dus nu weer op 4 flessen...

Voorlopig gooi ik het maar op een het 11 maanden sprongetje, want hij vertoond meer dan genoeg gedrag van (slecht slapen, veel aandacht vragen). Het zal wel een fase zijn, maar ik zou zo graag horen dat het straks weer helemaal gaat bijdraaien! Dan zou ik er misschien ook echt wat meer ontspannen mee om kunnen gaan... Ik vind het echt niet leuk meer om hem eten te geven, zo vermoeiend al dat drama...

Iemand tips/herkenning?

Hallo,

Heeft je kindje ook overgegeven tijdens die buikgriep?
Anders kan het zijn dat je kindje bang is om te eten omdat hij bang is dat hij daardoor weer gaat overgeven. Of hij is bang om weer misselijk te worden. Overgeven en misselijk zijn kan voor een kindje heel beangstigend zijn.
Melk ging tijdens z'n ziekte wel goed, dus is hij daar niet bang voor.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat je er aan kan doen. Mijn zoontje is anderhalf en die weigert steevast de warme maaltijd. Op het CB adviseerden ze om het niet op te dringen en het gewoon gezellig te houden aan tafel (spelletjes doen en liedjes zingen). Daar zijn we nu mee bezig en af en toe eet hij nu wel. Opvallend is bij ons dat mijn zoontje wel eet als het druk is aan tafel, met de feestdagen heeft hij echt veel gegeten!
Ik kan je dus alleen adviseren om het niet op te dringen, dat werkt alleen maar averechts. En misschien kan je het eens proberen op het CB? Ik denk dat het niet zomaar overgaat, omdat je zo duidelijk aangeeft dat het sinds de buikgriep is. Je kindje heeft waarschijnlijk een goede reden (in zijn beleving) om te vast voedsel te weigeren.

Succes ermee!

Liefs, Larissa

Hoi. Toen ik je verhaal las, dacht ik eigenlijk gelijk hetzelfde als mijn voorgangster al schreef.. Dat ie misschien het verband legt tussen het eten, en het overgeven/ziek zijn etc... Ze zijn dan wel heel jong maar ik denk zeker dat ze dat verband al wel (kunnen) leggen..
Ik zou het ook even met je huisarts (ben niet zo'n fan van het cb haha..) of zo overleggen en dan rustig te kijken hoe je dit het beste kunt oplossen..
Prijs hem de hemel in als ie weer een paar hapjes heeft gedaan (werkte hier altijd heel goed in een " moeilijke eet periode), en dan gaat het op den duur wel weer goedkomen!!
Gr. Anne-Marie

Bedankt voor reacties, maar ik denk toch echt dat het een sprongetje was. Want van de ene op de andere dag was het helemaal over! Opeens eet hij alles weer en goed!
Meer dan 200 ml pap, heel potje fruit, 2 boterhammen, heel potje groente, 100 ml yoghurt... Alles!  En ook de rest van zijn gedrag is weer helemaal normaal.
Rare dingen hoor, die sprongetjes... Maar ik ben allang blij!

Terug
Bovenaan