sexualiteit bij kleuters

hallo,
ik wil ff jullie mening over het volgende.
mijn dochter van bijna 5 zit steeds met haar hand in haar onderbroek aan haar plasser. als ik vraag waarom ze dat doet dan zegt ze dat ze dat lekker vindt. ik heb daar niet zo heel veel problemen mee maar heb haar gezegd dat ze dat alleen thuis mag doen en niet waar andere bij zijn zoals op school of bij andere kindjes thuis. ik vind het iets van haarzelf en wil het niet verbieden maar vind het niet prettig als andere het zien.
hoe gaan jullie daarmee om of wat is jullie mening.
alvast bedankt.
 
Mijn dochter van 4,5 doet het ook wij keuren het niet af maar zeggen wel tegen haar dat ze dat mag doen als ze alleen is en alleen op haar kamertje. Hopelijk is het een fase, het valt wel op dat ze het opeens weer doet en dan weer een paar weken niet en dan weer wel.
 
hallo. ik heb gister ongeveer hetzelfde meegemaakt.
mijn zoontje van 5 was aan t spelen en hij zei op een gegeven moment tegen mij, ik doe me deur dicht en je mag niet komen.(meestal is dit een moment dat hij wat uitspookt) dus ik na 10 min toch heel zachtjes de deur klein stukje open gedaan, lag hij op de grond met ze hand in ze onderbroek.
toen ik vroeg waarom hij dat deed,kon hij daar niet echt antwoord op geven,
ik ben niet boos geworden,ook omdat ik niet zo goed wist hiermee om te gaan.
 
Mijn dochter van bijna 3 doet het ook steeds. Ik zeg haar dat het mag als ze in bed en bad ligt, maar niet als er andere mensen bij zijn, omdat het niet netjes staat. Net als neuspeuteren. Dan maakt het het ook minder beladen als je het vergelijkt met neuspeuteren.

Verder vind ik het prima als ze zichzelf ontdekt en weet wat ze wel en niet lekker vindt. Dat helpt haar later hoop ik ook om verweer te hebben als jongens iets willen dat zij niet wil. Goed, dat later is natuurlijk nog heel ver weg als je pas bijnja 3 bent, maar toch.
 
Mijn zoontje van bijna 5 is ook druk bezig zijn lichaam te ontdekken. Ik probeer mijn kinderen (heb ook nog een dochtertje van net 2) mee te geven dat ze zich niet hoeven te schamen voor hun lichaam en dat het ok is om het te ontdekken. Maar dan wel als er geen andere mensen van buiten het gezin bij zijn. Zoals eerder al opgemerkt, net zoals bij neuspeuteren of zo.
 
Terug
Bovenaan