Signalen reflux

Ha moeders,
Mijn kindje is bijna 4 weken oud en de laatste tijd wat onrustig bij het voeden (borstvoeding). Ze begint rustig, maar na een minuut of 5 wordt ze onrustig. Verslikken, de hik en moeten boeren tussendoor. Ook kronkelt ze veel met haar lijfje. Ik heb een vrij sterke toeschietreflex en de melk stroomt ook met best een snelheid geloof ik. Ik hoor haar buikje tussendoor ook rommelen.
Tenslotte slaapt/ligt ze niet graag op haar rug (slaapt op mij, in mijn armen of in de draagzak), ook op het aankleedkussen is het huilen (en soms ook vaak slikken of de hik krijgen).
Het nog niet goed alleen op de rug kunnen slapen vond ik op zich niet heel gek voor een pasgeborene, vaak de hik hoort er ook bij, en het kronkelen leek me op de beruchte krampjes op deze leeftijd.. maar er vielen me ook kleine luchtbelletjes bij haar mondje op en toen dacht ik opeens aan reflux. Heb donderdag een telefonische afspraak met een lactatiekundige, maar was al een beetje nieuwsgierig naar ervaringen hier.
Iemand herkenning en tips?

Bij reflux komt het drinken echt omhoog/ eruit, wat pijn oplevert. Vind dit vooral klinken alsof ze het door de sterkte toeschietreflex niet weggeslikt krijgt. Goed dat je een lactatiekundige hebt gevraagd zij zal je daar vast neer over kunnen vertellen. 

Reflux kan verborgen zijn, dan komt de melk steeds wat omhoog en slikt ze het weer weg. Maar daar komt ook veel pijn bij kijken. Veel spugen is ook reflux, maar dat hoeft niet perse een probleem te zijn. 
Jouw verhaal komt op mij over alsof het drinken niet helemaal goed gaat. Als het je toeschietreflex is, dan kun je het eerste beetje handkolven en weg laten lopen in de wasbak of een doek, of een opvang cupje als je dat liever hebt. Dan is de ergste druk ervan af en komt je kindje ook beter bij de vettere achtermelk. 
Verder kun je tijdens het voeden tussendoor ook even goed laten boeren. En erna een kwartiertje omhoog houden. Verdiep je eens in verschillende boertechnieken, wie weet werkt er iets beter voor je kindje. 
En je kunt even wat dikke boeken onder de voorpoten van het bedje zetten, dan ligt ze wat schuin omhoog.
De lactatiekundige kan met je meekijken naar hoe ze aanhapt, dat kan ook al veel schelen. Maar daar zijn ook goede youtube filmpjes van. Vond ik duidelijker dan plaatjes in een boek. 

Even een update voor als mensen dit ooit nog lezen, na allerlei interventies rondom borstvoeding en slapen blijkt het toch verborgen reflux te zijn. De luchtbelletjes bij het mondje waren maagzuur belletjes. Door de tijd is de slokdarm geïrriteerd geraakt waardoor ons meisje nog meer pijn en ongemak kreeg. We zijn nu net doorgestuurd naar de kinderarts en heb het boek Reflux Baby aangeraden gekregen waar ik heel veel herkenning aan heb.
Verder laat ik het nu aan de adviezen van de kinderarts.

Terug
Bovenaan