Sinds 3e maand zwangerschap pijnlijke rechter arm/hand! HELP!

Hallo dames,
Ik ben Astrid en ben precies vandaag 16 weken zwanger van mijn 2e kindje.
Sinds de derde maand heb ik (vooral) s'nachts een erg pijnlijke rechter arm/hand, een soort pijnlijke tinteling, verdovend gevoel.
Het voelt aan alsof je hand slaapt, net zoals je dat kan hebben als je met je handen onder het kussen slaapt.
Deze pijn begint vaak rond 3 uur s'nachts en houd aan tot de volgende ochtend 10 uur.
Ik heb gelezen in het blad Kinderen dat actrice Isa Hoes hier ook last van heeft gehad in haar laatste zwangerschap van haar dochter.
Mijn vraag is, wie heeft hier nog meer last van en heeft er een "naam"voor en misschien een oplossing??
Je zou maar er een groot plezier mee doen, ik moet nog heel wat weken en hoop dat dit niet mijn hele zwangerschap aanhoud.
Groetjes van Astrid.
 
Hoi Astrid,

Het klinkt als het carpaal tunnel syndroom. Het houd in dat een zenuw naast de muis van je hand (in het kommetje dus, vlak boven je pols) beklemt zit. Het komt helaas veel voor bij zwangeren. Het komt vaak door gewichtstoename en/of vocht vasthouden. Er is niet veel aan te doen. Sommigen hebben baat bij een spalk om de pols en hand. Zorgen dat je vochtafdrijvende producten (selderij o.a) gebruikt. Vaak help het ook om je hand even buiten het bed te hangen. Het is nl iets dat voornamelijk 's-nachts last veroorzaakt. Als het heel ernstige vormen aanneemt kan er zelfs gekozen worden voor een operatie. Dit gebeurd met een plaatselijke verdoving. Maar geef het in ieder geval even aan bij je vk of gyn. Je kunt ook even langs de HA gaan. Misschien hebben zij nog tips. Er is ook vast wat te vinden op internet.

Voor het geval je je afvraagt hoe ik dit allemaal weet: Ik heb het zelf gehad. Al voor de geboorte van onze zoon. Ik ben toen geopereerd. Tijdens de zwangerschap kwam het terug. Normaal gaat het snel na de bevalling weg, maar bij mij bleef het. Inmiddels ben ik 7 weken zwanger van de tweede. Het is in alle hevigheid terug. Ik heb zelfs overdag last. Daarom weet ik heel goed hoe vervelend het voor je is.
Sterkte!

Groetjes, Kat (juni 2006 forum)
 
Hoi,

Het klinkt inderdaad als het carpaal tunnel syndroom. Ben je al bij de ha geweest???
Wat je er aan kan doen weet ik niet precies. Ik hoop voor je dat het snel iets beter gaat.

Sterkte Odette
 
Hallo dames,
Bedankt voor jullie reactie's, in had al het vermoeden dat het carpaal syndroom was. 10 jaar geleden ben ik daar als eens aan geopereerd. Nu in mijn 2e zwangerschap komt het inderdaad weer terug. Ik ben al bij de huisarts geweest die heeft mij een nachtspalk voorgeschreven die op dit moment gemaakt wordt.
Ik hoop dat dat gaat helpen want de pijn is s'nachts niet erg prettig.
Niet leuk om te horen dat andere mensen er ook last van hebben tijdens de zwangerschap maar ben wel blij te lezen dat ik niet de enige ben.

Bedantk, groetjes Astrid.
 
Terug
Bovenaan