Sinds kort drama met slapen savonds

Hallo!
We hebben een zoontje van 3 maanden die het overdag voorbeeldig doet en als hij eenmaal in slaap is doet hij het snachts meestal ook voorbeeldig. Maaaarrr… we zijn meestal van 18.30 uur tot 20.30 uur bezig om hem in slaap te krijgen. Zodra we hem in zijn wieg leggen gaat hij huilen. Overdag heeft hij dit niet. We letten op zijn wakkertijd, 1 uur en bakeren hem standaard bij elk slaapje in. Wat moeten we anders doen of wat kan dit zijn? Het is nogal vervelend dat we elke avond 2 uur lang met een overstuur mannetje zitten die niet aan z’n slaap lijkt toe te geven.

Hoi! Dit hebben wij ook met ons dochtertje gehad, rond de 3/4 maanden. Wij kregen als tip van onze gastouder om slaap training toe te passen. Je laat je baby bijv 5 min huilen (wij zette een timer op de telefoon) dit is ook zodat ze hun prikkels verwerken. Na vijf min ga je kijken en kan je je baby uit bed tillen om te troosten. Wanneer je baby getroost is leg je je baby terug in bed. Je laat je baby elke keer net iets langer huilen, tel er telkens een min bij. Vanaf het moment dat je baby weer huilt zet je je timer op 6 min en ga je terug. Je tilt je baby niet uit bed, je troost en geeft een knuffel terwijl je baby in bed blijft liggen. (De derde keer wanneer ik terug ging (7min) praatte ik niet meer tegen m’n dochtertje maar streek haar over het gezichtje)Dit probeer je een aantal avonden achter elkaar. In het begin vond ik dit erg lastig en ging het ook wel tegen m’n gevoel in maar het heeft wel geholpen. De eerst avond sliep ze met een uur maar de avond er naar was het al met 45 min. Met vijf dagen sliep ze zo snel dat we nog maar een keer terug hoefde. Inmiddels is ze 6 maanden en komt het zelden voor dat slapen moeilijk gaat in de avond en hoeven vaak niet eens meer terug of nog maar een keer. Misschien het proberen waard :)
En zoals reactie hieronder: vast ritueel. Pyjamaatje aan, boekje lezen.

Hier precies hetzelfde. Alleen dan van 19.00 tot 22.00 .. standaard .. elke avond! Prikkels verwerken? Huiluurtjes? Ik heb geen idee maar wat we ook proberen, het is dramaaaa! ? dus hopelijk helpen de tips uit de reactie hier boven! Ik ga het ook eens proberen.. tenminste.. als het bij huilen blijft. Soms is het echt krijsen! Heel hard! & dan zijn 5 minuten laten gaan wel erg lang ?

Fijn dat hij het zo voorbeeldig doet verder! Maar kan me voorstellen dat dit wel frustrerend is idd. Heb je al geprobeerd om hem misschien wat later op bed te leggen? Of heb je echt het idee dat hij erg moe is? Ik zou de wakkertijden zeker toepassen, maar leggen op slaapsignalen is in mijn ogen zeker zo belangrijk. Dus als hij zijn oortje begint te pakken of begint te gapen ofzo, dan gelijk naar bed. En misschien alvast beginnen met een soort bedritueel (als je dat nog niet doet). Dus pyjamaatje aan, inbakeren, verhaaltje voorlezen, aai over de bol en lekker slapen. Misschien van te voren een lekker badje met lavendelgeur? Werkte bij ons zoontje altijd ontspannend. Succes!

Wij droegen zowel onze dochter als onze zoon in de draagzak op die tijden. Ze sliepen dan heerlijk! Ze zijn nog zo klein en moeten de dag verwerken. Hoe fijn is het als dat tegen papa/mama aan kan :) Het is ook een tijdstip waarop ze nog wel eens behoefte kunnen hebben aan extra drinken, dus dat kan je ook proberen.

Herkenbaar. Mijn dochter is nu 7 maanden naar weet nog heel goed dat ze met 3-4 maanden elke avond tussen 7 en 8 ontroostbaar was. Wat een paniek had ze dan en niets hielp. De enige geruststelling zou zijn: het is maar een fase en gaat vanzelf voorbij. Je hebt er niks aan, maar wel fijn te weten sat andere dit ook meemaken. #yourenotalone

Hier sliepen m'n dochters tot ruim 4 maanden echt niet voor 22.00/23.00 in hun bed!

Vanaf 19.00 was het veel huilen, krampjes, uren rondjes lopen in de woonkamer, pfoe!! Af en toe een hazeslaapje op schoot maar eerder dan 22.00/23.00 kreeg ik ze écht niet slapend in hun bedje.

Hoort er helemaal bij bij zo'n ukkie helaas. Ik vind 20.30 slapen eerlijk gezegd al keurig, knap van je kindje! 18.30 naar bed hoeft op deze leeftijd nog helemaal niet!

Ga er maar in mee. Hou hem op schoot,knuffel, loop rondjes. Er komt vanzelf een moment dat hij diep gaat slapen en als dat om 20.30 is zou ik daar al super trots op zijn!

Terug
Bovenaan