Sinterklaas deel 2

Hoi meiden,

Ik open even een nieuw topic om te reageren op het eerste topic: Sinterklaas en opvoeding (discussie). Nou, die discussie is wel gelukt! Wat een reacties!

Wat mij betreft  het geen optie om Sinterklaas niet te vieren. Het zal hier alleen wat soberder gaan dan bij menig ander kindje; een paar keer de schoen zetten, de confrontatie met de goedheiligman en zijn pieten op het kdv, en dan pakjesavond thuis vind ik meer dan genoeg. Hier (nog) geen intochten, Sinten op het werk van papa en mama, of overige clubs/verenigingen.

Ik was dan ook niet van plan om hem te vertellen dat Sinterklaas nep is (ik begrijp eerlijk gezegd ook niet dat sommigen dat uit mijn tekst meenden te kunnen herleiden...)  . Hij snapt er uberhaupt nog weinig van, dus echt liegen zal er dit jaar nog niet voor nodig zijn om hem een leuke tijd te bezorgen.

Maar op het moment dat hij zelf met twijfels komt en vragen gaat stellen dan ga ik daar geen doekjes meer omwinden en mag hij de (hele) waarheid weten.

En wat betreft een aantal andere reacties:
- ik heb er geen trauma aan overgehouden en hoefde er ook niet voor naar de psycholoog. Dit was ook niet mijn uitgangspunt bij het openen van de topic (Wel: als je je kind opvoedt moet je zelf het goede voorbeeld geven en daar begon mijn geweten dus op te spelen)

- Julian zal dus niet als enige niet-gelovige aan de zijlijn staan, maar ik ga 5 december en de 3 weken ervoor ook niet onnodig spannend maken.

- En de vraag: Mama hoe komen babies in de buik?. Daar   maak ik ook geen leugen van. Wellicht kom je de eerste keer nog weg met niet de hele waarheid. Maar toen ik deze vraag begon te stellen (ik denk een jaar of 6 of 7?), toen ging ik samen met mijn ouders naar de boekenwinkel en kreeg een boek over hoe dat ging. Dat boek was helemaal gericht op die leeftijdsgroep en ik kon er gewoon met mijn ouders over   praten.

Hier komen babies niet uit de bloemkool en worden ook niet door de ooievaar gebracht (ik wilde ook perse geen geboortekaartje met ooievaar; we hebben er genoeg voor moeten doen om zwanger te worden zeg maar, maar dat terzijde).

Ik vond het trouwens leuk om te lezen dat Sinterklaas niet alleen kinderen zo bezig houdt!

Groetjes,
Ellen mv Julian

Haha, die Ilja! Al die jaren in de waan dat je door de ooievaar geracht bent. Hihi.

Wij hebben vroeger 1x Sinterklaas geviert. Ik heb er trouwens ook nooit in gelooft. Weet niet of mijn ouders het uitgelegt hebben of niet (vergeten ).

Vorig jaar kwam m'n zusje met haar vriend bij ons Sinterklaas 'vieren'. Dit jaar weer. Hopelijk blijven we deze zelfgestarte traditie voortzetten. Gewoon wat cadeautjes in een jute zak. Als Dean en Lynn gaan vragen hoe de vork in de steel zit, zullen we gewoon vertellen dat het een vreklede man is. Net als Dean die een pietenpakje draagt. En om een eventueel trauma te voorkomen vertellen we het maar in de zomer!! Hahahaha.

Met Kerst heb ik dan weer niks. Gewoon gezellig eten met m'n schoonouders en that's it. Niks geen kerstgedachte (oei).

Groetjes,
Nelly.

Ha Ellen,

Vond het een leuk topic die je geopend had en leuk om alle zeer verschillende reacties te lezen!! En idd sommige ouders vinden het op dit moment leuker als hun kids om sinterklaas te vieren, of heb ik het mis??
Wij doen het net als jullie wat sober en niet te uitbundig, we gaan er niet helemaal aan voorbij. En liegen doe ik ook niet, en ik vertel niet nu al het hele sinterklaasverhaal aan Rebecca. Dit jaar vind ik het genoeg dat ze weet dat hij cadeaus en snoep brengt.
Geen verhalen over op dak met paard, cadeaus uit Spanje die door de schoorsteen komen, verlanglijstjes, liedjes.
Overigens waar komen baby's vandaan, bij ons ook niet uit een bloemkool of via de ooievaar. Ben van plan als ze er naar gaan vragen bij beetjes uit te leggen.
Kinderen zijn vaak al tevreden met een klein antwoord en een gedeelte van het verhaal i.p.v. na hun vraag meteen het hele verhaal te vertellen.
(is mijn ervaring met mijn nichtje van 7 jaar die allerlei vragen had toen mijn dochter  geboren was en ik borstvoeding gaf enzo...)
Groetjes, Marianne mv Rebecca (09-08-06)

Bloemkolen en Ooievaars? Kian is er net achter dat mamma geen piemel heeft! Dat lijkt me voldoende voorlichting voorlopig!

En ik vind het super interessant te lezen hoe iedereen sinterklaas beleeft. Bedankt allemaal voor de blik in  jullie huiskamer van 5 december 2008!

Liefs Nelleke

Terug
Bovenaan