Sinterklaas en begin December jarig

Essil

Moderator
Ik hoor best weleens dat in huishoudens Sinterklaas niet gevierd wordt, omdat 1 van de kinderen rond Sinterklaas geboren is.
Maar ik merk ook dat op de basisschool en de bso er echt superveel aandacht aan deze feestdag geschonken wordt.
Nou ben ik wel benieuwd hoe die ouders dit dan aan de hele jonge kinderen uitleggen? Is dat eigenlijk wel te doen?
Houdt de omgeving rekening met je keuze?

Mijn neefje is eind november jarig en zijn verjaardag wordt gewoon gevierd. Het is toch niet ingewikkeld om het begrip Sinterklaas en verjaardag aan kinderen uit te leggen dan wel om dit los te zien? Jonge ouders van nu maken het zichzelf veel te ingewikkeld. Zou het ook bijzonder sneu voor het andere kindje vinden als hierom Sinterklaas niet gevierd wordt.

Lijkt mij dat ouders vooral stoppen met vieren van Sinterklaas omdat de kinderen ouder worden en het cadeaufestijn verschuiven naar Kerst of aan Sinterklaas wordt een andere invulling gegeven (lootjes trekken, dobbelen etc). Ook genoeg gezinnen die het niet vieren vanwege geloofsovertuiging of helaas vanwege onvoldoende financiële middelen.

We hebben er hier 2 van eind december. Maar doen ook niets aan sinterklaas. Vroeger thuis wel, maar door een verandering van leven uit principe (zoals 2Boysmama inderdaad zei) niet meer.
Nooit gedaan met de kinderen. Ze missen het niet en talen er eigenlijk helemaal niet naar.
Tuurlijk krijgen ze soms pepernoten ipv van een snoepje. Maar die bakken we ook gerust in de zomer

Ken genoeg kinderen die op of rond 5 dec jarig zijn. Maar die vieren gewoon allemaal Sinterklaas. Niet ingewikkelder maken dan het is.. en bijzonder sneu als Sinterklaas om die reden niet gevierd wordt. Financiële reden, geloof, opvoedkundige overtuiging allemaal prima. Maar omdat iemand dan jarig is? Bijzondere keuze, niet de mijne. Hier wordt kerst ook gewoon gevierd ondanks dat man én tante dan jarig zijn. En oud&nieuw zetten we ook niet aan de kant ondanks dat nicht 1 januari jarig is.

Terug
Bovenaan