sla gegeten erg voor listeria??

Hoi,

Ik ben nu 15 weken zwanger en bedacht gister opeens dat ik vorige week een broodje dönner heb gegeten met sla erop en aflopen zondag heb ik ook sla gegeten bij een wokrestaurant. Ik heb helemaal niet bij die listeria bacterie nagedacht, ik denk dan alleen aan die kazen enz, en rauw vlees maar niet bij sla. Maar nu lees ik dus dat je beter geen rauwkost kan eten als je niet weet of het goed gewassen is. Moet ik me nu zorgen gaan maken? Het was niet echt veel sla.
gr. Stella

Ik ben er ook vaak bang voor geweest, bijvoorbeeld na een salade tijdens de lunch. En maar wachten totdat ik iets voelde ofzo.  
Misschien moeten we er maar van uitgaan dat de meeste horeca gelegenheden het prima doen, en de dubieuze tentjes mijden.
Je kunt ook niet je hele zwschap bang zijn voor van alles en nogwat, toch?

Ik heb in mijn vorige zwangerschap regelmatig ongewassen sla gegeten, we waren toen op vakantie en dan ben je weleens afhankelijk van restaurants e.d.. Ik heb er niets van gekregen. Ik heb zelfs weleens per ongeluk een hele rauwe melkse kaas opgegeten. Gelukkig heeft mijn kindje er niets van gekregen. De kans dat er iets misgaat is 0,00025 % of zo, echt niet iets om je vreselijk zorgen om te maken. Je moet ook nog een beetje kunnen leven toch?!

Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap gerookte ham gegeten, die blijkt dus ook nog "rauw" te zijn. Ik heb me er heel lang druk om gemaakt, maar ik kon er toch echt niks meer aan veranderen.
Ik sluit me aan bij Nienke (geloof ik): vanaf nu alleen dat soort dingen eten waar je het vertrouwt.
De meeste mensen hebben al een listeria besmetting meegemaakt, maar je kan niet vaststellen of je hem NU hebt. Wel of het ooit aanwezig is geweest in je lichaam, maar dat stelt je voor dit moment toch niet echt gerust.

Probeer er maar niet over te piekeren, het zal zo'n vaart wel niet lopen!

Liefs, Kaskes

P.s. Onze moeder, grootmoeders, overgrootmoeders, deden wel meer dingen tijdens de zwangerschap die nu niet meer mogen en wij zijn toch ook allemaal groot geworden??? Wat je kan vermijden moet je natuurlijk doen, maar voor de rest toch maar vertrouwen op Moeder Natuur.

Terug
Bovenaan