sla gegeten listeria??

Hoi,

Ik ben nu 15 weken zwanger en bedacht gister opeens dat ik vorige week een broodje dönner heb gegeten met sla erop en aflopen zondag heb ik ook sla gegeten bij een wokrestaurant. Ik heb helemaal niet bij die listeria bacterie nagedacht, ik denk dan alleen aan die kazen enz, en rauw vlees maar niet bij sla. Maar nu lees ik dus dat je beter geen rauwkost kan eten als je niet weet of het goed gewassen is. Moet ik me nu zorgen gaan maken? Het was niet echt veel sla.
gr. Stella

Hoi,
ik zou me niet al te veel zorgen maken. Het is Nederland, tenslotte...
Bovendien, het klinkt vervelend, maar je kunt er nu toch niks meer aan veranderen. Met een beetje geluk had je een lekker zuur drankje bij het eten (cola, jus) dat de eventuele bacterien om zeep heeft geholpen.

Vraag het de volgende keer nog even na bij je VK. Als je kindje nu nog lekker op z'n plek zit, zal het allemaal wel meevallen, toch?

Succes!
Groetjes, Jose

Als de sla direct uit de groentetuin komt moet je m heel goed wassen maar kant en klare sla kun je gewoon wassen en eten hoor!!
Maak je niet te druk hierover!!

sjonge jonge
niet om het 1 of ander hoor maar ik hoor steeds meer dingen genoemd worden die je als zwangere niet schijnt te mogen hebben
zelf let ik alleen op rauw vlees rauwe kaas en niet al te veel koffie
eerlijk gezegt wist ik het ook alleen van deze dingen

maar het is toch van de gekke waar je tegenwoordig allemaal al niet op moet letten
hoe deden onze moeders dat...zijn wij er zoveel slechter op geworden?

Hoi,

bij sla en andere groenten gaat het niet om de listeria-bacterie, maar om toxoplasmose. Daarom wordt aangeraden alle groenten die je rauw eet goed te wassen.

Margrethe

Tja, de kans dat je zo'n besmetting oploopt is superklein. Maar ik geloof dat bij bepaalde besmettingen de gevolgen wel ernstig kunnen zijn. Dus vandaar dat ze je er toch voor waarschuwen. In de tijd van onze moeders werden er misschien iets vaker kinderen geboren met een onnodige afwijking, ontstaan door bacterien/virussen in de zwangerschap.
Ik heb laatst ook een turkse pizza (met rauwkost erop) genomen en dacht achteraf , maar ja, toen kon ik er al niets meer aan doen.
Op mijn werk neem ik ook vaak een tomaat op het brood en die was ik dan extra af.

Tja, het blijft lastig. Ik doe mijn best om zo gezond mogelijk te eten en onnodige risico's te vermijden, maar je moet wel blijven leven.

Hoi,

Ik zelf had al die dingen ook al wel gelezen op internet en vraag me ook wel eens af, jemig wat mag je als zwangere vrouw nog eten....

T is alleen dat van veel bacteriën je die al een keer hebt gehad, en dan ben je imuum ervoor, je kan dat alleen niet controleren...
Het is en blijft een beetje oppassen, ik vind het heel vervelend, ben echt een sla mens, en vooral als we uiteten zijn, lekker sla erbij...maar daar moet je dus mee oppassen...

Mijn gyn is heel makkelijk in dingen, zegt ook bij bv de kattenbak verschonen, heb je dat altijd al gedaan? nu gewoon door blijven doen, hetzij met handschoenen als je je er prettiger bij voelt, maar dan kan je er donder op zeggen dat je die bacterie al hebt gehad.
Hij raad daarintegen wel heel erg af om een katje te kopen in je zwangerschap....

Tja....we zullen het er die 9 mnd mee moeten doen hahahaha

Terug
Bovenaan