Slaan en lopen

Ons dochtertje Silvy is nu 18 maanden en loopt al vanaf 12 maanden bij de tafel maar zodra ze merkt dat ze los staat gaat ze zitten.
We oefenen heel vaak met haar aan 1 handje en zodra je haar loslaat gaat ze zitten..het lijkt net voor ons of alle kindjes van haar leeftijd al lopen ook op het kdv.
Maar we zijn al trots op haar met wat ze nu al allemaal al kan.
Ze is wel met 34 weken geboren maar zou niet weten of dat er iets mee te maken heeft.
Is het denk jullie normaal dat ze nog niet loopt.?het cb zegt dat ze tussen de 15 en 18 maanden wel moeten lopen maar hun werken allemaal met lijnen net of elk kindje hetzelfde is..
Silvy weegt nu 10,8 kilo en is nu 82 cm..ze is lang en licht zegt het cb.
Sinds een week of 2 begint Silvy ook af en toe te slaan als we nee zeggen als ze iets niet mag..maar zodra ze dat doet zetten we haar in haar stoel voor 2 minuten want slaan moet snel afgeleerd worden.
Hebben jullie dreumes ook een periode gehad van slaan af en toe.?
Ze is echt een echt een heel lief maar vooral een heel ondeugend meisje die nu veel ons aan uitproberen is.

Groetjes

Steffan,Janneke en Silvy

Eerst, wat het cb ook zegt, het zijn gemiddelden. Er zijn uitschieters. Ik zou me pas echt zorgen gaan maken als ze met twee jaar echt nog niet zelfstandig wil lopen. De knop moet gewoon even op, dat moet ze zelf gaan doen.

Gewicht en lengte valt wel mee, het lijkt wel mooi in verhouding. Een kindje groeit zoals de genen (haar genetisch materiaal) dat voorschrijft. Jullie zijn vast ook niet heel groot of wel?

Slaan op deze leeftijd is een vrij normale reactie, Thomas doet het ook (en dat is nogal een zachtaardig jongentje) maar ook andere kinderen van mijn vriendinnen en de zwangerschapsclub zijn door zo'n fase heen gegaan, heel apart. Alsof een kind wil zeggen: klaar om opgevoed te worden ;)
Ze begrijpen heel veel, dus ik pak bij Thomas het handje vast wat geslagen heeft en zeg nee, lief doen en dan aai ik dat handje over mn wang.
Straf op een stoel bewaar ik voor andere dingen, als Thomas 3 keer iets stouts doet; aan de plantjes zitten, kastjes open doen waar hij niet in mag enz. dan waar schuw ik de 2e keer voor de stoel en de 3e keer moet hij op de stoel.
En de stoel is ook voor driftbuien, die wil ik niet in mijn buurt en dan moet hij daarop even afkoelen.

Hoihoi,

Wat het gewicht en lengte betreft: Noah is 83 cm en weegt 9,4 kilo. Geen reden tot zorgen dus ;-) Zoals Caat al zegt: het zit gewoon in de genen. Ik weet dat Noah het van mijn man heeft; die zat als baby ònder de onderste curve van het cb qua lengte en gewicht. Ondertussen is dat aardig bijgetrokken ;-) Hij zal nooit een reus worden, maar hij is nu wel gewoon gemiddeld qua lengte en gewicht.
Wat het slaan betreft: ik heb zelf het gevoel dat dat vooral uit baldadigheid gebeurt. Noah is soms zo enthousiast en wild aan het spelen/stoeien dat hij een klap geeft. Ik pak dan idd ook zijn handje en zeg: niet slaan noah! je moet zachtjes aaien (en dan aai ik met zijn handje over mijn wang)
Als hij verder heel vervelend doet waarschuw ik hem 2x en de 3e keer gaat hij in de box.

Heel soms slaat hij wel eens zo onverwacht of hard dat ik echt schrik, en dan val ik naar hem uit (potverdorrie Noah, niet doen!!!) Hij schrikt dan en gaat hard huilen. Misschien niet de meest pedagogische manier, maar ach, moeders zijn ook maar mensen toch ;-)

Groetjes, 10e

Hoi,

Over het lopen heb ik niet veel te melden want de mijne heeft het kruipen totaal overgeslagen en liep met 7 maanden los. Hij is trouwens fysiek met alles erg snel maar praten ho maar. Wat natuurlijk de nodige frustratie opleverd wanneer hij zich niet begrepen voelt. Dat resulteert vaak in slaan en huilen. Door hem op zijn stoeltje te zetten of hem te zeggen dat hij zachtjes moet doen word het wel steeds minder. Is weer zo'n fase waar we doorheen moeten denk ik.

Terug
Bovenaan