Slaap baby 7 maanden

Ons dochtertje van ruim 7 maanden heeft nooit goed geslapen. Heb altijd de hoop gehad dat als ze ouder werd, het vast wel beter zou gaan. Maar nog niet dus ? Overdag slaapt ze vaak ongeveer 1 uur per slaapje, daarna klaarwakker. Wil dan ook echt niet verder slapen. 's Avonds leggen we haar rond 7 uur in bed, eerst in bad zodat ze helemaal ontspannen naar bed kan gaan. Tijdje deed ze dat best goed en sliep dan vaak tot uur of 10 en kreeg dan nog een voeding als ze wakker werd. Laatste tijd wordt ze rond 8 uur weer wakker en wil dan niet meer verder slapen. Proberen haar in haar bedje te houden en handjes vasthouden zodat ze weer in slaap valt. Soms valt ze dan weer in een hele lichte slaap, wordt dan van elk geluidje weer wakker. Soms wil ze echt niet meer in slaap vallen en halen we haar dan toch maar uit bed omdat ze helemaal overstuur wordt. Dan gaat ze samen met ons weer in bed en wordt ze s nachts ook nog aantal keer wakker. Iemand tips om haar een goede slaap te geven? ?

Hoi hoi!
Wat vervelend voor jullie kleine meid en jullie dat ze zo vaak wakker wordt gedurende de avond en nacht! Hebben jullie naast het badje ook nog een bepaald bedritueel? Als dat elke keer hetzelfde is dan kan dat ook zeker wat helpen, zo weet ze waar ze aan toe is. 
Wij hebben niet echt dezelfde ervaring vanaf het begin in de nachten maar ons dochtertje van bijna 7 maanden die heeft al wel vanaf het begin overdag korte slaapjes, variërend van 30 minuten tot 1 uur. 
Vanaf de tweede week sliep ze eigenlijk de hele nacht door en was ze een enorme slaapkop die ik echt 's ochtends wakker moest maken. Nu heeft ze een korte periode gehad waarbij ik echt zo twee of drie uur bezig was om haar in slaap te krijgen of dat ze ook steeds elke 40-45 minuten wakker werd de paar uur voor middernacht.
Als ze dan in haar bedje lag was ze ontroostbaar, even oppakken en meteen weer in diepe slaap. Hier was het een combinatie van een slaapregressie en doorkomende tandjes.
Soms kan het ook zo zijn dat kleintjes wakker worden omdat ze toch nog wat honger hebben, hier ben ik vrij snel vaste voeding gaan geven en ook dat heeft bijgedragen aan een goede nachtrust. Alleen borstvoeding was in ons geval na een maand of drie niet genoeg, van flesvoeding zat ze ook veel langer vol dus hier hielp dat ook zeker mee! 
Verder doen we elke avond rond dezelfde tijd (soms kan dat uiteraard niet door visite, uitjes of vakanties) haar pyjamaatje en slaapzak aan, een laatste voeding, een boekje voorlezen en met haar knuffel en white noise in bed leggen. Mocht ze huilen, dan gaan we na 5 minuten terug en als ik haar dan heen en weer wieg of knuffel is ze meteen in een diepe slaap!
Ik wens jullie veel geluk toe en hopelijk krijgen jullie snel meer nachtrust! 
Liefs

Bedankt voor jullie reacties! 
Ik denk niet dat het komt doordat ze niet moe is. We hebben redelijk vaste tijden waarop ze naar bed gaat, en rond die tijd gaat ze ook vaak gapen en in haar oogjes wrijven.
We hebben altijd wel hetzelfde slaapritueel. Slaapzakje aan, verhaaltje lezen, liedje zingen en dan in bed leggen. Dan valt ze vaak wel in slaap, maar wordt snel weer wakker en slaapt dan niet meer verder. Heb er de laatste dagen nog veel over na gedacht, maar ik denk dat het komt doordat ze onze nabijheid mist. Het lukt haar ook nog niet om zelfstandig in slaap te vallen. Ze moet ergens mee friemelen om in slaap te kunnen vallen. En dat wil ze alleen met onze handen, niet met een knuffeltje of iets anders, dat heeft ze gelijk door. Heb al verschillende keren geprobeerd om haar zelfstandig in slaap te laten vallen, maar het is me helaas nog niet gelukt. Als ze dat kan, lukt het misschien ook beter om weer zelf in slaap te vallen als ze tussendoor wakker wordt en niet gelijk in paniek te raken. Maar hoe ga ik haar dat leren als ze echt alleen maar een van onze handen vast wil houden? ?

Goedenavond? 
De nabijheid als verklaring vind ik helemaal niet gek, het is ook nogal wat voor zo'n kleintje om op de wereld te komen. Bij papa en natuurlijk vooral bij mama is het toch het fijnste en veiligste om te slapen. Misschien dat het vanzelf beter gaat, soms kun je je zoveel afvragen, tips blijven googelen en dan werkt loslaten vaak nog het beste. Maar het neemt niet weg dat het frustrerend en lastig kan zijn! Ook zijn er zoveel mensen die van alles vinden en zeggen als een kindje van die leeftijd niet zelfstandig kan slapen.
Toevallig is ons meisje vanavond wel eigenwijs, haha. Ze wordt continue wakker als ik haar in bed leg en als ik haar eruit haal slaapt ze alweer bijna. Ook is ze met haar handje aan het friemelen. Waarschijnlijk zoekt ze ook extra geborgenheid. Ik geef er gewoon aan toe, dit werkt voor ons en haar nu het beste.
Als je de gouden tip of goede handvatten krijgt mag je die altijd delen, haha? 

Terug
Bovenaan