Slaap baby combineren peuter

Goedemorgen,

Ik heb 2 zoontjes 4maand en 2.5jaar. Mijn baby slaapt overdag alleen maar korte dutjes van ongeveer een halfuur. En hij valt uiteraard nog niet zelfstandig in slaap. Zo ging het bij mijn oudste ook. Alleen had ik toen wel de tijd om te oefenen met in eigen bedje slapen enz. Hoe combineren jullie dat met een peuter die beneden ook zijn aandacht wilt? Nu slaapt de baby overdag eigenlijk altijd in de kinderwagen. Maar voor me gevoel word het tijd dat het fijn is als hij ook overdag gaat slapen.
Iemand nog tips voor mij?! Voor me gevoel kom ik handen tekort..

Liefs,

Hoi,

is het geen idee om de slaapjes van beiden te combineren? Dat is wat ik meestal deed. 1x per dag proberen allebei tegelijk te laten slapen. Heb je direct ook even je handen vrij voor je eigen ?

groetjes
K. 

Zelfstandig slapen kan ook in de kinderwagen. Maar je kan natuurlijk af en toe proberen of het al lukt hem in bed te laten slapen. Beginnen op dagen dat je partner thuis is om het andere kind bezig te houden.

Bij ons ging het na bijna 6 maanden ineens vanzelf weer goed met zelf slapen. Dus ik zou er nog niet te veel zorgen om maken. Wel af en toe proberen natuurlijk.

ik ben vanaf 6 weken oud daarmee begonnen met de jongste. De oudste was toen net 2. Bij de oudste ging dat allemaal echt niet, maar mijn jongste was iets makkelijker. Maar evengoed een typische baby die huilde en hulp nodig had met in bed in slaap vallen, en enkel korte slaapjes deed, hoor. 
Mijn man was 8 weken thuis, dus daarom wilde ik toen al beginnen. Ik heb er de eerste week in de buurt gezeten. In halve slaap sussen op de arm en dan heel slaperig wegleggen, verder sussen in bed. Als ze dan sliep op onze kamer zitten tot ik zeker wist dat ze dieper sliep. Elke keer als ze even daar geslapen had, ook al was het maar een kwartier, vol liefde weer ophalen.  
daar heb ik toen echt even de tijd voor genomen. 

in de maandjes daarna was het meestal dat ik sochtends op bed legde als mijn man ging werken, dan kon hij er nog even bij zitten beneden. Tweede slaapje gingen we naar buiten en sliep de jongste onderweg. Voor het derde slaapje sliep mijn oudste al en had ik de tijd. Eind van de middag was soms ook onderweg, soms in bed. dan liet ik de oudste even voor de tv. Ze begreep al best goed wat ik van haar vroeg: even beneden blijven. Kijk maar even tv en ik ben zo weer terug. ik liet haar op de babyfoon meekijken. Als het veel huilen en lastig was, dan liep ik tussen beiden heen en weer, superirritant. 

Ik heb ook wel eens van andere moeders gehoord dat ze beneden dan ook een babyfooncamera zetten zodat je mee kan kijken. Of dat ze de oudste meenemen en dat die in de ouderkamer of eigen kamer even wacht evt met tablet. 
Dat laatste werkte bij ons echt niet. Ze was te jong om fluisteren te begrijpen, stormde luid roepend de babykamer op enzo. Maar valt te proberen, sommige kindjes doen dat juist weer goed. 

Het 3 slaapjesritme met 1 langer slaapje in het midden ontstond rond 5 maanden. Dat was heerlijk, even beiden op bed. 
en toen kwam het 2 slaapjesritme waarbij er altijd wel een lag te slapen in bed en naar buiten gaan goed plannen was. Mijn oudste heeft gelukkig op een gegeven moment geen moeite meer gehad met pas rond half 2 even slapen of helemaal niet slapen. Maar in het begin was dat echt wel even puzzelen. 

Hier hetzelfde probleem. Een kindje van 3,5 en een baby van 3 maanden. Ik probeer inderdaad aan de oudste uit te leggen dat hij alle tijd heeft om met mij te spelen zodra zijn zusje slaapt. Soms helpt de iPad inderdaad. We doen meestal het eerste slaapje in haar bedje en dan zijn we daarna vaak op pad, dus kinderwagen of draagzak en dan smiddags weer een slaapje in haar eigen bedje. De ene dag gaat het top en de andere dag is er wel weer een sprongetje, virus of ander iets waardoor het dramatisch gaat en ze vooral in de draagzak slaapt. Het wordt vanzelf beter is mijn ervaring met mijn zoontje.

Ik zat met hetzelfde probleem. 2 dochters. Oudste is 3 en jongste 4 maanden. Onze jongste begint nu langzaamaan te leren hoe ze zelf in slaap valt en hoe ze moet doorslapen na 30/45 min. Eerst moest ik haar in slaap wiegen en sliep ze dus bijna altijd in de woonkamer. Vervolgens in haar eigen bedje met liedjes zingen, white noise en kriebelen over het hoofdje. Mijn oudste dochter werd dan vaak onrustig omdat het zo lang duurde. Ik heb haar betrokken bij het slaapritueel. We lezen samen een boekje voor (altijd dezelfde dus ze kan hem dromen) dan een dikke knuffel met z'n drietjes en leg vervolgens de jongste in bed. Mn oudste komt bij mij op schoot en we zingen samen zachtjes wat kinderliedjes. Ze is dan ook wel Echt een moedertje. Ondertussen houdt ik haar stevig vast en knuffel ik haar. Heb altijd het idee dat ik haar te weinig aandacht geef, met zo'n kleintje in huis en dit is wel een ideaal momentje om lekker te knuffelen. We zijn nu zo ver dat het steeds vaker lukt om alleen nog even wat te zingen en soms lukt het in slaap vallen al zonder enige hulp, alleen dat ik nog naast het bedje zit totdat ze slaapt. Mijn oudste vind het fijn om te helpen en ik vind het vooral heel fijn dat we even lekker samen hebben kunnen zitten.

Terug
Bovenaan