Slaap dilemma’s ?

<p>Hallo mama’s ?</p><p>ik zit met een aantal dilemma’s en wil jullie graag als klankbord gebruiken. Mijn zoontje Sten is vandaag vier weken oud. Tot dusver hebben we nog niet echt regelmaat qua slapen/voeden. Wel probeer ik altijd de avond voeding om tien uur te geven om vervolgens samen naar bed te gaan. Sten ligt dan bij ons op de kamer. Hij huilt vaak een tijdje voor hij de slaap kan vatten en ik vind het door slaapgebrek best snel frustrerend als hij de slaap niet kan vatten. Sinds gisteren hebben we daarom besloten om pas naar bed te gaan als hij rustig is zodat we nog in ons wakkere stand en in alle rust hem kunnen geruststellen. Nu vraag ik me af of het niet beter is om hem al om 19.00 naar bedje te doen zodat hij wat meer slaap kan pakken en de dag rustig kan afbouwen. Ik lees overal dat regelmaat belangrijk is maar wil ook wel de vrijheid hebben om hem mee te nemen als ik s avonds een keer op bezoek wil, dus dat betekend dat het niet altijd om 19.00 naar bedje is. Hoe doen andere mama’s dit? Vanaf hoeveel aantal weken hebben jullie welk slaap ritme ontwikkeld? <br />daarnaast twijfel ik nog of ik hem niet beter op zijn eigen kamertje kan laten slapen in het wiegje. Ik ben nu zelf om de haverklap wakker en nu chronisch moe? snap dat het erbij hoort maar als ik niet van elk geluidje wakker zou worden kan ik toch ook zelf meer mijn rust pakken. Ik merk iig dat ik erg aan het puzzelen ben om het juiste te doen. Alle input, tips en ervaringen zijn welkom!</p>

Ohh ik zou hem zeker in zijn eigen bedje leggen op de eigen kamer. Hier werd ik ook wakker van elk geluid maar sinds hij op de eigen kamer slaapt gaat prima. 
Wij hebben hem in begin tot de laatste voeding in de box liggen en daarna ook na de fles van 19u naar bed. En nu nog steeds laatste fles nu (met 15 weken) om 19u en dan gaat hij naar bed. 
Ik heb ons zoontje altijd meegenomen overal mee naar toe dat gaat nu ook super. Dus je kan gerust een avondje weg :) 
Succes en lekker slapen :) 

Doe wat je gevoel aangeeft. Ik heb onze dochter vrij snel (weet het aantal weken niet meer) op haar eigen kamer gelegd, toen sliepen we allemaal beter inderdaad. 
Wij hebben heel lang om de 3 uur gevoed overdag. Om 20.00u deden we nog een fles en dan ging ze naar boven voor de nacht en wij gingen dan ook naar bed. Ik stond dan nog op om 23.00 voor de laatste fles en mijn man deed de fles van 5.00 voor hij ging werken. Daarna kregen we haar op een gegeven moment niet meer wakker om 23.00 dus lieten we die vallen. En op een gegeven moment sliep ze ineens van 19.00 tot 7.00. Dat is soms lastig met avondplannen. Wij plannen vaak dingen bij ons thuis en anders vragen we of ze mag slapen bij opa en oma of we slapen bik vrienden zodat dochter iig gewoon om 19.00 kan slapen en niet gestoord hoeft te worden in haar nachtrust. Dat werkt goed voor ons, maar misschien niet voor iedereen. Kijk wat bij jullie past en hoe jullie zoon erop reageert :)
Succes! En sterkte, je doet het goed!

Ik denk dat je moet kijken naar wat voor jullie kindje het beste werkt en wat bij jullie als ouders past. 
Hier gingen mijn kindjes pas na een maand of 5 rond 19 uur naar bed. Als jonge baby was dat ook vaak pas 22 of 23 uur. Hoe ouder ze werden hoe vroeger het werd, dat ging heel geleidelijk. Nu zijn ze 1,5 en 4,5 en is 19 uur echt hun bedtijd. Daar zijn ze weinig flexibel meer in. Hoewel bij uitzondering mijn oudste het weleens tot later kan maken (met oud en nieuw zal het max 21 uur worden bijvoorbeeld).
Mijn oudste sliep al snel op zijn eigen kamer, dan sliep ik ook beter. De jongste heeft 5 weken op onze kamer gelegen. Ze was wat stiller als ze sliep, maar vooral om haar broer wat rust te gunnen in de nacht. 
Maar dit werkte voor ons. 

Ik denk ook je gevoel volgen, als jij denkt dat 19 uur meer rust voor je kind geeft probeer het dan eens. Wij hadden hetzelfde met wakker liggen van elk geluidje dus ook met 4 weken naar haar eigen kamer gedaan. Vanaf toen ook rond 19/20 de laatste voeding. Deden haar dan haar slaapzak aan. Ze sliep gelijk veel beter, werd langzaam minder wakker voor de nachtvoeding en liet die zelfs al snel helemaal vallen. Uitgerustere baby en mama en dat laatste scheelt ook veel voor hoe relaxt je met huiluurtjes enzo om kan gaan.
Qua visite vind je je weg dan wel. Eventueel zoals hier boven gezegd wordt dat mensen maar even bij jou langskomen. Ik plan visite liever overdag dus heb het probleem niet?

Jeetje lastig hé. Doe wat jullie gevoel zegt. Voel je iig niet schuldig hem al op z'n eigen kamertje te leggen hoor!
Wij hebben ons dochtertje (nu 10 weken) na een week of 2 op haar eigen kamertje in haar wiegje gelegd. Om dezelfde reden, bij ieder geluidje van haar (tijdens haar slaap) werden we wakker. Daarna hebben we nog een tijdje een babyfoon met camera naast ons bed gehad, die aansprong die bij een bepaald aantal db aan geluid. Dat gaf ons een gerust gevoel. Nu sinds een paar dagen ook geen babyfoon meer tijdens de nacht. Ze ligt in de kamer naast ons dus als ze echt huilt horen we haar zeker :) 
Sinds een week of 6 geven we om 19 uur de fles, nog even knuffelen en doen haar dan in bed. Dat werkt goed, hoewel ze eerst moest wennen en de eerste weken nog wel vaak even huilen was. Om 22/23 uur maken we haar dan nog wakker voor de laatste fles en dan red ze het vaak tot de volgende ochtend. 
Lekker jullie gevoel volgen en je kunt het altijd een keer uitproberen hé. Jullie doen het goed! Succes!

Ik zou het zeker proberen, en ook lekker op zijn eigen kamertje. Een beetje rust voor iedereen is nooit verkeerd ?
Als je savonds weg wil, kun je zelf afwegen wat je fijn vindt. Hij kan natuurlijk gewoon bij vrienden in een campingbedje bijv. En dan hopen dattie thuis lekker verder slaapt als je naar huis gaat. Of je nodigt mensen bij jou thuis uit.
Zelf spreken we eigenlijk altijd overdag af of anders regelen we oppas. Je zal er denk ik toch aan moeten gaan wennen dat kindjes vroeg of laat een keer optijd hun bedje in moeten. Het is ook maar net wat voor type kindje je hebt of je daar flexibel in kunt zijn.

Eigen kamertje kan natuurlijk prima. Waarom niet? laat alle deuren open en dan hoor je hem wel, maar niet elke kreun en scheet.
Hier een meisje van 3.5 maand en om 19:00 naar bed lukt gewoon niet. Ze weigert dat. In de loop van de weken gaat ze wel steeds wat vroeger naar bed. Eerst was het 22:00, nu is het vaak 20:00/20:30. Dus het gaat de goede kant op. Ze krijgt dan nog 1 voeding in de nacht en slaapt dan tot 8:00/8:30 ongeveer. 
Maar hier nog een peuter in huis, dus mijn dag begint toch altijd om 6:00?
Je kunt het proberen, misschien doet jouw kindje het wel! Maar mijn dochter wilde s avonds echt alleen op schoot in slaap vallen tot een week of 2 terug. 
Probeer gewoon eens wat uit en doe wat goed voelt voor jullie en voor je kindje!

Terug
Bovenaan