Slaap drama

<p>Goedemorgen allemaal,</p><p>Ik heb eigenlijk 2 vragen. </p><p>ik heb een zoontje die is geboren op 28 juli in 2019. Met 6 maanden ongeveer sliep hij de hele nacht door zonder wakker te worden, af en toe natuurlijk een uitzondering. Hij heeft nooit bij ons in bed geslapen of bij ons op de kamer tot nu.. </p><p>begin september heeft hij een oorontsteking gehad, sinds dien slaapt hij ontzettend slecht in de nacht. Ik heb hem toen bij ons genomen omdat dat de enige plek was waar hij sliep. Helaas is dat alleen niet meer over gegaan. Hij begint iedere avond netjes in zijn eigen bed, maar als hij in de nacht wakker wordt is hij helemaal overstuur en krijg hem niet getroost in zijn bed. Zodra ik hem op pak slaapt hij direct verder, ook als ik hem op de bank of bij ons in bed leg. Slaapt hij echt vast en leg ik hem terug in bed, gaat het goed tot hij weet wakker wordt en begint het opnieuw. Een enkele keer (3 x vanaf begin september tot nu) slaapt hij door in zijn eigen bedje. Ook is hij sinds een week tussen 05.30 en 06.00 wakker, terwijl dit altijd 07.00 a 07.30 was. </p><p>heeft iemand tips of ervaringen hiermee? Ik wil hem echt weer in zijn eigen bed hebben.. overdag slaapt hij wel in zijn eigen bed, even 5 a 10 minuten Max huilen en gaat zelf liggen. Helaas zijn die ditjes ook nog maar 20 a 30 minuten waar dit voor zijn oorontsteking minimaal nog 1 slaapje van 1 a 1,5 uur was.</p><p> </p><p>mijn 2e vraag. Sinds Riley 7 a 8 maanden oud is wordt hij altijd huilend wakker/ voorheen wel eens brabbelend in zijn bedje maar nu is het altijd direct grote paniek en wil ook per direct uit bed. Maakt niet uit hoe lang hij geslapen heeft. Iemand hier ervaring mee ? </p><p><br />ik hoor graag jullie ervaringen en eventueel advies ! <br /><br /></p><p>groetjes, </p><p>Mandy</p>
 
Hi Mandy,
Vervelend dat jullie hier nu last van hebben! Ik heb een zoontje geboren 4 augustus 2019, dus zelfde leeftijd. Wij hebben ook dit meegemaakt, niet na een oorontsteking maar na een longontsteking, rond de 10 maanden. Bij ons was wel de regel sowieso niet bij ons in bed, dus één van ons heeft die periode regelmatig op de bank (even) gelegen met hem tot hij weer rustig was. Dat deden we heel consequent, en hem dus altijd slapend terugleggen, en als hij weer wakker werd de hele riedel opnieuw. Een tijdje later gingen we niet meer op de bank liggen, maar met hem op de arm "wiebelen" in zijn donkere kamertje, tot hij in slaap viel. En weer wat later konden we hem alleen een aai over zijn hoofd geven en heel soms even uit zijn bedje halen om hem een knuffel te geven en sliep hij daarna weer verder.
Ik weet niet of het consequente écht effect had, maar voor mijn gevoel wel. 
Dit was heel pittig en heeft hier zeker 2 maanden geduurd, maar wat echt helpt (heel cliché - in ieder geval hielp het voor mij) is je erbij neerleggen en het van de positieve(re) kant bekijken. Soms keek ik naar mijn zoontje op mijn arm en dacht ik "wauw, wat ben je toch super lief en je bent ook maar zo kort klein, dat je mij nu even nodig hebt is niet erg". En ik merkte ook dat als ik er rustiger onder was, hij weer sneller in slaap viel en ik dus ook sneller weer naar bed kon. 
Voor het vroege wakker worden heb ik geen tips. Wij hebben hier ook een vroege vogel (altijd al gehad) die toevallig juist de laatste tijd af en toe ipv 6 uur om 7 uur wakker is. Wij hebben wel de regel dat we vóór half 6 niet opstaan (tenzij een poepluier, maar dan horen we hem vaak wel poepen haha) en half 6 vind ik ook al echt bijzonder vroeg. Ben niet van het laten huilen, maar vind wel dat we hem moeten kunnen leren dat half 6 vroeg genoeg is en daarvoor géén 'opsta-tijd' is. Als hij wakker wordt en een beetje begint te piepen om 5 uur, pak ik vaak de babyfoon en zeg ik tegen hem dat mama zo komt, maar nu nog niet, omdat het nog te vroeg is. Het kan projectie zijn, maar hij lijkt het te begrijpen (natuurlijk niet wat ik letterlijk zeg denk ik, maar de essentie van wanneer mama door de babyfoon praat lijkt wel binnen te komen want vaak is het daarna nog even stil).
Verder.... tsja ik houd me altijd maar voor dat alles een fase is. Niemand die wat ouder is wordt nog 's nachts elke nacht vaker wakker. En wat wij dus ook wel doen is binnen de mogelijkheden (met een klein kind zit je nu eenmaal vast aan vroege ochtenden en nachtelijk opstaan af en toe, en dat is ook niet erg) wel onze grenzen bepalen. Dus niet voor half 6 bijv en niet in ons bed, en als hij 's nachts overstuur wakker wordt en we hem even moeten troosten, gaat hij altijd terug zijn eigen bed in als hij rustig is, zodat hij wel weet dat dat de plek is waar hij 's nachts is.
Iedereen doet het anders, maar misschien heb je er iets aan. Ik hoop voor jullie dat het snel beter wordt!!
 
Hoi, bedankt voor je berichtje ! 


bedankt voor de tip. Ik ga dan maar gewoon naar beneden met hem tot hij slaapt en keer op keer in zijn eigen bed leggen. Dit heb ik voorheen inderdaad ook wel eens gedaan, maar het is zo verleidelijk dat als hij wel bij ons slaapt om hem dan bij je te nemen zodat je ook gewoon aan je nachtrust toe komt. 


voorheen als hij zo een periode had, wat tevens niet langer dan 1 week duurde.. ging ik ook met hem op de bank liggen. Soms viel ik ook wel eens in slaap, maar als ik dan wakker werd en hij sliep, legde ik hem wel weer in zijn eigen bed. 


lastige is soms als ik denk dat hij slaapt en maar boven loop om hem in bed te leggen hij direct weer wakker wordt, zo was ik ook wel eens 4 pogingen verder voordat het echt lukte. Misschien toch maar weer consequent zijn en niet voor de makkelijke weg kiezen haha.
 
troosten in bed snachts is eigenlijk nooit gelukt. Overdag kan ik hem dus wakker in bed leggen. Eventjes huilen maar nooit langer dan 10 minuten, dat wil ik zelf ook niet ! En dan gaat hij wel slapen. Maar in de nacht lijkt het wel anders, dan huilt hij ook anders, meer paniekerig. Hij krijgt voordat hij naar bed gaat nog een fles en slaapt eigenlijk direct na die fles. Leg hem dus altijd In de avond slapend weg.
 
ik ga hier trouwens ook niet voor 06.00 m'n bed uit.. door de babyfoon praten doe ik niet want hij vindt dat eng hahaha.  Als hij vroeger wakker wordt neem ik hem dus wel bij me zodat hij misschien nog even rustig blijft liggen tot minimaal 06.00 uur. 


en je hebt ook gelijk hoor ik herken heel erg wat je zegt betreft het in je armen hebben van je kindje en vervolgens weg smelten en denken ach maakt het ook uit.. wat ben je toch ook een schatje haha. 
 
Het lijkt haast alsof hij door zn oortjes een nare gedachte heeft bij zn kamertje.
Ik denk echt weer vertrouwd raken op zn kamertje. En idd consequent zijn. Als jij hem niet bij je in bed wil, dan wil je dat niet...
Wel liefdevol blijven troosten maar voordat hij slaapt weer in zn eigen bedje.
Heeft hij een knuffel waar hij steun bij vind? Of een muziekje aan? 
 
Oh en qua vroeg wakker worden... Hier slaapt hij langer uit als hij eerder naar bed gaat...
dagelijks 1900u naar bed is 6:00u wakker..
1830 naar bed is tussen 730 en 830 wakker... ?
 
Wij hadden dit ook, bij ons bleek een flesje melk ook wonderen te doen. Nu slaapt ze vaak zelf weer in, ook zonder melk. Ze ligt echt nog sporadisch (eens per maand?!) bij ons, terwijl dat op een gegeven moment ongeveer elke nacht was vanaf een uur of 3. 
 
Ik heb hier altijd een schommelstoel op de kamer gehad.
Ik heb tijden lang echt om armen moeten troosten en ging dan met der op m'n armen in de schommelstoel zitten en schommelen. Als ze weer sliep, legde ik er terug. Zo bleef ze altijd op der kamer en hoefde ik bijna niet te bewegen voordat ze in der bed lag.
 
Terug
Bovenaan