Slaap en bedtijd

<p>Mijn kleine is nu 2 weken oud en we zijn erg zoekende in hoe slaaptijd aan te pakken. </p><p>Overdag pakken we het flexibel aan en slaapt ze best goed. In de avond is het anders. Vanaf een uur of 6 tot 10 is het drama: veel voeden, huilen, wil niet weggelegt worden en wil niet slapen.</p><p>ik ben benieuwt naar de ervaringen van anderen en tips. </p>

Volgens mij is dit vrij normaal. Hier ging de eerste weken rond etenstijd ook de sirene af en dat stopte niet tot z'n laatste fles rond een uur of 10/11. Dat was pittig! Het enige wat hielp was lekker bij je houden en in bad gaan. Geleidelijk aan ging het steeds beter 's avonds. Toen konden we 'm vaak na z'n flesje om 19.00 uur slapend in bed leggen.
Wat hier hielp om de rust enigszins te bewaren, was badderen/douchen, veel bij je houden, wiegen, warm kersenpitkussentje op de buik. Wiegen hielp nog het best. 

Als ze nog zo jong zijn, kun je hier weinig aan veranderen. Je hoort wel vaker dat de allerkleinsten nog een "huiluurtje" (of meer dan een uurtje) hebben, en vaak in de avond inderdaad. Waarschijnlijk is het over een paar weken alweer anders, dat kan beter of slechter zijn. Zulke mini's moeten nog zo wennen aan hun leventje buiten mama's buik, met al die indrukken, en het feit dat hun lijfje ineens zelf moet zorgen voor voedingsstoffen etc.
Luister goed naar je kindje: als veel voeden en bij je houden de oplossing is, doe dat dan ook! Dat is pittig zo in het begin, maar het geeft je baby het gevoel van geborgenheid en veiligheid waar hij zo'n behoefte aan heeft.

Dat waren hier ook altijd de moeilijke uurtjes.. Er kwam vanzelf een ritme in, qua 1900u op bed. Ik geloof met 2-3 maanden..
En nu met 10 maanden is etenstijd nog steeds een lastig uurtje. Even eten koken zonder huilende baby zit er niet in...

Herkenbaar! We zaten toen ook avonden op dr bank met baby op schoot, aan de borst enz.
je kunt een boek lezen zoals baby in een droomritme, dat geeft je in ieder geval wat houvast hoe je het zou kunnen aanpakken en wat ‘normaal’ is.
Ik las het na 4 maanden en had een aantal tips wel eerder kunnen gebruiken?
geniet van deze bijzondere (en intensieve) tijd!

Oh nog wel een tip trouwens: doe je kindje lekker in een draagdoek of -zak tijdens die moeilijke uren! Warm, dichtbij mama (of papa) en een hartslag horen, daar worden de meeste baby's wel blij van. Mijn zoontje sliep ook nog eens in no time in de doek, ook als hij niet wilde gaan slapen!
Ideaal, kind blij en jij je handen vrij. 

Terug
Bovenaan