Slaap en speel schema

<p>Hallo ouders,  Ik heb een dochtertje van bijna 8 weken, en ze is tevens mijn eerste kind. De eerste weken gingen heerlijk soepel. Ze sliep vanaf drie weken al door (00.00 – 6.00) en ook nog uit (6.30 – 11.00) dus papa en mama waren heel content. We hadden haar handleiding al helemaal door. Tot begin deze week…</p><p>Onze dochter sliep de eerste weken veel en ze had een vast ritme, maar nu hebben wij het vermoeden dat ze in der sprongetje zit. De laatste nachten is ze klaarwakker maar overdag ligt ze te slapen (overdag slaapt ze met een lampje, genoeg geluid, in der eigen ledikant in der kamer, en doen we het gordijntje open voordat we gaan verschonen/voeden. Snachts in der wiegje bij ons in de kamer, pikkedonker en doodse stilte dus we werken met een dag/nacht ritme). </p><p>Als zij niet genoeg slaapt en oververmoeid raakt, is er geen beginnen meer aan. Ik wil er dus zeker van zijn dat ze tijdens der sprongetje genoeg “uitgedaagd” wordt om te spelen en te ontdekken tussen haar slaapjes door, maar ik wil ook dat ze genoeg slaap krijgt zodat ze niet oververmoeid raakt en wellicht snachts moe genoeg is om weer te kunnen slapen. Ik kan geen leidraad vinden in het slapen en spelen ritme.</p><p>Dus, een korte vraag voor zo’n lang verhaal: wat voor ritme hanteerde jullie bij je kinderen? Hoelaat kregen ze voeding, gingen ze slapen en hoelaat gingen ze spelen?</p><p>Ik weet dat ieder kind anders is, maar voorbeelden hoe jullie het deden zou fijn zijn!</p><p>Groetjes</p>

Baby's veranderen heel veel van ritme en dat hoort er allemaal bij. Gewoon lekker in meegaan en veel knuffelen en genieten. Spelen is naar mijn inziens nog niet aan de orde gewoon veel liefde geven. Onder een mobiel of een rustige muziek is al een hele belevenis voor ze. 
Qua slapen heb ik echt heel veel gehad aan het boek. Hoe krijg je een blije baby. Was ook erg zoekende toentertijd net als jij en daar heb ik heel veel aan gehad en geleerd over hoe het slapen werkt dat ze dat ook moeten leren. Je leert dan maximale wakkertijden en schema's waar ik heel veel aan gehad heb en nu anderhalf jaar later ook ene blije baby die goed slaapt en eet. 
Veel geluk van deze mooie periode en sterkte want het is ook zeker heel pittig.

Even ter aanvulling. Door die methodes en schema's toe te passen had ik binnen paar dagen resultaat qua slapen en heel fijn om een leidraad te hebben... Hoop dat je er iets aan hebt.

Het kan helpen om haar overdag niet langer dan 3 uur achter elkaar te laten slapen. Zo zal ze de lange slaap weer snachts gaan doen. Ik geef bv en voed na het wakker worden. Dochtertje is nu 3.5 maand. Iedere dag is anders omdat ze elke dag anders slaapt overdag. Ik maak haar sochtends om 7.00-7.30 wakker en de rest van de dag regelt ze zelf.

De wakkertijd bij 8 weken is tussen de 60-90 minuten. Bij de eerste slaapsignalen in bed leggen en een vast ritueel doen is belangrijk.

Ik volgde onze dochter. Voeden deed ik op verzoek. Vaak ging ze slapen na de voeding, dus voor die tijd was het spelen. Verder deden we letterlijk elke dag hetzelfde. Dan komt er vanzelf een ritme ;)

Hoi hoi!

Mijn naams is Josanne Verhoof, werkzaam als pedagoog en slaapconsulent bij Villa Bimbi. Ik denk heel erg graag met je mee!
Je mag mij gerust een berichtje sturen via info@villabimbi.nl of via Whatsapp op 073 8449030 dan help ik je graag verder. 
Je kunt dan tevens een kort gratis slaapplan ontvangen.

Lieve groetjes,

Josanne
Villa Bimbi

Terug
Bovenaan