<p>Hallo ouders, Ik heb een dochtertje van bijna 8 weken, en ze is tevens mijn eerste kind. De eerste weken gingen heerlijk soepel. Ze sliep vanaf drie weken al door (00.00 – 6.00) en ook nog uit (6.30 – 11.00) dus papa en mama waren heel content. We hadden haar handleiding al helemaal door. Tot begin deze week…</p><p>Onze dochter sliep de eerste weken veel en ze had een vast ritme, maar nu hebben wij het vermoeden dat ze in der sprongetje zit. De laatste nachten is ze klaarwakker maar overdag ligt ze te slapen (overdag slaapt ze met een lampje, genoeg geluid, in der eigen ledikant in der kamer, en doen we het gordijntje open voordat we gaan verschonen/voeden. Snachts in der wiegje bij ons in de kamer, pikkedonker en doodse stilte dus we werken met een dag/nacht ritme). </p><p>Als zij niet genoeg slaapt en oververmoeid raakt, is er geen beginnen meer aan. Ik wil er dus zeker van zijn dat ze tijdens der sprongetje genoeg “uitgedaagd” wordt om te spelen en te ontdekken tussen haar slaapjes door, maar ik wil ook dat ze genoeg slaap krijgt zodat ze niet oververmoeid raakt en wellicht snachts moe genoeg is om weer te kunnen slapen. Ik kan geen leidraad vinden in het slapen en spelen ritme.</p><p>Dus, een korte vraag voor zo’n lang verhaal: wat voor ritme hanteerde jullie bij je kinderen? Hoelaat kregen ze voeding, gingen ze slapen en hoelaat gingen ze spelen?</p><p>Ik weet dat ieder kind anders is, maar voorbeelden hoe jullie het deden zou fijn zijn!</p><p>Groetjes</p>