Slaap en voed ritme

<p>Hoi! </p><p>Ik ben een trotse moeder van een zoontje van bijna 6 weken. Ik weet alleen niet of het ritme dat ik nu met mijn zoontje heb de juiste is...Omdat ik online andere dingen lees. Toen hij pas geboren was had ik voor twee weken een heel vast ritme, waarin hij om de 3 uur wakker werd en om de 3 uur gevoed werd. In de nacht was hij wel vaker wakker (vaak om de 1,5 - 3) uur. Nu slaapt hij overdag best weinig. Hij is dan wakker met soms even in slaap dommelen en dan weer wakker worden en soms slaapt hij 2 uurtjes. Ik geef hem dan ook echt voeding op verzoek. Dat is soms om het uur, soms na een half uur alweer en soms zit er ineens 2 uur tussen. Ik weet dat ik genoeg melk heb, want hij plast veel en poept ook goed. Hij groeit ook goed en is op perfect gewicht. Ik vraag me dus af of iemand tips heeft om weer een bepaalde ritme in te brengen.. want als ik hem later wilt voeden, dan begint hij te huilen. Dus ik voed hem gelijk op verzoek. Ook slaapt hij nu in de nacht meestal van 12.00 tot 04.00 of 12.30 tot 04.30. Ik heb ergens anders gelezen dat baby’s van 6 weken al 6/7 uur in de nacht slapen. Ik weet dus niet meer wat normaal is en of ik iets kan doen waardoor hij langer slaapt of dat ik gewoon moet accepteren dat hij nu nog 4 uur slaapt (ik heb heb het overigens al geaccepteerd!!) maar ik merk dat soms het weinig slapen me echt opbreekt! Ik hoor het graag als jullie tips hebben of juist dingen herkennen!! </p><p> </p>

Gewoon voeden op verzoek zoals je al doet. Dat langere slapen komt vanzelf en is volgens mij gebaseerd op baby's die flesvoeding krijgen. Met borstvoeding weet je nooit hoeveel hij binnenkrijgt en kan hij sneller honger hebben. Met borstvoeding heb je ook regeldagen en clusteren. Dan wil hij ook vaker drinken. Hoort er allemaal bij en verdwijnt ook vanzelf weer. 
Ik heb altijd gevoed meteen na dr slaapjes. En natuurlijk evt nog tussendoor als ze daar om vroeg. Na 3 maanden redde ze de dag met alleen voeden na het slapen en savonds voordat ze de nacht in ging. Ik gaf haar dan daarna rond 22.00-23.00 nog een laatste voeding en dan sliep ze tot de volgende ochtend. 

Hoi,
Lekker op verzoek blijven voeden! Om de 3 uur is geteld vanaf het begin van een voeding, en dat is een gemiddelde. Toen mijn zoontje 6 weken was sliep hij een week lang 6 uur lang en daarna werd ie weer om de 3 u wakker. Nu is hij 7 maanden en slaapt de ene dag 8 uur en de andere dag een klokje rond.. Het verschilt dus per dag. Hou je niet vast aan een schema, dat moet ongeveer na 4 maanden komen dat er een regelmaat in zit. Hij is er nog te jong voor. Bovendien kun je doorslapen na een tijdje stimuleren om moedermelk af te kolven en er rijstebloem in te doen (na 4 maanden). Ik deed de laatste voeding met kunstvoeding en rijstebloem omdat moedermelk niet dik wordt maar je kan het uitproberen na 4 maanden. Succes gewenst! Er komt echt een ritme hoor. Geef het tijd hij is nog zo jong! 

Als je zelf happy bent met hoe het gaat, trek je dan niks aan van wat je online leest. Ik heb zelf FV gegeven, maar het voeden op verzoek wat je onbeperkt kunt doen met BV heeft me altijd prettig geleken (daarmee zeg ik overigens niet dat BV makkelijker is dan FV of iets dergelijks, voordat mensen tegen het zere been schop). Je hoeft dan niet te rekken, wat je met kunstvoeding soms wel moet doen. 
Ik heb begrepen dat hoe groter je kindje wordt, hoe meer melk hij per keer tot zich kan en gaat nemen en er dan ook langer tussen gaat laten. Misschien kun je wat melk kolven, zodat je er 's nachts een keertje niet uit hoeft? 

Niet teveel aantrekken van wat de richtlijnen zijn. Kijk naar je baby zijn behoeftes en richt het daarop in. Zolang de groei goed is en de baby tevreden doe je het goed 

Terug
Bovenaan