Slaap- en voedingsritme 15weken

Het is een heel verhaal maar ik hoop dat iemand zin en tijd heeft het te lezen!

Mijn zoontje is nu 15 weken oud. Ik probeer al een tijdje een ritme in slapen en voeden te krijgen maar het lukt maar niet. Ik leg hem in bed als ik zie dat hij moe is, dan doe ik een vast ritueeltje. Hij wordt tussen 5.30 en 7.30 wakker voor de 1e voeding. Als het nog vroeg is slaapt hij meteen weer verder, later lukt dat vaak niet, dan haal ik hem voor +-30min uit bed en dan gaat ie er weer in. Dan begint het: hij slaapt niet langer dan 1 slaapcyclus, dus 45min, en is daarna niet meer in slaap te krijgen. Ik probeer hem wel eventjes te laten huilen maar dat eindigt altijd in een drama, helemaal overstuur. Hij is duidelijk nog niet uitgeslapen want als ik hem er dan uiteindelijk uit haal begint ie na 30min weer te gapen etc. Hem dan weer in bed leggen gaat echt niet, hij krijst de hele boel bij elkaar. Dus dan denk ik vaak, misschien wil je nu alweer een voeding, dan begint ie gulzig maar drinkt uiteindelijk niet lang (ik geef bv), dus was het toch te vroeg (3uur ipv 4uur ertussen). Daarna kan ik hem wel weer in bed leggen, maar slaapt ie weer uiterlijk maar 45min, en is dan nog steeds niet uitgeslapen. Dan begint bovenstaande weer opnieuw of ga ik met hem wandelen want dan valt hij altijd meteen in slaap. 's Avonds kom ik dan ook nooit meer goed uit, tussen 17u en 19u laatste voeding. Om de dag gaat hij in bad in de avond, maar doordat het overdag zo'n rommeltje is gebeurt dat ook niet op een vast tijdstip en is het de ene keer voor en dan weer na de voeding. Vanaf dan laat ik hem zelf komen, meestal tussen 1u en 3u. Heb wel eens geprobeerd hem wakker te maken tegen 23u maar dan wordt hij ook in de nacht nog een keer wakker dus daar ben ik mee gestopt, zo kan ik zelf rond 21.30 al lekker naar bed.

Iedere dag opnieuw probeer ik een schema van wakker-voeden-spelen-slapen aan te houden maar het gaat iedere keer mis! Hij slaapt dus sowieso nooit tot de volgende voeding dus dan wordt het voeden-slapen-wakker-spelen. Zijn wakkertijd is nu maximaal 1,5uur, daarna is ie echt moe.

Oja, hij sliep de eerste 10-12 weken overdag altijd op mijn borst of in de draagdoek, dat lukt nu niet meer omdat ie zo teveel prikkels krijgt. Nu slaapt hij al een tijdje in een ledikant op onze slaapkamer.

Wie heeft er tips?

Lastig he... herkenbaar... ik heb tot ongev 15 weken het probleem gehad dat ze alleen op mn arm sliep overdag en dat ging wel 2 uur aan een stuk. In bedje leggen was ook drama. Tot het ineens lukte. En als ze na 45 min wakker werd nu nog trouwens moet ik soms de fiep geven en valt ze na wat woelen tot soms een halfuur lang weer in slaap... snachts was trouwens geen probleem. Misschien helpt een fiepje ook? En anders ben ik bang dat ik alleen kan zeggen het word ineens beter. Succes! 

Heel herkenbaar onze 12 weken oude dochter kon er in het begin ook wat van. Het hele ritme was zoek. Ze sliep ook vaak maar een half uurtje, maximaal 45 min per slaapje. Ik haalde haar in het begi n altijd eruit als ze huilde. Sinds een paar weken heeft ze een speen en ze valt ook alleen in slaap met haar speen. Na een half uur of uurtje slapen huilt ze vaak even, ik geef dan haar speentje terug, aai over haar bol en loop de kamer weer uit. In het begin moest ik dit soms 5-6 keer herhalen voordat ze weer in slaap viel. Nu is het vaak maar 1 keer of ze slaapt soms zelfs 2-3 uur achter elkaar. 
Een speentje heeft bij ons geholpen, net als een vaste slaapzak. Alleen maar in haar eigen bedje, slaapzak aan en slapen op haar buik. 

Dank voor de reacties!
De nacht ook hier gelukkig geen probleem! Speentje gebruik ik inderdaad, die weigert hij regelmatig en als ie 'm wel wil spuugt hij hem ook vaak weer uit. Ik doe dan hetzelfde, speentje terug, aai over de bol maar hij wordt dan vaak niet rustiger maar juist meer overstuur.. vast slaapzakje heeft ie ook al :)
Ik geloof wel dat het vanzelf een keer beter zal gaan maar wanneer dan hè haha.. fijn dat het herkenbaar is in ieder geval! 

Super herkenbaar, letterlijk alles wat je beschrijft heb ik ook met mijn zoontje en die is nu precies 4 maanden. Dan probeer je de dag zo voorspelbaar mogelijk te maken voor ze, maar wordt het toch weer een rommeltje omdat ze uiteindelijk zelf bepalen hoe de dag eruit ziet):). Hoop dat het gewoon een fase is en als ze wat ouder zijn wel een lekker dagritme kunnen aanhouden. Wat betreft de hazenslaapjes, ik hoor van iedereen dat dat heel normaal is en dat ze op deze leeftijd overdag wel vaker hazenslaapjes doen. Maar idd wat je zegt hij lijkt niet uitgerust. Veel succes in ieder geval!

Terug
Bovenaan