Slaap- en wakkertijd

<p>Onze zoon is 9 weken en al die tijd veel wakker geweest. Nu heb ik het een en ander gelezen over slaaptijd en wakkertijd. Deze houd ik ook wel aan, maar hij ligt heerlijk in zn wieg te spelen en te lachen. Hij drinkt goed en is vrolijk zat! </p><p>Ben benieuwd naar ervaringen met slaap en wakkertijd! Of het juist meer laten gebeuren!</p><p>Bedankt alvast!</p>

Mijn meisje was ook heel veel wakker en bleef hartstikke lief! Ik ben me toen ook gaan inlezen mbt slaap want ze wilde vooral lekker bij mij blijven. Sinds ze een week of 6-7 is houd ik veel meer haar slaapsignalen in de gaten en gaat ze sinds ze een week of 8 is veel vaker (en graag) naar haar bedje. M’n vriend zegt soms ook dat ze niet moe is want dan is ze aan het brabbelen en schoppen met haar beentjes. Maar als ik dan speentje in doe, muziekknuffel aan en even over haar bolletje knuffel is ze vertrokken. 

Natuurlijk kijk naar je eigen kind. Maar baby’s hebben veel rust nodig en al klinkt het gek, een uitgeruste baby slaapt (in de nacht) gewoon beter. Hersenen kunnen zich beter ontwikkelen etc etc. Nu slaapt die vab mij vooral vaak. Niet lang. Maar ze is steeds 1 max 1,5 uur wakker en slaapt dan ongeveer 45 minuten. Ze is nu bijna 12 weken. Snachts slaapt ze super. Krijgt borstvoeding om de 3-4 uur. 

doe vooral wat jij denkt dat goed is en volg je gevoel. Mijn kleintje sliep eerst vooral ook lekker bij me in dr draagzak of onderweg. Vandaar dat ik wist dat ze wel graag sliep ook overdag. 

Wat bedoel je precies met de overgang? 
Mijn meisje slaapt snachts nog lekker in de wieg naast me en overdag in haar ledikant op haar kamer. Ze slaapt ook pas sinds ze een week of 9-10 is overdag in haar bedje hoor. De weken ervoor vooral onderweg of lekker in de draagzak. Ik heb er dus echt de tijd voor genomen. Vooral omdat ze in de nacht zo goed slaapt wist ik dat het wel goedkwam. 
Als ze dus een slaapsignaal liet zien (aan oortjes zitten, gaapje, staren, jengelen) dan ging ik naar boven en legde ik haar in haar bedje. Ik ben met een ritueel begonnen. Ik leg haar op bed, doe haar muziekknuffel aan en aai paar keer over haar bolletje. Ik neurie wat en dan ga ik de kamer uit. Als ze ook maar een geluidje maakte ging ik gelijk naar boven en deed ik het ritueel opnieuw. Ik wilde dat ze wist dat ik er altijd ben en dat ze zich op deze manier zo veilig en vertrouwd mogelijk zou voelen in haar bedje. Ik ben echt pertinent tegen laten huilen. Vergis je niet, in andere werelddelen kennen ze het begrip huilbaby niet. Waarom niet? Omdat daar de babys lekker bij mama zijn in een draagdoek de hele dag. Hier in het westen MOET van alles. Babys MOETEN in eigen bedje, moeten dit en dat. Ik wil vooral van mijn baby genieten en haar zich zo veilig en geliefd mogelijk laten voelen. Slapen moet fijn zijn, geen drama. Maar omdat beneden de prikkels teveel zijn en ik haar de rust gun, wilde ik graag dat ze haar bedje lekker in ging. Ik ging uit van max 3 keer naar boven, of in ieder geval binnen 30min slapen. Gebeurde dat niet, dan ging ze lekker in de draagzak of ik ging wandelen zodat ze toch ging slapen. En zo heb je ineens een paar slaapjes die wel lukken. Het zijn de kleine succesjes! 
Nog een tip. Ik heb al diverse slaapdingen geprobeerd waarin ze sliep. Toen ze nog heel klein was sliep ze in de nacht ingebakerd met een doek. Toen ze daar te sterk voor werd, gebruikte ik een piccolo nog iets inbakerslaapzak. (Zijn iets heftiger dan een puckababy, lijkt meer op inbakeren met een doek). Sliep ze super in. Maar al snel werd ze te groot voor de maat die ik had. Toen ze een week of 9 was, gebeurde beetje tegelijk met het overdag in haar bedje slapen, lag ze gewoon onder lakentje en dekentje en dan strak opmaken. Dat ging tot een paar dagen terug ook prima maar ze is nu haar handjes aan het ontdekken dus zit ze continue met haar handjes in haar mond waardoor ze haar speentje uitdoet dus die wurmt ze boven de deken. Deze heeft ze wel nog nodig met inslapen dus niet handig en had als resultaat dat ik heen en weer bleef lopen. Als ze eenmaal slaapt spuugt ze hem uit maar het is net even dat begin. Dus ligt ze vanaf vandaag in een puckababy mini de teddy versie en ze slaapt heerlijk. Vandaag zelfs 2 uur overdag! (Normaliter max 45min) Dus ook deze slaapomstandigheden zijn echt van belang om ze goed te kunnen laten slapen. 
PS. Het in de avond in bedje (in haar wiegje) slapen doet ze ook pas sinds een week. Zo ging het per week steeds beter. Eerst overdag, nu ook in de avond, nu wordt het tijd voor langer slapen overdag. In de avond wilde ze graag bij mij blijven. Als ik naast haar ging slapen dan sliep ze wel meteen. En als nieuwe moeder heb je permanent slaaptekort dus voor mij geen straf om lekker om 21:00 uur naar bed te gaan. Maar weet, ook dit komt dus goed. 
Succes! Neem je tijd. Het geeft echt niet dat hij nog niet in eigen bed slaapt maar vooral lekker bij jou. Ik wil je alleen als tip geven, al lijkt het alsof ze lekker wakker zijn en niet moe, schijn bedriegt vaak. En de slaap is nu gewoon heel belangrijk voor ze. Waar ze dit doen, wat maakt het uit. Het is nu de tijd om lekker van ze te genieten. Ik vind het veel te snel gaan. Ik mis de avonden dat ze heerlijk op mijn borst lag te slapen! Nu is het allemaal veel te leuk beneden dus blijft ze kijken en brabbelen! 

Heel herkenbaar die van ons is al vanaf week 4 heledag bijna wakker in avond slaapt die prima ik houd goed in gaten maar als die wakker is kijkt en lacht die rond ook prima ik laat het gewoon hij  is niet boos en hangerig gewoon vrolijk mannetje nergens last ban 

Dat doe ik dus ook! Heerlijk bij me laten slapen. En dat gaat goed. Hij slaapt snachts ook regelmatig tussenin. Gewoon voor de warmte en de hechting. We vinden het alle 3 heerlijk. Savonds is echt genieten ja, we delen dan vaak de tijd! 
Dank jullie wel. Had behoorlijk wat opmerkingen gehad dat onze zoon meer moest slapen en in zn eigen bed moest slapen. Heb er weer vertrouwen in dat het vanzelf goed gaat!!

Heel herkenbaar en hoewel veel mensen zeggen dat het toch echt zo is dat ze meer slaap nodig hebben merken wij daar al ruim 7 maanden weinig van. Hij is gewoon veel wakker. Doet sinds hij 6 maanden is op redelijk vaste tijden slaapjes, die ook af en toe nu ietsje langer zijn. Maar alsnog slaapt hij relatief weinig voor een baby en hij blijft gewoon blij.
Wat ik deed (en nog steeds doe) was heel goed slaapsignalen in de gaten houden. Soms zie je het gewoon aan je kindje, dan gaat hij naar bed. Maar het kan zijn dat hij na een halfuur alweer vrolijk aan het brabbelen is in zijn bed en heb nu genoeg ervaring met hem dat ik weet dat het niet helpt hem dan te laten liggen.
Let goed op vermoeidheid en als je kindje dat aan geeft, leg hem in bed. Maar accepteer ook als hij gewoon minder slaapt en probeer niet een ritme op te dringen omdat boekjes dat zeggen! Heeft voor mij helaas even geduurd voor ik begreep dat het gewoon bij hem hoorde.

Terug
Bovenaan