Slaap houding

<p>Ik heb gelezen dat het schadelijk kan zijn voor je kind als je veel op je rug slaapt.</p><p>Raden aan op linker zijde.</p><p>Klopt dit?</p>

Als je verder bent in je zwangerschap, dan kan het gewicht van je baby een ader afknellen (van jou) waardoor je je naar kan voelen. Als dit gebeurt in je slaap, dan draai je je vanzelf wel om! Als je wakker ben en je ligt op je buik en dit gebeurt, dan snap je wel waarom.. Draaierig, licht in hoofd..

Het is niet schadelijk voor het kind, het is wel heel onprettig voor jou. Zolang je nergens last van hebt, kan je gewoon op je rug slapen. Mocht je baarmoeder de ader af gaan knellen, dan wordt je altijd wakker. En dit is dus vervelend voor jou, de baby merkt er niks van. Niemand blijft een nacht lang op z'n linkerzijde liggen, dus ik zou me er niet druk over maken.

Dat is voor als je al ver bent in de zwangerschap. Je zal het wel merken dat het echt niet prettig is. Ik probeerde altijd te slapen in zijligging met een dikke kussen tussen mijn benen, meeste op linkerzij, maar op zich voelde ik geen verschil tussen rechts of links. Maar de uitleg hierboven klopt wel.

Ik word zelf altijd wakker door buikpijn als ik op mijn rechterzij lig. Zoals de vk mij heeft uitgelegd is het inderdaad onprettig voor jezelf maar is ook de doorbloeding van de placenta minder goed op je rechterzij dan op je linkerzij. Gewoon aanvoelen wat fijn is, je lichaam geeft het wel aan!

Terug
Bovenaan