Slaap / inbakeren

Dag allemaal,

Mijn dochter is 7,5 week oud en een heel slechte slaper.. Waarschijnlijk in combinatie met haar verborgen reflux, maar het is ontzettend moeilijk haar in slaap te krijgen.
We letten goed op ‘eerste signalen’ en ik ken de wakkertijd, maar zodra we haar in haar wiegje leggen is het na een paar minuten óf sneller huilen en gevolgd in ‘krijsen’. We proberen haar zo veel mogelijk in haar wiegje te troosten.. Maar met geluk hebben we haar na 1,5(!) uur in slaap.. áls dat al lukt. Maargoed, dan slaapt ze nog hooguit een uurtje tot ze weer wakker wordt omdat ze honger heeft.

We bakeren haar sinds 3 weken in en dat lijkt ze voor de nacht nu langzaam te accepteren en uiteindelijk aan de slaap toe te geven. Zodra het echt pikdonker is lijkt ze ineens toe te geven aan slaap (en omdat ze doodop is natuurlijk).
Overdag de kamer donker maken voor slaapjes helpt dan echter weer niet…

Er is maar één plek waar ze écht toe geeft aan slaap overdag en dat is bij een van ons in de draagzak.. rechtop en geborgen..
Dit is echter wel heel zwaar en vooral voor mij (bekkeninstabiliteit).
Zijn er ouders die hier ervaring mee hebben eventueel nog tips hebben?

Ik ben zó bang dat overdag slapen straks niet meer lukt zonder draagzak.. of zou het een fase zijn?
Ik ben een beetje radeloos.. dag- in dag uit je kindje totaal overstuur zien door haar weg te leggen in haar wiegje werkt voor mij ook heeel averechts..
Op een andere plek als een kinderwagen/box slaapt ze ook niet..
 
Super herkenbaar en bij ons kwam het ook door de verborgen reflux. Bij ons sliep ze heel soms in de kinderwagen (maar dan moesten we wel echt heel lang lopen) of in de co-sleeper als ik ernaast in bed lag. Verder sliep ze het liefst bij papa of mama op de arm. Eigenlijk heb ik geen super goeie tip, behalve dan dat ze misschien wel 'rechtop' liggend bij je wil slapen terwijl jij op bed zit (paar kussens in je rug en oordopjes in, beetje Netflixen). Wij bleven het proberen in het wiegje maar dat ging pas beter toen haar refluxklachten echt minder werden (toen haar slokdarm een beetje was hersteld). Oh en wij hadden de co-sleeper altijd een beetje schuin staan en haar bedje nu nog. 
 
Dank je wel voor je reactie! ☺️Ja haar wiegje staat ook bij ons inderdaad met het hoofdeinde omhoog.
Is het bij jullie uiteindelijk blijvend veranderd? Als in- slaapt ze nu standaard ‘uit zichzelf’ beter in haar bedje nu de klachten minder zijn of…?
 
Ja absoluut. Ons meisje is geen goede slaper helaas maar ze ging op een gegeven moment wel gewoon in 1x slapen in haar eigen bedje bij elk slaapje. S avonds ging het als eerst goed. Van 10x er naartoe moeten voor ze sliep gingen we vrij snel naar 0x. Een vast ritueel heeft haar wel geholpen. Als je kindje ook gevoelig is voor prikkels dan kan ik aanraden om de voeding voor het slapen al boven/in het halfdonker te geven(als je kindje wat ouder is). Dan gaat het drinken rustiger en ontprikkelen kindjes alvast voor de nacht
 
Ik heb een baby van inmiddels 4 maanden met reflux. Sliep ook t beste rechtop vanwege reflux ondanks dat het bedje schuin omhoog stond. Wat nu werkt is minstens 1 uur rechtop vasthouden voordat ik hem neerleg (dat betekent overdag dat er soms nog maar een half uurtje over is van z’n slaapje, maar ‘s nachts slaapt hij vaak wel 7 a 9 uur aan een stuk door). En op aanraden van de verloskundige vanaf 4 weken op z’n buikje laten slapen. Vond dat doodeng maar de verloskundige zei dat t voor veel reflux babies een wereld van verschil maakt. Dus eerst een paar keer overdag geprobeerd in een bedje in de woonkamer. Toen ik kon zien dat hij z’n hoofdje goed kon optillen ook ‘s nachts gaan doen. Had toen eindelijk een baby die van 1 a 2 uur per keer opeens 4 a 5 uur achter elkaar sliep. Wel moet ik hem echt minstens een uur rechtop mijn arm houden anders komt alle melk er uit door de buik ligging. Maar tenminste krijgen ik en hij genoeg slaap ‘s nachts.
 
@mammavanJ Ja ze is zéker gevoelig voor prikkels! Ze blijft ook heel alert als ze ook maar weer iéts geprikkeld wordt vlak voor ze in slaap valt.. Vandaar ook steeds in het donker proberen weg te leggen etc.
Goeie! Dat blijf ik doen. Geef inderdaad haar laatste voeding in een donkere kamer met alleen een klein (maan)lampje.

@KiwigirlNZ

Toevallig dat je over buikligging begint. Ik had daar ook veel over gelezen bij baby’s met (verborgen) reflux. Ze heeft vorige week één slaapje (2,5 uur overdag(!)) op haar buik gedaan (ik wilde het proberen). Ik natuurlijk iédere 5 minuten kijken of het wel goed ging….. Maar ik dacht wel; dit is hét.
Nou… daarna liet ze het geen enkele keer meer toe tot nu toe?
We houden haar tot nu toe een halfuur omhoog per keer, soms nog iets langer. Het is zó lastig omdat ik ook bang ben dat ik haar door haar ‘langer wakker te houden” ze nóg moeilijker in slaap komt.
Maar wie weet moet ik het toch eens proberen!
 
@WonderAn Dat is inderdaad lastig. Mijn baby valt aan de borst in slaap en die zet ik dan slapend rechtop op mijn borstkas terwijl ik tv kijk op de bank. Dus dat uurtje rechtop is dan alvast het eerste uurtje slaap. Als ik hem dan op zijn buik leg kan hij er vaak nog 1 a 2 uur bij slapen, wat het totale dutje 2 a 3 uur maakt. Maar ik zou hem niet een uur lang recht op kunnen vasthouden als hij wakker is, dan wilt hij alleen naar spelen en op de grond trappelen.
 
Ons meisje was ook een slechte slaper overdag. In de nacht bakerden we haar in, overdag kon ze geen rust vinden. Al alleen tegen mensen aan of in de draagzak. Dat trok ik lichamelijk niet zo heel erg lang.

Toen kwam ik op het volgende idee. Ze heeft dus behoefte aan geborgenheid. Dus ik legde haar overdag in de box met een voedingskussen om haar heen, dekentje over en speentje in. Omdat ze zich daar veilig voelde, viel ze vlot in slaap. Altijd zelf in de buurt zijn, want officieel is het natuurlijk geen veilige slaap methode. In combinatie met de regelmaat slapen-verschonen-voeden-spelen repeat, gaf het hier zoveel (lichamelijke) rust en een zoveel tevredener meisje. Dit hebben we vanaf week 5 tot week 13 ongeveer zo gedaan. Toen moest ze prikjes en mochten we haar niet inbakeren, inmiddels slaapt ze helemaal zelfstandig in haar ledikant op haar kamer. Het gaat niet altijd even makkelijk met in slaap komen.

Oftewel, voedingskussen eromheen, heeft echt rust gebracht hier. Alles deden we overdag in ritmes van 3 uur.

Verschonen 5min
Voeden 25min
Spelen 60min
Slapen 90min
En daarna weer opnieuw. Wie weet helpt het ?
 
Terug
Bovenaan