Slaap kleding

<p>Hoi!</p><p> </p><p>met hoeveel weken/maanden sliepen jullie kindjes in slaap kleding? Dochter van 4 maanden slaapt nu nog in haar gewone kleding. Vind het wel makkelijk, scheelt tijd en ze is vaak niet vies. Nu is het zo dat ze boven de dekens uit gaat woelen en erg beweeglijk is in bed dus zit te denken om een slaapzak te gaan gebruiken. Maar is het dan de bedoeling dat baby met kleding aan in de slaapzak slaapt, met alleen een romper of pyjama aan? En hoe doen jullie dat dan overdag?</p>

Wij zijn vrij snel (denk binnen 4 weken al) overgegaan op het aandoen van een pyjama, ook om het onderdeel van het bedritueel te maken. We hebben best lang boxpakjes als pyjama gebruikt, vonden wij ideaal daarvoor. In de nacht met romper en pyjama in de slaapzak. Wanneer het heel warm was alleen in romper of zelfs alleen in de luier laten slapen. 
Overdag doen wij altijd de broek en sokken uit, shirt/trui laten we aan tenzij deze een capuchon oid. heeft. 

Hier rond de 3 a 4 maanden begonnen aan pyjama (voor de nacht) omdat ze vanaf toen vaker stuggere spijkerbroekjes of jurkjes etc ging dragen, dat was niet meer zo comfortabel om in te slapen.

Vanaf 3 maanden ook een slaapzak daarbij. Ik koop altijd normale slaapzakken van bijv. Hema of Jollein. Mouwloos en niet te dik. En altijd een deken.
Je hebt bijvoorbeeld ook hele dikke winterslaapzakken met mouwen maar dat vind ik niet zo comfortabel.

Overdag doe ik nooit een pyjama aan. Dat is zoveel werk. Gewoon de onderkleding uit en in het shirtje in de slaapzak!

Wij hebben ons zoontje tot een maand of 6 in gewone kleding laten slapen volgens mij,  hij droeg toen bijna alleen boxpakjes, lekker praktisch bij zo'n kleintje. 
Nu met de koudere nachten draagt mijn zoontje van 20 maanden (koukleumpje):

Winterslaapzak puckababy (2,5 TOG)
romper korte mouwen 
Pyjama
Sokjes

In principe is een pyjama nagenoeg hetzelfde als gewone kleding, mits de gewone kleding niet te dik is. Dus een simpel boxpakje, of longsleeve met legging/joggingbroekje is gewoon goed! Gewoon op letten dat de kleding niet teveel synthetische vezels bevat en dus van wol/katoen is. Evt een klein beetje polyester (20% ofzo), voor meer isolatie (feetje pyjama's hebben dat, daardoor wat warmer voor de winter)

En en voor overdag zorg ik nu gewoon dat hij comfortabel is, dus heeft hij lekkere comfy kleding aan, dan laat ik het zo.
Als hij een spijkerbroek draagt doe ik een pyjamabroek aan en als hij een blouse draagt ook een pyjamashirt

Wij zijn ook al snel op pyjama's over gegaan. In het begin nog samen met een doek (inbakeren) en daarna met een slaapzak. 

Wij zijn met onze oudste vanaf 2,5 maand ongeveer overgegaan op een pyjama, ook vanwege het bedritueel. Daarvoor gewoon in zijn kleding in de slaapzak. Overdag droeg hij een dunnere slaapzak en dan met normale kleding (behalve als hij een spijkerbroek droeg maar dat draagt hij praktisch nooit). Hij is nu 1,5 en slaapt meestal in zijn romper (in de winterslaapzak).

We hebben nu weer een kleintje en hij draagt eigenlijk alleen maar boxpakjes en slaapt daar dus in, ook overdag (wel altijd in een slaapzak)

Wij zijn ook een pyjama gaan gebruiken met een maand of 2 á 3 als onderdeel van het bedtijdritueel 's avonds. Ook wij gebruiken een slaapzak van de Hema met mouwen. En we stoppen hem ook nog in als het echt koud is maar vaak trappelt hij zich tot tot halverwege boven het bed uit. 

Terug
Bovenaan