"Slaap problemen" Baby 10 weken

<p>Hallo,</p><p>Mijn zoon van 10 weken slaapt overdag alleen in de draagzak. Sinds een paar weken zijn we savonds begonnen met slapen in zijn bedje (op onze kamer). We hebben dan een standaard ritueeltje, maar het is altijd huilen, de ene x een half uur, andere keren een uur of 2.. omdat ik het belangrijker vind dat die goed aan zijn slaap komt dan waar die slaapt draag ik hem in de middag zoveel mogelijk maar ook hier heeft die soms geen zin in en is die regelmatig tussen 3 en 8 uur savonds wakker. Eenmaal savonds op bed kan die wel slapen tot de volgende ochtend (wel wakker om de 3 uur voor voeding maar slaapt erna weer verder). Ik draag hem met alle liefde maar op het moment dat die hier ook in begint te protesteren word ik al zenuwachtig omdat dit juist altijd het gene was dat werkte als die niet wou gaan slapen. En niet slapen betekend huilen en een ontroostbaar baby waar ik dan heel veel moeite mee heb dus ik zet mij 1000% in om hem na het verschonen-voeding-knuffelen ritueeltje in de draagzak in slaap te krijgen. Nu zou het ook weleens fijn zijn als die overdag in zijn bedje zou slapen, hij gaat over 3 weken ook 2 dagen naar het kdv dus daar zal die overdag ook moeten gaan slapen. Ik heb alles al geprobeerd wat er online te vinden valt en k vind 1x per dag ontroostbaar huilen voor het slapen gaan echt meer dan genoeg. Wie heeft er tips? Ik vraag me ook af of het te maken heeft met dat die bij mij wilt zijn, want in de draagzak is die vaak de eerste 10min ook onrustig en wilt die er echt niet in. Heb meer het gevoel dat het met het slapen zelf te maken heeft. Wie kent dit en wat werkte? Sorry lang verhaal..</p>

Zwaar is het die eerste maanden he? Wij hadden ook een niet zo schone slaapster die erg aan mij plakte. Als de slaapjes niet lukten, wat vaak was, begon het huilen halverwege de middag en stopte het pas weer laat op de avond. Ik word nu ze 2 jaar is nog steeds zenuwachtig als ik niks kan doen om huilen te stoppen. 
Overdag in een bedje slapen werd hier rond 15-17 weken vanzelf veel beter. Daarvoor heb ik me er zo druk om gemaakt. Maar door gewoon af en toe het ochtendslaapje te proberen (die ging nog het makkelijkste) kwamen we erachter dat dat op een gegeven moment wel ging. En toen steeds een slaapje meer. 
Op de opvang stelden ze ons gerust dat ze echt wel wisten hoe ze met slechte slapers om kunnen gaan, en dat ze daar ook niet lieten huilen. Dan konden ze bijvoorbeeld ook even in de draagzak of in een schommelstoel op de groep dichtbij. Maar eigenlijk ging het slapen daar ook direct beter dan thuis. Je kan evt ouderschapsverlof opnemen als je er echt nog wat langer de tijd voor wilt nemen. 
Wij hadden rond 4 maanden ook de avonden weer terug. Toen konden we haar eindelijk (wel met een half uurtje veel huilen, waarbij ik er dan dichtbij bleef) rond 20 uur op bed leggen in de cosleeper. Maar daarvoor was het niet mogelijk om bij haar weg te lopen. 9 vd 10 keer was ze ontroostbaar en liepen we tot 23 uur rondjes met haar op de arm. En als ze sliep dan had ze een of andere zeer gevoelige sensor die direct af ging als ik zelfs maar even mn rug toe draaide. Wanhopig werd ik ervan. Maar ook dat ging vanzelf na 4 maanden beter. Vond het toen zo onwennig dat ik weer beneden kon zitten savonds! 
Je kan in de loop van de middag trouwens ook de wandelwagen of auto proberen. Krampjes en prikkels gooien eind van de middag ook vaak roet in het eten. Je kan je verdiepen in krampjes verminderen. En houdingen die dan prettig voelen. En kijken of je wat kunt met minder prikkels creeeren. Dus bijvoorbeeld niet teveel door anderen vasthouden, niet dagelijks de deur uit gaan etc.
En als je alles geprobeerd hebt en het werkt niet, dan kun je niks anders dan er voor ze zijn en ze troosten tot het wel lukt. Je doet het goed mamma! ?

Ah ja herkenbaar, tenminste het alleen maar in de draagzak slapen. Bij ons moest hij vaak dan ook eerst even huilen. Huilen voor het slapen hoeft niet erg te zijn, het kan ook ontladend zijn (alle emoties eruit huilen). Wij hebben rond 9/10 weken of periode gehad dat slapen na de middag moeilijk ging en idd soms pas rond 20 eindelijk in slaap viel. 'S avonds viel hij (nog steeds trouwens) aan de fles in slaap en leggen we hem slapend weg. Hij is nu bijna 5 maanden (10 maart) en sinds 3 maanden oud ging het makkelijker, we merkte toen dat hij rond half 7 eigenlijk zijn diepe slaap in ging dus sindsdien hebben wij de avonden terug. Overdag blijven oefenen op zelfstandig slapen, maar niet forceren. Bij ons werkte oefenen in de box doordat we dan dichtbij waren en hij juist de geluiden fijn vond. En we kwamen erachter dat hij in de wandelwagen ook zelf in slaap viel als we stilstonden. Zo hadden we langzamerhand af en toe handen vrij.
Overigens slaapt hij nog steeds niet makkelijk zelf in, altijd wat traantjes en er even bijblijven om te zingen en aaien. 

Heey zoals je wel ziet ben je niet de enige en je doet het goed! Ik ken het ook wel alleen sliep die van mij het liefst in de Maxi-Cosi. Ik probeerde vaak in bed maar dat was een no go tot ik hem probeerde te troosten met een knuffel in bed en hij zijn og n sloot toen de knuffel zijn neus raakte... Daar stond ik raar van te kijken. Bijna direct viel hij in slaap. Ik zal vast wat kritiek krijgen en het word ook zeker afgeraden maar mijn zoontje van 14 weken valt in slaap met een tut en speen. De tut ligt dan tegen zijn neusje. Hij pakt hem ook echt vast en snuggeld er lekker in en valt in slaap (mits hij moe genoeg is). Ik kom dan na een paar minuutjes kijken haal hem dan van zijn neus weg maar laat hem wel bij hem. Gewoon goed in de gaten houden. Ook kwam ik er achter dat hij niet snel aangeeft wanneer hij moe is. Hij gaapt de hele dag door maar is niet moe. Ik laat hem dan spelen in zijn baby gym tot hij echt begint te jammeren (lees hij gaat van vrolijk naar huilen binnen een paar seconden). Pas dan is hij moe genoeg en leg ik hem zonder al te veel problemen in bed. Hij doet wel vaak maar hazeslaapjes maar hé het is beter dan niks. Soms speelt/slaapt/speelt en slaapt weer tussen 2 voedingen door. Misschien niet ideaal maar ik doe het ervoor. Het gaat vast vanzelf beter. Ook wandelen in de kinderwagen bak gaat steeds beter en slaapt hij wel eens een paar uur door. Dat van die tut moet je maar kijken of je het überhaupt wilt proberen (snap als je het niet wilt of te eng vind) maar misschien probeer je hem wel te wakker weg te leggen omdat hij moeilijk signalen af geeft? Succes iig

Hier wil meneer (7 weken) ook slecht in zn bedje slapen. De ledikant is momenteel helemaal uit den boze. Het ochtendslaapje wil nu 2 dagen lukken in de co sleeper maar dagen ervoor niet. alleen maar tijdens een wandeling. Wat mij wel helpt is soms even de zorg uit handen geven zodat ik niet de hele dag door met slapen bezig ben. Probeer het soms ook even over te dragen, los te koppelen van het slaap gedoe. Kan njet altijd maar zoveel mogelijk

Terug
Bovenaan