slaap ritueel

Hallo,

ik heb een dochter van 12 weken en ik vroeg me af of het nu al belangrijk is dat je een vast ritueel hebt als de kleine naar bed moet.
ik vind het namelijk nogal moeilijk om een vast ritme te krijgen.
moet je zo'n riteel alleen doen als ze sávonds naar bed gaat? want overdag ligt ze ook als ze slaapt in dr bedje, soms ook wel in de box maar ik probeer dr toch wel iedere keer boven te leggen.

ook ben ik wel heel nieuwschierig om te lezen hoe anderen het verzorgen doen?
gaat je kindje na het eten naar bed, ook als het nog niet slaapt?

ik ben net als veel "nieuwe" mama's best wel onzeker, ik weet dat het goed gaat met Britt want ze lacht hel veel en groeit en eet prima dus daar ligt het niet aan maar ik kan nog geen echt ritme vinden.

groetjes Carli
 
hoi mama van britt,
ik had, tot mijn zoontje ongeveer 6 maanden was, niet echt een strak ritme qua slapen.
daarna wel, maar ik kan wel flexibel zijn.
hij heeft s'middags wel een ongeveer vaste bedtijd, na de fles van half 12. afhankelijk van de activiteiten die ochtend en of hij wel of niet al wat geslapen heeft gaat hij dan direct naar bed of nog even een half uurtje spelen in de box.
s'avonds heb ik ook een bijna vaste tijd. na de papfles nog even spelen en dan tegen 8 uur naar bed. maar heeft hij van 6 tot 7 geslapen en is hij om 8 uur nog klaarwakker dan wordt het half negen.
terwijl ik de trap oploop met hem zing ik het "avond"slaap liedje.
twan in zijn bedje, gordijnen dicht, babyfoon aanzetten, speen erin, kus en aai over de wang en dan zeg ik weltrusten.
soms hoor ik nog een paar schreeuwtjes om aandacht maar als ik een kwartier later ga kijken ligt meneer heerlijk te slapen.

ik heb eens ergens gelezen dat je je kind het eerste half jaar niet kunt verwennen....
en dat een ritme vanaf een half jaar past goed werkt bij een baby.
en als jouw dochtertje vrolijk is etc dan zou ik lekker op je eigen gevoel afgaan.
maar als je zelf toe bent aan een ritme (dat was ik zeer zeker ook hoor) dan kun je het nu al langzaam invoeren denk ik.
succes
groetjes helma
 
Terug
Bovenaan