slaap-waak-eet ritme

Hallo,
mijn zoontje Ramon is inmiddels al weer bijna 5 maanden oud en sinds 3 of 4 weken zit hij op 5 voedingen per dag (deels borst, deels fles) maar we zijn ontzettend aan het hannesen met de tijden waarop hij op mag/moet zijn en wanneer hij slaapt. ideaal ziet het er voor ons als volgt uit:

7.00 - 8.00 uur borstvoeding en spelen
10.00 - 11.30 uur badje, flesje en spelen
14.00 - 15.30 uur flesje, wandelen en spelen
18.00 - 19.00 uur flesje en spelen
22.00 uur borstvoeding en meteen weer terug naar bed

Dit is een heel mooi schema maar in de praktijk werkt het niet zo goed, hoe ouder hij wordt hoe vaker het voorkomt dat hij tussen de wakkere tijden door nog geen 2 uurtjes op bed wil blijven (vaak houdt hij zichzelf wel een tijdje bezig met zijn knuffels maar dat kent ook een grens). Hoe pakken julie dit aan? Het cb adviseert om een strak ritme aan te houden - erg mooi - maar Ramon houdt zich niet aan ons strakke ritme -  wat dan? Ben benieuwd naar julie reacties, groetjes,
Pauline

Misschien wil hij geen 18-19 uur per dag slapen. Laura is nu bijna 6 maanden (over 2 weken) en slaapt ook niet zo veel. Om 8.00 uur worden we wakker, fles, spelen, om 10.00 uur fruit  en om 12.00 uur de fles. Dan gaat ze naar bed. Om 14.00-15.00 uur is ze wakker en dan krijgt ze weer een fles en is ze wakker tot ongeveer 19.00-20.00 uur. Dan wordt ze om 23.00 uur wakker gemaakt voor nog een fles en slaapt ze weer tot 8.00 uur. Ze slaapt dus ongeveer 15 uur per dag. Meer wil ze ook echt niet en dan ligt ze dus in bed te spelen en later te jengelen, als ik dan kijk of ze zich niet op haar buik heeft gedraaid, begint ze te brullen als ik weg loop. Ik laat haar zelf aangeven wanneer ze moe is en dan gaat ze naar bed. Bij Laura is dat als ze begint te duimen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes Ilona

Hoi,

Onze Thom zit op het zelfde schema (ook 2 BV en 3 KV). en de laatste dagen/ week  slaapt hij ook niet meer door tot zijn volgende fles. ik haal hem dan lekker uit zijn bedje en laat hem spelen totdat hij echt honger begint te krijgen.
Hier op het CB hebben ze ook wel aangegevn dat een ritme belangrijk is. maar qua tijden neem ik het zowiezo niet zo nauw.
en zijn ritme was eerst. eten, spelen slapen, eten etc.
en nu eten, spelen, slapen, spelen, eten etc.
Ik zie dat ook maar als ritme!

Succes, anneke

Hoi,
Quinn is nu dik 5 maanden. Het is echt een rustig en tevreden kind. Wij hebben nooit zo strikt vaste schema's gehad. En hij doet het super. Wij hebben ons altijd aan hem aangepast en dat werkt. Alleen de etenstijden hebben we wel geprobeerd aan te houden met een half uur eerder of later, zeg maar.
Hier gaat hij naar bed als ik zie dat hij moe is. Soms slaapt hij ook in de box. Hij slaapt misschien een uurtje of 6 per dag. En dat is al best veel. Soms maar een paar uurtjes.
Hij eet om 8, 12, 16 en 20 uur. Om 10 uur fruithapje en om 18 uur groentehapje.
Tussendoor dus spelen en soms een beetje slapen.
Groetjes Veerle

Christian is nu 4,5 maanden en hij slaapt ongeveer 14-15 uur per dag. We hebben ons vanaf het   begin laten leiden door Christian, hebben niet echt een strak schema... Toch is hij zelf best voorspelbaar.

6:00-6:30 uur eten en meteen terug naar bedje. Aldaar kijkt en "speelt" hij meestal nog 30 minuten in zijn eentje (zonder speelgoed), dan valt hij weer in slaap.
10:30-11:00 uur eten en spelen.
Rond 12:00 uur klein tukje in de box, daarna weer lekker spelen.
14:00-14:30 uur eten en nog even spelen. Bij eerste teken van vermoeidheid het bedje in.
17:30-18:30 uur eten en daarna badje
Rond 20:00 tukje in de box, soms nog spelen
21:00-21:30 eten en daarna naar bed tot volgende ochtend.

Zo zien de dagen er bij ons al ruim 2 maanden uit. Ik merk nu wel dat hij iets meer wakker is, in het begin sliep hij in zijn bedje door tot de volgende voeding, nu is hij vaak al om 9:30 uur en 17:00 uur wakker en halen we hem eruit om te spelen totdat hij honger heeft.

Dus ik denk dat jouw kleintje niet zo anders is...

Groetjes, Karin
Mama van Christian (19 weken)

Terug
Bovenaan