Slaap!

Onze dochter van 15 maanden doet een flinke middag slaap van zo’n 3 uur. Vaak vanaf 12:30, dan komt ze uit bed zodra ze zelf wakker wordt.
Elke avond gaat ze rond 19:30 naar bed, en word vaak al voor 06:00 uur wakker..

Iemand een idee hoe we het vroege wakker worden kunnen verbreken?
Moeten we haar smiddags eerder wakker maken?

05:30 is echt te vroeg elke dag..

3 uur middagslaap is echt super lang, zou daar 1,5 en max 2 uur van maken. Verder slaapt ze snachts erg goed en zou ik dat vroege opstaan voor lief nemen. Maar wellicht wordt het iets later met een normale middagslaap

Ieder kind slaapt wat die nodig heeft. Verkorten zal een oververmoeid kind kunnen opleveren. Een kind van 15 maanden slaapt gerust ook nog 2x. Dus 1x 3uur, prima hoor.

Je zou kunnen proberen om je kindje en half uurtje eerder op bed te leggen s middags zodat hij ook een half uurtje eerder wakker is. Misschien dat het helpt.

Zelf vinden wij dat ook geen tijdstip om wakker te worden. Dus op dat uur geven wij nog een aai over de bol en zeggen dat het nog geen tijd is om op te staan. En gaan zelf weer slapen. Wat donkerder maken op de kamer kan ook nog wel eens helpen.
Succes!

Je zou haar eerder wakker kunnen maken smiddags, mits ze daar tegen kan. Mijn dochtertje is ook een slaapkop, slaapt nu met 21 maanden ook zo'n 3 uurtjes smiddags. Als ik dat ineens ga inkorten naar 2 uur heb ik de rest van de middag een moe en chagrijnig kind.

Bij ons is het probleem dat wanneer ze tot bijv 15.30-16.00 in bed ligt, ze er savonds een feestje van begint te maken. Ik leg haar daarom nu rond 12 uur in bed en dan mag ze tot 15.00 slapen. Als ze dan nog niet wakker is, maak ik dr wakker. Dit werkt goed.

Je zou dus kunnen proberen de middagslaap in te korten of eerder laten beginnen. Maar zou met inkorten niet meteen een uur eraf halen. Maar bijv steeds 15 minuten eerder uit bed halen totdat ze slaapt tot wanneer jij dat wil.

Misschien helpt het voor het vroege wakker worden. Al kan het ook gewoon een fase zijn, waar je even doorheen moet. Hopelijk slaapt ze snel weer tot wat later in de ochtend.

Klinkt misschien heel raar wat ik nu ga zeggen maar je kunt proberen haar eerder op bed te leggen. Ze is vrij jong voor 1 slaapje op de dag en dan is ze ook nog eens heel lang wakker. Van 5.30/6 uur tot 12.30 is erg lang. Probeer haar na 5 uur wakker op bed te leggen. Dan ligt ze bijvoorbeeld al om 11 uur en slaapt ze dan 2 of 3 uur. In de avond ook eerder naar bed. 18.30 in slaap is een hele normale tijd op die leeftijd. Waarschijnlijk gaat ze dan langer slapen.

Even wat achtergrondinformatie; bij kindjes die te lang wakker zijn gaat het cortisol gehalte omhoog. Dat is het stresshormoon. En dat zorgt ervoor dat een kindje vaker of eerder wakker wordt. Bovendien is er door de aanwezigheid van cortisol geen ruimte voor melatonine, het stofje dat juist voor slaap zorgt.

Oh en het veranderen van vroeg wakker worden duurt lang. Dat is niet van de ene op de andere dag gebeurd. Dus hou vol!

Ik vind dit voor een kindje van 15 maanden niet een te lang slaapje hoor! Die van mij sliepen ook minimaal 3 uur toen ze naar 1 slaapje gingen. Maar misschien helpt het idd om het dutje iets eerder op de ochtend te doen dus om 11.30 er al in ofzo? Dat ze de dut in de nacht dan iets langer pakt?
Ik vind de tip hierboven ook heel goed! Mijn kinderen slapen ook onrustiger en korter als ze oververmoeid zijn, dus wellicht kan dat het ook zijn.

Onze peuter van 3 slaapt nog altijd van 13.00 tot 16.00 en 19.30 tot 6.00 uur. Dit ritme past bij hem maakt niet uit toch!

Terug
Bovenaan