Slaapdrama overdag baby 10 maand

<p>Hi mama’s,<br /><br />Volgens mij heb ik hier al wel eens eerder een topic over geopend, maar ik doe het toch nog maar eens; slapen is een drama overdag!!! <br />Ze is nooit een kei geweest is overdag slapen, tot zeker 4 maand alleen maar bij mij op de arm en vaak 20/30 max 45 minuten. Het 3e slaapje was er dan ook al vrij snel vanaf, omdat ze die echt niet meer wilde doen. Uiteindelijk sliep ze toen wel wat beter, c.a. 1 uur (soms 1.5) per keer dus dat was netjes. Uiteindelijk hadden we met c.a. 8 maanden hetzelfde probleem met het 2e slaapje, die wilde ze pas héél laat op de dag doen en als ik dat toeliet sliep ze vervolgens ‘s avonds pas rond een uur of 10/11. Hebben toen geëxperimenteerd met overgaan naar 1 slaapje. Leek in eerste instantie goed te gaan, ze pakte vaak netjes 2-2.5 uur (vaak wel halverwege de ochtend al, ‘s ochtends is ze vrij snel moe terwijl ze ‘s middags echt wel zo’n 5 uur wakker moet zijn). We dachten de oplossing dus te hebben gevonden, echter werden die slaapjes steeds weer korter. Inmiddels zijn het vaak weer slaapjes van 30/45 minuten en gaat ze er op zulke dagen dus ook nog een 2e keer weer in. Ik vind het alleen erg lastig dat er geen enkel ritme is. De ene dag is het 1 lang slaapje, de andere dag 2 korte. Ook haar bedtijd ‘s avonds hangt daar vanaf, ze gaat er dus eigenlijk nooit op dezelfde tijd in. Men zegt dat ritme en regelmaat belangrijk is voor baby’s (ik vind dat zelf tevens ook erg fijn) maar mijn dochter lijkt daar dus geen baat bij te hebben. Daarnaast kan ik dus eigenlijk heel moeilijk dingen plannen omdat haar slaapjes elke dag weer anders zijn, of als ik het er op gok slaapt ze misschien 10 minuutjes in de auto (+ een half uurtje thuis) en verder niet meer en is ze ook wel echt moe en aan het mopperen.. Daarnaast heb ik een beetje vrees dat, als dit nu al zo is, ze straks met 1.5 jaar ofzo overdag al helemaal niet meer wil slapen. Prima natuurlijk als ze dat volhoudt, maar ik merk dat ze echt wel moe is na een aantal uur.. <br /><br /></p><p>Iemand hier ervaring mee? Weer een fase, slaapregressie? Komt het nog goed of heb ik gewoon echt een kindje wat weinig slaap nodig heeft (al is ze dus wel echt moe..)? En tips? <br /><br /></p><p>Liefs! </p>

Hooi, 
Hier is overdag slapen ook altijd een gezeur geweest. De nachten gingen altijd super. Overdag max 30.minuten. nu nog en de kleine is 10 maanden. Sinds 2 weken loopt het de spuigaten uit en zijn de avonden en nacht ook vreselijk. 
Nu heb ik wat moeders om mij heen met kinderen in dezelfde leeftijd en bijna allemaal hebben ze moeite in de avonden op dit moment. Helaas pakt mijne overdag dus ook geen rust dus deze mama ook niet en dat sloopt me. 
Hopelijk heb je iets aan de herkenning. Tips heb ik niet want ik krijg mijn dochter niet eens in staat om een slaapje te koppelen overdag... 

[quote quote=10331339]Hooi, Hier is overdag slapen ook altijd een gezeur geweest. De nachten gingen altijd super. Overdag max 30.minuten. nu nog en de kleine is 10 maanden. Sinds 2 weken loopt het de spuigaten uit en zijn de avonden en nacht ook vreselijk. Nu heb ik wat moeders om mij heen met kinderen in dezelfde leeftijd en bijna allemaal hebben ze moeite in de avonden op dit moment. Helaas pakt mijne overdag dus ook geen rust dus deze mama ook niet en dat sloopt me. Hopelijk heb je iets aan de herkenning. Tips heb ik niet want ik krijg mijn dochter niet eens in staat om een slaapje te koppelen overdag…[/quote]
Jeetje, wat zwaar voor je! Klinkt ook alsof je dochter oververmoeid is? Nachten zijn hier helukkkg (nog) wel goed (op een enkele drama nacht na), avonden ben ik soms ook wel 2 uur bezig als ik haar 's middags dus nog "te laat" laat slapen.. Herkenning is zeker fijn, hou vol!

[quote quote=10331407]Hoe ziet haar schema er uit? Al eens het 2-3-4 ritme geprobeerd?[/quote]
Schema is er dus niet echt. Ze wordt meestal tussen 6.30 en 7.30 wakker en is vaak rond 9.30/10.00 weer moe. Ik heb het geprobeerd te rekken, toen ze wel standaard 1 (lang) slaapje deed maar dat houdt ze vaak niet vol. 2-3-4 ritme heb ik inderdaad geprobeerd, maar 's middags moet ze dus echt wel 5 uur wakker zijn voor ze kan slapen en dan wordt het te laat op de middag (zeker als ze dat eerste slaapje 'per ongeluk' wel lang slaapt), rond 16.30/17.00 is ze dan echt moe maar als ik haar dan nog naar bed doe heb ik dus 's avonds dat probleem.. 

10 maanden klinkt vroeg voor 1 dutje. De meeste kindjes zijn daar pas aan toe rond 15 maanden. 
Wel lastig hoor. Hier ook een lastige slaper sinds het begin al. Inmiddels is hij 9 maanden. Het lijkt hier wel steeds beter te gaan sinds we hem soms wat langer laten huilen. Niet leuk. Maar het helpt.
Hij wordt rond 06.30 wakker en ligt er dan rond 09.15 weer in. Slaapt vervolgens een uur tot 5 kwartier. Dan houden we een wakkertijd aan van 3 a 3,5 uur. Tussen 13.30 en 14.00 gaat hij er dus weer in. Mijn man en ik spraken met elkaar af dat hij smiddags 1,5 uur in bed moet liggen. In het begin (week of 3 geleden) was dat 30 min slapen, 10 min huilen, 10 min slapen etc. Dan bleef het 10 op 10 af en na 1,5 uur haalden we hem eruit. Inmiddels lijkt hij steeds beter te gaan slapen en is het sochtends vaak 5 kwartier en smiddags een uur. Ook dan laten we hem liggen en dan huilt hij. Maar dan valt hij vaak na 10 minuutjes toch weer in slaap.
Na een goed middagdutje van minimaal een uur aan slaap houden we dan een wakkertijd aan van 3,5 uur ongeveer. Savonds gaat slapen dan heel makkelijk.
Wie weet heb je er iets aan. Hier was het 8,5 maand drama en sinds we een paar weken geleden hebben besloten hem te laten huilen, huilt hij minder dan voorheen.

Onze aanpak lijkt een beetje op die van prikgelukseptember. Super vervelend dat je geen regelmaat hebt maar het is aan te leren, ik gebruik de slaap routines van snuggles en dreams. Misschien daar eens naar kijken? Het is even een investering maar super goede tips en handvaten om dutjes overdag goed te laten verlopen. 

Hi mama,
Bij ons is dit ook altijd zo'n drama geweest. Ik heb alle boeken wel gelezen en ze ook allemaal weer 'weggegooid'. Tot ik de slaapgids van Snuggles and Dreams volgde. Deze aanpak werkt echt voor ons. 

Het liefst niet voor 9:30 het eerste dutje laten plaats vinden. Dit dutje mag maximaal 3 kwartier duren en dan (hoe tegenstrijdig ook) wakker maken. 
vervolgens 3 uur later weer in bed leggen. En ook al is ze eerder wakker dan 1,5 uur, toch 1,5 uur in bed laten liggen 1 van de 4 troostmethodes hanteren die het boek geeft.

Dit zijn slechts enkele tips uit het boek, maar heeft bij ons al een enorm verschil gemaakt. Ipv 20/30 min smiddags, slaapt hij nu 1,5 uur. Om 18:30 gaat hij naar bed en hij wordt om 6:15 wakker. Onze zoon is nu 9,5 maand. 

Heel veel succes en sterkte!

Terug
Bovenaan