Slaapgedrag overdag

Julie, je vertelde (als antwoord op de vraag van 1 augustus "moeite met slapen overdag") dat je zoontje op een vaste manier behandeld wat betreft slapen. Je was toen enthousiast en was een week bezig. Hoe is het nu, zo'n drie weken later? Je methode spreekt me nl. wel aan. Wil ik ook gaan proberen bij mijn dochter van 15 weken. Vooral je woorden "hij bepaalt zelf zijn eigen ritme, wij bepalen alleen de volgorde" spreekt me erg aan. Gaat het nog steeds goed, of heb je inmiddels aanvullende maatregelen genomen?

Ik hoor/lees het graag!

Esther
 
Hallo.
Ik ben ook benieuwd hoe het gaat en of jullie tips hebben. Onze dochter is nu 12 weken en slaapt alleen 'savonds goed van 20u tot 6u. Overdag zie ik wel een klein beetje een ritme nl sóchtend een slaapje van een 1 uur in de box en s'middags van 2a3 uur ook in de box of in de kinderwagen.
Als je een kindje overdag in het bedje wil laten slapen maak je dan bijvoorbeeld het kamertje donker en doe je hetzelfde als s'avonds?
groetjes anne
 
Hoi Esther,
Helaas ben ik een tijdje niet op dit forum geweest en heb je vraag dus pas net gezien. Ik kan je vertellen dat mijn enthousiasme alleen maar is toegenomen. We zijn nu zo'n 5 weken aan het inbakeren en het resultaat is dat mijn zoontje overdag slaapjes doet van 3 kwartier tot 3 uur en 's avonds slaapt hij vanaf ongeveer het begin van de avond tot meestal 00.00 of 01.00 uur, soms 02.00 uur. Hij slaapt dan dus zo'n 5 tot 6 uur achterelkaar. En tot mijn zeer grote vreugd is het huilen voor het inslapen steeds minder geworden en de afgelopen 4 dagen heeft hij helemaal niet meer gehuild!!! Al 4 dagen dus helemaal niet meer gehuild (op wat krampjes na). Hij huilt altijd wel een beetje mopperig tijdens het inbakeren (als ik hem op de doeken leg) en soms begint hij al op de commode te jammeren. Maat tijdens het inbakeren wordt dit al minder en als ik hem daarna oppak, is het klaar. Ik ga dan nog even met hem zingen en zing een liedje en wieg hem een beetje heen en weer. Als hij zuigbehoefte heeft (is vaak zo), leg ik hem nog even aan de borst (hij neemt een paar slokje en sabbelt daarna wat). Meestal vallen zijn oogjes na een paar minuten dicht en kan ik hem zonder problemen in zijn ledikantje leggen. Soms murmelt hij nog een paar minuutjes, maar dan slaapt hij ook. Ik doe het dekentje ook strak over; dit biedt een veilig beschermd gevoel. Kortom: ik ben erg enthousiast! Het enige nadeel is wel dat je behoorlijk aan huis gebonden bent. Wij gaan de laatste weken af en toe toch even eruit (op bezoek of kort winkelen), en dat gaat eigenlijk best goed. Ik herken steeds beter wanneer hij moe is en het verbaast me hoe vaak dat is! Mijn zoontje blijkt echt veel slaap nodig te hebben (is meestal per cyclus anderhalf uur wakker). Ik heb hem deze week ook 2 keer bij onze ouders te slapen gelegd; volgens hetzelfde ritueel en ingebakerd en dit ging zonder enige problemen. Hierdoor heb ik ook ontdekt dat ons zoontje nog beter slaapt (lees langer doorslaapt), wanneer hij in een echt donkere kamer slaapt (onze slaapkamer is behoorlijk licht). Mijn zoontje is een erg vrolijk jongetje geworden en ontwikkelt zich prima (groeit erg goed en is hard bezig met zijn oog-handcoordinatie). Door mijn ervaringen en wat ik veel lees over slaapproblemen en huilen bij pasgeboren baby's en erg aan je hangen/bij je willen zijn, durf ik voorzichtijg te zeggen dat het me niet zou verbazen wanneer veel van deze baby's oververmoeid zijn en wat hulp van hun ouders nodig hebben bij het inslapen en structuur aan hun dag geven. Om nog even op Anne te reageren: mijn zoontje heeft geen vaste slaap en drinktijden. We voeden hem op verzoek en je zou kunnen zeggen dat we hem ook naar bed brengen op verzoek. De ene dag staan we wat later op dan de andere en de ene dag heeft hij ook meer slaap nodig dan de andere. Het is dus nooit met zekerheid te zeggen wanneer hij slaapt en wanneer hij wakker is, dus je zou je daar wel enigzins op aan moeten passen met deze methode.
Nog even een opmerking: eerst gaven we ons zoontje standaard voeding zodra hij wakker werd (volgens boekje van Ria Blom over inbakeren), maar hier zijn we van afgestapt. Wanneer hij wakker is en het duidelijk is dat hij niet meer door gaat slapen (soms valt hij na 5 minuten jengelen opnieuw in slaap), halen we hem uit bed, bakeren hem uit en kijken goed of hij signalen afgeeft of hij honger heeft. Zo niet, dan wachten we nog even met voeden, totdat hij het wel aangeeft. Het blijft dus BV op verzoek; dit bevalt me beter, omdat ik het belangrijk vind dat hij leert communiceren wat hij nodgi heeft. Dit ter aanvulling op mijn vorige beschrijving.
Ik hoop dat veel mensen wat aan mijn verhaal hebben en wens iedereen een uitgeruste en vrolijke baby toe!
Ik hoor graag wat jullie doen en sta ervoor open nog meer vragen te beantwoorden.
Succes!

Groetjes Julie
 
Hoi Julie

Fijn dat je nog gereageerd hebt. Ik ben eigenlijk al nadat ik mijn vraag aan jou geplaatst had, gelijk begonnen met mijn dochtertje (nu 4 maanden oud) naar bed te brengen als ze gaapt en/of in haar ogen gaat wrijven. En het werkt aardig. We doen het nu een paar weken en ze huilt niet altijd meer en als ze wel huilt, kan ik aan haar huilen horen of het over gaat en dan laat ik haar nog even huilen. Vaak is het kort daarna stil. Dan ga ik nog wel even kijken hoor. Soms werkt het niet en huilt ze lang en hard en dan haal ik haar weer op om een negatieve associatie met bed te voorkomen. Gek genoeg blijkt ze dan ook niet (meer) moe en wil ze wel graag spelen in de box. Misschien vergis ik me dan en heb een gebaar van haar aangezien voor een vermoeidheidsignaal.

We bakeren haar trouwens niet in. Dit heb ik met mijn zoontje destijds wel gedaan, en dat hielp goed, maar dat was best lastig af te wennen. Dus als het enigszins niet hoeft bij mijn dochtertje, dan doe ik het niet.

Wij merken ook dat ze ongeveer 1,5 tot 2 uur wakker kan zijn, daarna is ze moe. Inmiddels leggen we haar ook in bed als wel de 2 uren om zijn, maar we nog geen vermoeidheidssignalen hebben gezien. En dat werkt ook goed. Al met al denken we dat ze nu veel vaker opgewekt is omdat ze beter uitgerust is.

Dus bedankt voor je verhaal! Het heeft mij wel een goede kant op geholpen. Net zoals bij jou is het hier voeden én slapen op verzoek. Uit ervaring weet ik dat er tzt vanzelf structuur in komt, eventueel na een heel klein beetje sturend optreden, maar daarvoor vind ik het nu nog te vroeg.

Jij ook heel veel succes met alle ontdekkingen die je als jonge moeder moet doen ;-)

Groet,
Esther
 
Hallo,

Ook ik heb een vraagje. Sinds twee weken bakeren we ons zoontje (3,5 maand) in, omdat hij zeer weinig sliep en daarbij (als hij wel in slaap was gevallen) vaak snel weer wakker werd. Dit inbakeren werkt echt prima en hij slaapt nu zowel overdag als 's nachts erg goed. We zitten echter nog met 1 probleem. Hij krijgt om de (ongeveer) 3 uur borstvoeding overdag. Rond een uur of 5 drinkt hij voor het laatst aan de borst en wil dan niet meer drinken tot hij naar bed gaat (rond half 8). Hij is dan echt te moe om te drinken. Ik bied het hem wel aan voordat hij begint te jengelen (dan is hij moe), maar dan draait hij zijn hoofd af en begint te huilen. Hij wil pas weer drinken als wij hem een half uur in zijn bedje hebben laten huilen (ingebakerd). Hij drinkt dan goed en slaapt meteen daarna wel 6-7 uur aan een stuk. Ons probleem is nu dat wij het eigenlijk een beetje sneu vinden om hem zolang te laten huilen, terwijl we weten dat hij gewoon honger heeft, maar te moe is om te drinken. Hem eerder voeden helpt niet, want dan heeft hij gewoon nog geen honger en draait zijn hoofd af. De rest van de dag drinkt hij erg graag en zonder problemen. Alleen 's avonds dus niet. Is hem laten huilen de enige manier om hem daarna te voeden en lekker te laten slapen of zijn er ouders die hier ervaring mee hebben en tips of adviezen voor ons hebben? We horen ze graag.
 
Terug
Bovenaan