Slaapje in kinderwagen afleren

<p>Hi allemaal,</p><p>Mijn zoontje van ruim 4 maanden doet sinds hij ongeveer 1 maand is het slaapje aan het einde van de middag (15:30 tot 16:30) in de kinderwagen als we buitenlopen. Datzelfde slaapje in zijn eigen bed doen weigert hij. Dit was nooit een probleem maar binnenkort gaat hij naar de opvang en ben ik bang dat hoe het dan zal gaan (rondlopen in huis met de kinderweg trapt hij niet meer in, haha).</p><p>Ik wil hem dus graag leren om dat slaapje ook in bedje te kunnen doen. Heeft iemand hier wijze raad over hoe ik dat het beste kan aanpakken? Ik weet namelijk zeker dat hij moe is maar hij blijft huilen als ik hem rond die tijd in bed leg. Ik laat hem max. 10 minuten huilen, daarna ga ik alsnog wandelen. Eenmaal in de wagen slaapt hij meteen. </p><p>Iemand andere tips dan 'laten huilen'?</p><p>Alvast heel erg bedankt!</p>

Wij liepen tegen hetzelfde aan rond die leeftijd. Wel erg moe zijn, maar niet willen slapen in bed (kinderwagen of auto lukte wel). Wij hebben het nooit afgeleerd. Op de opvang was hij zo moe van alle drukte, dat hij daar z'n derde slaapje wel deed. Thuis gingen we langzaam over naar 2 dutjes op een dag. 

Als het voor jou thuis geen probleem is, zou ik niet heel veel moeite doen om het af te leren speciaal voor de opvang. Die kleintjes maken heel goed het onderscheid tussen thuis en de opvang, alles is daar anders, dus het slapen ook! 

Gebruiker 10104911, hoe ging die overgang en bij hoeveel maanden?
Mijn zoon slaapt nu ongeveer van:

8:30   tot 10:15
12:30 tot 14:00
15:30 tot 16:15 
18:00 tot 7:00

Het gaat dus om dat derde dutje. Hij is dan wel echt moe dus ik kan hem nog niet skippen.

Dat lijkt wel erg op ons schema toen! Alleen kwam bij ons het laatste dutje uit tussen 4 en half 5, wat dus niet in bed lukte.
Ik denk dat de overgang zo rond 4/5 maanden begon en rond 7 maanden zat hij wel echt op 2 dutjes. Best lang dus! Het begon ermee dat hij z'n laatste dutje niet in bed wilde doen. Naarmate we dichter bij de 7 maanden kwamen, kon hij steeds langer wakker blijven tussen de dutjes door. Ergens tussen 6 en 7 maanden gingen we het 2-3-4 ritme aanhouden (ongeveer) en dat zat er na een maandje wel in.
Nu zitten we in de overgang naar 1 dutje. Thuis redt hij het meestal, op de opvang nog lang niet. Daar slaapt hij gewoon 2x 1,5 uur ofzo. 

Terug
Bovenaan