Slaapjes aan elkaar helpen

Hai!

We zijn er sinds 3 weken achter dat ons zoontje graag op zijn buik slaapt. Hier maken we overdag gebruik van, snachts vinden we dit nog een beetje eng.

Hiervoor sliep hij overdag enkel en alleen in de draagdoek, hij weigerde echt op zijn rug in slaap te vallen. Huilen, uren achter elkaar tot hij dan toch maar weer in de doek werd gedaan. We zijn dus ontzettend blij dat de rust wat is teruggekeerd overdag.

Nou heeft hij in de doek (of op onze buik) eigenlijk nooit problemen gehad met lange slaapjes. Hij sliep altijd makkelijk tot de volgende voeding, ik moest hem regelmatig wakker maken. Snachts heeft hij sinds week 1 ingebakerd geslapen, en tot vorige week mochten we echt niet klagen. Vrij snel 1 nachtvoeding, sliep meestal prima in z'n wiegje, en we konden hem slapend goed wegleggen. Als hij wel wakker werd, namen (nemen) we hem uit bed en slaapt hij op een van ons.

Maar sinds 1,5 week lijkt hij 1) steeds meer moeite te hebben met het aan elkaar koppelen van slaapjes, en 2) nu ook snachts niet makkelijk meer weg te leggen en ook na iedere cyclus wakker.

Ik begrijp dat het erbij hoort, en het is ook helemaal prima dat hij even in deze fase zit. Maar ik vraag me af of wij nu niet iets verkeerds doen qua omgaan met zijn slaapjes.

Als hij na een cyclus licht wakker wordt, sussen we hem vaak terwijl ik zachtjes over zijn rug aai. Dat sussen doe ik al sinds het begin, maar lijkt steeds minder effect te hebben. Het lijkt, alsof hij steeds meer hulp nodig heeft bij het koppelen van de slaapjes.

Omdat het dus steeds moeilijker voor hem lijkt te worden, en omdat hij snachts nu ook na iedere cyclus wakker wordt, vraag ik me af of ik hem teveel afhankelijk aan het maken ben van mijn hulp tussen de slaapjes door? Moet ik minder doen?

Overdag kan ik het wel handelen, geen probleem. Maar de nachten worden nu wel wat uitdagend, nu hij iedere 45 minuten wakker wordt en ik 30 minuten nodig heb om in te slapen.. Een goede nacht betekende voor mij al 4,5 uur slaap (voeding, overeind houden, etc), maar nu is het nog minder. Mijn verlof eindigt volgende week, en ik vrees dat ik dit lastig vol hou.

Iemand tips?
 
Bij mij hielp het speentje om weer in slaap te vallen na een cyclus. Worden ze ook afhankelijk van, maar is makkelijker dan sussen of wiegen. Ik deed er dan een opgerold doekje of knuffeltje voor zodat hij in zijn mond bleef. Ook white noise helpt goed.

Ik weet niet hoe oud je baby is? rond de 3 /4 maanden heb je slaapregressie. Dan leren ze slaapjes koppelen en langer slapen snachts. In die fase is dit gedrag wel typisch en gaat gewoon weer voorbij.
 
Terug
Bovenaan