Slaapjes baby 9 maanden

<p>Hallo allemaal,</p><p>Onze zoon heeft lange tijd een prettig slaapritme gehad, deed drie slaapjes waarvan de laatste de laatste maand(en) een powernap. Na veel problemen rondom reflux en medicatie sliep hij de nachten heerlijk rustig door. De laatste weken was hij echter onrustiger bij het naar bed gaan en ‘s nachts. Op advies van een slaapcoach proberen we hem in het 2-3-4 ritme op twee slaapjes te krijgen, dit lukt redelijk. Echter houden de lengtes van zijn slaapjes niet over... ‘s morgens vaak een uur en kwartier, ‘s middags ook met moeite een uur en kwartier. Dit terwijl hij eerder wel heeft laten zien langer te kunnen slapen.<br />Hij lijkt ook na 1 slaapcyclus weer wakker te worden...</p><p>Hij lijkt wel echt wat langere slaapjes nodig te hebben om de dag vol te houden..</p><p>De nachten lopen wel rustiger, hij is meer ‘moe’ bij bedtijd.</p><p>Tips hoe ik weer toe kan werken aan een iets langer middagdutje? :)</p>

Mijn 8 maanden oude dochter heeft dit net achter de rug. Wij hebben 2 hele nare weken gehad rond kerst met schreeuwen, brullen en krijsen als ze op bed moest. Als je haar voor de nacht weglegde, wat inmiddels goed kon, bleef ze wel een uur woelen en af en aan huilen. Vaak wakker snachts. Ze was sowieso altijd tussen 4 en 6 wakker. En op een ochtend besloot ik haar gewoon na de fles nog even in bed te nemen, en ze viel tot een uur of 7 nog even in slaap. 
Vanaf daar ben ik haar elke dag half 10 en half 2 naar bed gaan brengen. Zij sliep sowieso maar 1 keer lang, en dat was 1,5 uur. Nu werd dat dus in de ochtend 45 minuten en in de middag 1,5 uur. Ze bleef dan 2 x 3 uur en 1 x 4 uur wakker. En wat hadden we een vrolijke baby ineens! Echt bizar. Ze leerde ondertussen zelfs even tijgeren haha!
Vanaf het tijgeren doet ze sochtends het slaapje ook soms 1,5 uur. Maar niet elke dag. Ik breng haar wel om 7 uur naar bed nu savonds. Eerst was dat half 8. En ze is nu dus al 2 weken elke ochtend pas half 7 a 7 uur wakker. Ik geniet ervan en zij ook. 
Mijn ervaring is dus dat het nieuwe ritme even moet settelen. Maar ik heb eraan vast gehouden en ze ging vanzelf de nachten meer slapen en af en toe een dag 2 x 1,5 uur slapen. 

Ze moest in het begin wel even wennen aan die lange wakkertijden hoor. Ze was 2 a 3 uur gewend. Dus 4 uur wakker tot bedtijd was wel even wennen. Maar na een weekje ofzo ging dat steeds beter. We zitten nu 3 weken op dit ritme en ze gaat wel nog steeds bek af de nacht in. Maar ze is vrolijk, slaapt goed en gaat ook makkelijk slapen. Dus ik zie het niet als oververmoeid.

@MammavanT Fijn om te horen dat het vanzelf beter zal gaan!! :) Ik denk ook dat dit hem uiteindelijk beter zal doen!
Het lukt hem momenteel nergens even, bij de gastouder is het ook ineens drama... Terwijl ook dat eerst een stuk beter ging.

Onze dochter slaapt bij de opvang 2x minimaal 1,5 uur. Thuis 3 slaapjes. 's Ochtends vaak 45 minuten, begin van de middag 45 minuten tot 1,5 uur en einde van de middag nog 45 minuten. Laatst sliep ze 's ochtends ineens 2 uur of 's middags een paar uur ??‍♀️ Het is nog elke dag een verrassing

[quote quote=10396397] Het is nog elke dag een verrassing[/quote]
Hier ook inderdaad. Dochter is 9mnd. Meestal doet ze 2 dutjes. Dat kan 2x 1,5 uur zijn, maar ook 1x 45 min en 1x 3 uur... 
En soms slaapt ze 2x 45min, en dan moet ze begin van de avond nog wel een powernapje doen. 
's avonds heeft ze geen vaste bedtijd, we kijken wanneer ze moe wordt, dat is erg afhankelijk van hoelang ze overdag geslapen heeft. Doorgaans ligt ze er ergens tussen 20.00 en 22.00 uur wel in, en dan slaapt ze lekker door tot 7.00-8.00 uur. 
Je was hiervoor al gewend aan een vast ritme, dus ik kan me wel voorstellen dat je daar naar terug wil. Die duidelijkheid is wel fijn natuurlijk. Maar kinderen ontwikkelen zich continu, dus wat vandaag een rimte is, kan morgen zomaar anders zijn. 
Hij krijt vast over een paar weken wel weer een vaster ritme, voor zolang dat zal duren. ;) 

Hoi hoi!

Mijn naams is Josanne Verhoof, werkzaam als pedagoog en slaapconsulent bij Villa Bimbi. Ik denk heel erg graag met je mee!
Je mag mij gerust een berichtje sturen via info@villabimbi.nl of via Whatsapp op 073 8449030 dan help ik je graag verder. 
Je kunt dan tevens een kort gratis slaapplan ontvangen.

Lieve groetjes,

Josanne
Villa Bimbi

Terug
Bovenaan