Slaapjes zes maand en ritme

Sinds een paar dagen wil ons zoontje van 6 maand absoluut geen slaapje aan het eind vd middag doen. Hij deed altijd rond 16.30 uur nog een korte slaap maar als we dat nu doen wordt hij ontzettend boos gaat hij brullen en alles behalve slapen. Wel geeft hij allerlei slaap signalen af en lijkt hij ontzettend moe. Hebben jullie tips hoe we zijn dag ritme beter kunnen indelen? Zijn laatste slaapje wat naar voren schuiven hebben we ook al geprobeerd maar ook dit helpt niet.

Nu ziet zijn ritme er zo uit:
Wakker rond 5.30 uur
06.30 uur pap eten
07.00 uur slapen tot 08.30
09.00 uur fruit eten
11.00 uur slapen tot 12.00
12.00 uur pap eten
13.30 uur slapen tot 15.00
15.00 uur tussendoortje
17.30 uur warm eten
19.00 uur soms een beetje melk en naar bed.

Ohja en de momenten dat we hem nu naar bed doen is hij ook echt wel heel moe. Dat nog langer rekken wordt heel moeilijk. Hem eerder in bed doen voor zijn nacht slaap hebben we zelf liever niet omdat hij ‘s morgens al zo vroeg komt. Dan komt hij misschien nog wel eerder?
Alvast bedankt voor jullie gouden tips!

Het is ook een beetje de leeftijd waarop dat laatste slaapje erg moeilijk wordt. Bij ons ook. Wat ik zou doen ten eerste is de nacht langer te maken, dat proberen we hier in ieder geval.. en de ochtend te rekken. ik haal hem voor 6 uur sowieso niet uit bed en probeer hem daarna nog in ons bed te laten slapen/rusten en het ontbijt te rekken tot ongeveer 7 uur. Dan nog een beetje op bed knuffelen, omkleden, spelen terwijl ik ontbijt etc... Het eerste slaapje probeer ik niet voor 8 uur/8.30 te doen. Op deze manier komen we beter uit later op de dag, met 3 slaapjes. Rond 16 zijn 3e slaapje en dat gaat vaak lastig, ik moet er soms echt bij blijven om hem in slaap te krijgen, of ik doe hem in de kinderwagen etc. Hij slaapt ook echt niet lang maar al slaapt hij 45 minuten, lukt het om het vol te houden tot de avond. Ik heb gemerkt dat als hij wel vroeg in de ochtend zijn eerste dutje doet, het dus 4 slaapjes op een dag worden en het laatste slaapje nog moeilijker is en vrijwel niet meer lukt. In de ochtend is het bij ons makkelijker te rekken dan in de avond

Dus hij zat nog op 4 slaapjes? Misschien tijd voor 3 slaapjes dan.  Mijn dochter, ook een vroege vogel, deed toen 3 slaapjes en ging met 9 mnd naar 2 slaapjes. 
5/5.30 op
8.00- 8.45
11.30 - 13.00
15.30-16.00 (soms viel ze moeilijker in slaap en werd het iets later)
19/19.30 nacht

Drie slaapjes was bij ons al vanaf 4,5 maand. 
En dat laatste slaapje rond 16 uur was vaak lopend in de wagen, even een goede wandeling met de hond of boodschappen ofzo. In bed ging dat maar lastig.

Hier was het vierde slaapje er ook al af rond de 4 maanden, dus ik vind het nog knap! ;)
Ik snap dat je niet zit te wachten op een nóg eerdere ochtend en dat je het daarom nogal spannend vindt, maar ik zou toch eens experimenteren met iets eerder naar bed voor de nacht. En dan niet meteen een uur, maar probeer eerst eens een tijdje een kwartiertje of half uurtje eerder. Wij vonden het ook spannend, maar uiteindelijk veranderde er niets aan de wakker-wordt-tijd.
Ook hebben wij van een slaapcoach ooit meegekregen dat je het eerste slaapje van de dag niet té snel moet inzetten. Een heel verhaal erbij, maar dat kan er juist voor zorgen dat de kleintjes vroeg wakker worden. 1,5 uur kan net té snel zijn. Probeer daarom het eerste slaapje eens met een half uurtje te rekken.
Dus half uurtje pakken aan de voorkant en half uurtje aan de achterkant, is toch al weer een uurtje 'winst' in je programma ;)
En weet dat het gewoon lastige periodes zijn als er een slaapje wegvalt of bijna wegvalt. Ze kunnen het eigenlijk nog nét niet aan, maar willen slapen... Ho maar.. :D

Precies wat hierboven al is gezegd: rond 6 maanden is 3 slaapjes heel goed! En ook over dat eerste slaapje niet te vroeg: je kindje ziet het dan eigenlijk als een verlengingen van de lange nachtslaap. Als je die tijd ertussen dus wat kunt gaan rekken ben je al een eind op weg! En dat hoeft niet in 1x maar met elke dag een kwartiertje schuiven kom je er ook. Je zou ook kunnen proberen het ochtendslaapje niet te lang te laten duren, dus dat je je kindje wakker maakt na een uur, dan blijft er nog 'slaaptijd' over voor de rest vd dag. het 3e slaapje is altijd de lastigste, wat bij ons goed werkte is wandelen. Lekker in de wagen viel mijn dochter vaak nog wel in slaap, 20-30min is voldoende om de tijd weer te overbruggen. men wat betreft bedtijd: een halfuur eerder kan er juist voor zorgen dat je kindje later wakker wordt 's ochtends, hoe gek dat ook klinkt! ik hoop dat er wat aan hebt, succes!

Bedankt voor jullie tips! Vandaag begonnen met het uitstellen van z’n 1e slaap. Tot nu toe valt het niet tegen. Merk wel bij mezelf dat ik snel de neiging heb als hij jengelig wordt, hem gelijk naar bed te doen hahah. Misschien is dit voor mij wel een grotere uitdaging dan voor m’n kleine mannetje ??

Ja dat is even een overstap! 
Wij hebben dat ook een tijd gehad; dat het echt rekken was tot een uur of 9. Ik ging dan nog weleens lekker m'n dochter naar buiten rond een uur of 8. Dat overbrugt toch weer even een half uur. 
succes!

Terug
Bovenaan