slaappatroon voor een baby van 6 maanden

He meiden,

Mijn zoon is inmiddels 6 maanden oud en heeft eigenlijk altijd heel goed geslapen, en dat doet hij eigenlijk nog steeds. het enige is dat hij tegenwoordig om 0500 uur 'snachts wakker is en daarna niet meer gaat slapen. Hij blijft wel heel lief, want het is echt geen huilerd, en dat doet hij dus ook niet, hij gaat gewoon 2 uur liggen wachten totdat ik hem haal om 0700 uur (ik weet het ik mag niet klagen hhihi).
Maar goed, ik heb dus het idee dat hij overdag te veel slaapt, waardoor hij 's nachts niet moe genoeg meer is en dus vroeg wakker is.
Zijn schema is nu als volgt:
0715 uit bed
08.30-10.00 slapen
11.30-1400 slapen
15.30-16.30 slapen
18.30 slapen tot volgende ochtend.

Ik heb dus het idee dat dit nu teveel is (ondanks dat hij dus wel altijd slaapt.) Maar is overdag 5 uur slapen teveel?
Heeft iemand suggesties of ideeen voor een ander slaappatroon overdag?

Ben benieuwd!!

liefs en een knuffel

Hai. Je boft wel met zo'n makkelijk mannetje, die gaat liggen wachten tot je hem eruit haalt......! Lief hoor.
Mijn dochtertje is ook 6 maanden (en 1 week) oud en ik ben onlangs van 3 slaapjes naar 2 slaapjes overdag gegaan. Ik merk wel dat ze 's avonds echt moe is vanaf 18u. Dan rek ik nog tot 18.30-19u en dan mag ze naar bed.
Dus hier gaat het zo'n beetje als volgt:
7u: wakker (wekker)
9u-plm 11.30u: naar bed (soms slaapt ze 1 1/2u en soms 3 u)
14u-16u: naar bed.
19u: naar bed.

Ze slaapt helaas nog niet door 's nachts en komt meestal 1x nog om borstvoeding vragen, hoewel ze dan niet veel drinkt (eerder mamahonger), maar als ik haar dan in bed leg, gaat ze wel vaak snel weer slapen. Dus nog wel moe.

Succes! Misschien is het i.d.d. tijd om je zoontje iets minder te laten slapen overdag.

Hallo,

Als eerste wil ik even zeggen, dat ik het echt zoooooo lief vind, dat hij gewoon ligt te wachten.
Ik denk dat er niks mis is als een kindje veel slaapt, maar ik denk dat hij overdag misschien toch minder moet slapen, om de nacht goed door te slapen.
Heb je geprobeerd om hem iets later naar bed te doen?
En wanneer doen jullie hem in bad?
Ons mannetje komt er s'middags om 4 uur uit en blijft dan wakker tot half 8. Wij gaan dan om 7 uur in bad en hij krijgt dan om half 8 zijn laatste voeding. En als hij straks 6 maanden is, komt hij er rond half 5 uit en dan om   5 uur groenten en dan om 7 uur in bad en om half 8 zijn laatste voeding. (dan wijzigd zijn schema iets)
Wij merken dat hij het er erg goed op doet.Hij slaapt dan ook door tot s'morgens 8 uur of half 9.  De eerste paar dagen  was het wel een beetje lastig voor hem en dan gingen we wandelen, zodat hij lekker even kon dutten, maar we legde hem niet op bed. Maar naar 2 dagen was hij gewent en het is ook zo leuk voor mijn man, want die heeft s'avonds ook echt even tijd met hem.

Succes
Groetjes Suus

he Suus,

Lief he dat hij gaat liggen wachten! Vind het ook zo bijzonder! Ik heb al wel geprobeer dom hem een uur later naar bed te doen, maar dat haalde niets uit, hij was toen zelfs om drie uur en om 5 uur 's nachts wakker!
Ook heb ik weer geprobeerd om 's avonds om 22.30 nog een flesje te geven, maar ook dit haalde niets uit, hij was gewoon weer om om 05.00 uur wakker. dus ik denk echt dat hij overdag iets teveel slaapt, waardoor hij om 5 uur 's nachts gewoon echt klaar is met slapen!! hihi!! Maar ik vind het wel lastig om het schema aan te passen voor overdag want dan ik toch een beetje met het eten in de knoei, hoe doen jullie dat?

x romaty

@hannah, grappig want mijn zoon is 6 maanden en 2 dagen oud, bijna even oud als jou dochter dus!!
Jou schema is ook wel een idee, maar ik wil graag dat hij rond 12.00/13.00 uur naar bed gaat, zodat hij echt tussen de middag naar bed gaat, want ik denk dat als hij wat ouder is dat dat  een van de weinige slaapjes zal zijn die hij blijft doen, en dan is hij daar alvast lekker aan gewend, anders moet ik weer het hele schema omgooien!!
Maar ik lees wel dat jou dochter ca. 1 uur minder slaapt dan mijn zoon, dus ik denk ecth dat ik hem overdag een uurtje minder ga laten slapen, ben zo benieuwd of het gaat werken!!
Maar ik mag we wel gelukkig prijzen met hem, want ik ga er zelf echt pas om 07.15 uit, en dan ligt hij nog steeds met zijn duimpje in zijn mond trouw op mij te wachten!! Hij heeft nooit veel gehuild, maar dit is wel heel bijzonder he...

x romaty

Hoi,

Mijn dochter is van 18 maart, dus 6 maanden en een week ofzo hihi.
Haar slaapritme laat ik van haar afhangen, als zij begint te zeuren of in haar oogjes wrijven dan gaat ze naar bed. Toch heeft ze zelf op die manier een schema ontwikkeld. Wat vaak voorkomt, maar dus niet altijd.

7.00u fles daarna naar bed
9.00u eruit en spelen
12.00u naar bed
14.00u wakker
16.30u bedje toe
18.00u eruit
19.30u naar bed voor de hele nacht

De ene keer slaapt ze een half uur langer en de andere keer maar een uurtje. Maar zo is haar schema ongeveer.
Ik vind het middagslaapje ook het belangrijkst, die houden we er zo lang mogelijk in haha.

Mijn vriendin haar dochtertje sliep overdag ook veel en met 6 maanden werd die ook ineens vroeg wakker 's nachts.
Zij is toen ook overdag gaan minderen met slapen, maar dit heeft wel een tijdje geduurd voor zij het accepteerde. Dus ook 's nachts nog wakker.
Het is weer een nieuw schema en daar moeten die kleintjes ook aan wennen.

Succes

Liefs Reneke

Hey hoi,

Ik herken het helemaal.........
Ik mag ook niet klagen ook zo'n lekkere doorslaper!!!! Als hij eerder wakker is dan blijft deze ook lief liggen.....
Ook hij slaapt super veel overdag, maar heeft het echt nodig. Als ik het ga rekken, dus ook geprobeerd, slaapt hij korter .  

Hij slaapt nu van:

7.30uur Wakker ( Of eerder maar dan vermaakt hij zich wel)
8.30 / 9.00 uur weer naar bed tot 10.00/ 10.30 uur
12.00 uur weer naar  bed tot 14.30 uur ( soms wel al om  13.30uur  )
16.30 uur naar bed tot 17.30 uur  
19.00 uur  gaat hij de nacht in... ( kan ook 18 uur zijn als hij 's middags eerder is)

Hij zet  het echt op een brullen als ik hem wakker probeer te houden en  als ik de trap op loop met hem is het over  en is hij vrolijk dat tie  naar  bed mag.

Ik merk vanzelf wel als meneer meer  wakker wil  blijven.

Groetjes

Wat heerlijk he van die zoete baby's, mijn dochter kan zich ook heerlijk vermaken in bed als ze wakker is !
Mijn andere dochter gilde al de hele buurt bij elkaar als ze pas 1 oog open had!

Mijn dochtertje is nu 7 mnd en sliep ook altijd heel veel (3 x slaapje van 1 tot 2 uur) en sinds ze verkouden is geweest is dat ineens over !
Nu zijn we aan het proberen om haar 2 x te laten slapen. Ze word rond 7 uur wakker en wacht geduldig tot ik en mijn andere dochter klaar zijn en krijgt rond half 8 de fles.
Dan gaat ze rond 9.30 a 10 uur naar bed, en slaapt ze 1 a 1,5 uur.
Dan krijgt ze rond 14 een lekkere warme fles en gaat ze naar bed en slaapt ze 2 a 3 uur.
Rond 19 uur gaat ze dan weer naar bed en slaapt meestal door, behalve vd week een keer, toen heeft ze ruim een uur liggen "kletsen" ook al konden wij niet meer slapen, het klonk wel erg grappig zo'n vrolijke baby 's nachts.

Groetjes en succes met het vinden van je ritme, Bianca

Terug
Bovenaan