Slaapposities

<p>Hoi! Ik ben morgen pas 25 weken, maar sinds een week of 3 slaap ik niet goed ivm rugpijn. Ik kan niet heel lang in 1 houding liggen (door algemene rugklachten, maar niet heel bijzonder), waardoor ik een erge draaier ben. Normaal kon ik telkens een kwart draai maken, maar nu kan ik niet meer op m'n buik liggen en op m'n rug is ook niet goed (geeft lage rugpijn). Ik heb de voedingskussen er al bij gepakt, maar wat een gedoe als je dan wil draaien...</p><p>Halverwege de nacht word ik wakker van de rugpijn.</p><p>Wie heeft tips??</p>

Op je rug of buik liggen moet jr sowieso niet meer doen. Dat is niet veilig voor je kindje
Je zou advies kunnen vragen aan een cesartherapeut. Is een soort fysio maar dan gericht op je houding. En word vaak vergoed door je verzekering. Mij heeft dat heel erg geholpen 

Hi, ja en op rechterzij word ook afgeraden. Dus blijft weinig over zo. Hier ook klachten bij lang in 1 positie liggen .  Dus ook veel wakker en draaien. Heb een zwangerschap / voedingskussen xl. Die ligt helemaal om me heen. Kan er wel gewoon in draaien. Heb tips van fysio gehad waar kussen je moet ondersteunen. Gaat iets beter. Maar blijft ongemakkelijk. 
Succes. Grtjs nvn 

Rechterzij is prima hoor. Ze zeggen dat met je linkerzij de doorbloeding gewoon ideaal is maar als jij beter slaapt op je rechterzij of op beide dan is dat geen probleem. Ook op je buik mag je slapen, alleen vind ik dat zelf minder prettig. Wat ik doe is een voedingskussen naast me leggen en of het voedingskussen knuffelen of half op mijn buik met een opgetrokken been op het voedingskussen. Dan lig je een beetje schuin en heeft je buik meer ruimte en minder gewicht. Nadeel van het voedingskussen is inderdaad dat je makkelijk wakker wordt als je wil draaien.
Overigens is het ook geen ramp als je gedurende je slaap op je rug draait. Zolang je in slaap valt op je zij of buik lig je toch het merendeel van de nacht in die houding. Daarnaast zou een gevaar van de rughouding misschien zijn dat er minder bloed naar je benen gaat waardoor je kramp krijgt of je benen gaan slapen, maar zolang jij dit niet hebt is het echt niet erg als je af en toe zo ligt. Ik ben echt een rugslaper en draai snachts vaak naar mijn rug toe. Dit was geen probleem volgens mijn verloskundige. Zeker omdat er ook geen aanwijzingen zijn dat die houding bij mij iets afknelt. Mijn beste vriendin voelde dit in haar 3e trimester wel dus ging ze automatisch al niet in die houding liggen. 

Terug
Bovenaan