Slaapprobleem

Hoi, na een hoop de hebben gegoogled, heb ik me toch maar eens aangemeld.

Momenteel hebben we een slaapprobleem met ons zoontje van 18 maanden. Hij sliep tot vorige week prima (na de 1e 6 maanden de hel van een huilbaby). Woensdag sliep hij bij opa en oma, zoals wel vaker gebeurd. Daar begon het, en hij weigerde te gaan slapen.. Alleen maar krijsen en gillen. Uiteindelijk hebben ze hem rond 1uur bij hun in bed gelegd, en daar sliep hij erg onrustig tot 6uur. De avond erop begon hier het probleem. Het hele "bedtijdritueel" verloopt nog steeds hetzelfde en prima. Hij begint direct te krijsen als je hem in zijn bedje legt en wegloopt. Hij laat heel duidelijk merken dat hij zijn speen wil wegleggen, en naar beneden wil, net zoals sochtends. We hebben geprobeerd om er steeds wat langer tussen te laten, voor we naar hem toe gaan. Uiteindelijk gaat mijn man naast zijn bedje zitten, en dan word hij rustig en valt na 30-45 in slaap. Meestal slaapt hij dan ook wel normaal door.

Middagdutjes zijn geen probleem, doet hij gewoon nog zoals altijd. Advies werd gegeven om deze over te slaan.. Maar is dit niet nog erg vroeg? Of misschien verlatingsangst? Alleen vind ik het dan zo vreemd dat hij daar verder over de dag geen enkele last van heeft, eigenlijk ook nooit gehad.

Dus.. Wie heeft er advies voor ons, zodat onze avonden/nachten hopelijk snel weer beter worden?
 
Hoi,
Je schrijft dat je er steeds iets langer tussen laat als je er naar toe gaat dus misschien doe je dit al, maar hier is wat wij deden:
Als hij huilt, na 1 minuut er naartoe. Heel kort troosten zonder uit bed te halen en zonder te praten (ik zei zelf soms wel heel zacht "lekker slapen"). Bijvoorbeeld wel aai over bol en dekentje goed doen en dan weer gaan. Minuut laten huilen, weer er naar toe, etc. Zo weet je kindje dat je er voor hem bent maar wordt hij niet beloond met eruit halen of papa steeds naast zijn bed. Uiteindelijk valt hij een keer in slaap. Het is dus wel even volhouden!
Het idee is dat het met een paar dagen gedaan is omdat je kindje weet dat hij op je kan rekenen als het nodig is. Bij ons heeft het maar twee avonden geduurd. Overdag had hij ook nergens last van.
sterkte!
 
Hallo,
Het zou een sprong kunnen zijn? Onze zoon is nu 21 maanden en we hebben kort geleden ook 2x zon periode gehad. 
Bij de eerste keer viel ons op dat hij veel op zijn knuffels ging liggen. 
Een babykussen bij ikea gekocht en dit deed de truc. Hierna begin dec wederom. Hele trukendoos uit de kast  en niets hielp. Kind volledig in pabiek en niet te troosten.
Na veel over en weer gekibbel tussen mij en mijn vriend is toch het 1pers bed van zolder gekomen. En hier hebben we nu een zokn die zonder protesteren nu erg graag naar bed wil. Slaapt van 20 tot half 9 a 9 uur we niet naar de oplas hoeven en een middagslaapje doet 1 uurtje. 
En het bed hebben we nog een bedrek voor heplaatst aan de kant die niwt tegen de muur staat
Het is wellicht niet voor iedereen de juiste oplossing, maar doe vooral waar jij je goed bij voelt!
En anders werkt de mantra: het is een fase ook nog wel eens. 
Heel veel succes! ?
 
Terug
Bovenaan