Slaapproblemen 5 jarige

Hallo,

Onze dochter van 5 jaar is altijd een hele goede slaper geweest, echter sinds een paar maanden is het soms totale paniek.

Ze mag 1 keer in de 2 weken bij ons slapen, echter heeft ze er soms een handje van dat ze niet wilt slapen, of midden in de nacht wakker wordt dat ze bij ons wilt slapen, want ze vind het "spannend". Heel vreemd, want het gaat al 5 jaar goed, maar wij laten haar dan niet bij ons slapen omdat ze anders haar zin heeft, en we door blijven gaan.

Ze heeft zelfs 1 keer op de overloop geslapen uit zichzelf. We merken gewoon dat ze smoesjes verzint om bij ons te willen slapen, maar ze begint dan keihard te huilen /schreeuwen als dat niet mag. Zelfs als je haar wilt straffen dat ze geen filnpjes meer mag kijken de rest vd week bijvoorbeeld blijft ze doorgaan (tot wel 3 uur lang snachts). Iemand hier met een bekend probleem, en een oplossing?
 
Onze dochter heeft die leeftijd nog niet. Dus geen ervaring.
Als ik deed lees denk ik dat 1 nacht in de twee weken wel, en de rest niet, niet echt duidelijkheid schept.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze werkelijk bang is. Nachtmerries of iets op de kamer dat in het donker eng lijkt?
 
Hoi, dat is hier ook, zelfde leeftijd, nooit slaapproblemen gehad. Ik wijt het aan de leeftijd, ze worden nu echt ouder, zien en horen meer, willen alles weten, continu de waarom vraag. En snappen juist veel niet, wat weer spannend is. (mijn zoontje zegt ook letterlijk 'ik vind het spannend!') ook zien ze veel van de oudere kinderen op de basisschool. Ze worden nu echt groter. Op de peuterspeelzaal waren ze al de grootste en was alles geborgen en veilig, nu gaat de wereld voor ze open. Bij ons mag ie wel in bed, vind het niet erg. Ik heb ook een extra matras op zijn kamer daar kan ik ook slapen. Misschien een idee voor jullie? Dan kun je iig ook doorslapen. 
 
Onze zoon, nu 3,5jaar, heeft soortgelijk. Word snachts regelmatig wakker van dromen en vind het dan spannend om alleen te slapen. Zegt ook dat hij bang is, we 'jagen' de droom ook wel weg. Maar vaak komt hij toch in ons bed slapen, dit is voor ons ok omdat we zien dat de frequente wel minder word en wij van mening zijn dat we ook snachts zijn veilige haven moeten zijn. Maar deel wel de mening van hierboven, het is of wel of helemaal niet, dat schept de meeste duidelijkheid.
We hadden een periode dat savonds inslapen een feestje werd, uitdagen en ook inde gang liggen. Straffen heeft dan denk ik geen zin, in mijn beleving overzien ze die consequentie nog niet en je hebt toch een straf bedacht waar je je aan moet houden.. Wat bij ons hielp was door elke keer exact hetzelfde te doen. Dus bijvoorbeeld aan de hand terug begeleiden naar bed, instoppen, kus op de voorhoofd en welterusten zeggen. Onze zoon zag na een paar dagen dat er niets te halen viel en toen ging het over. 
Wellicht helpt het..
Succes!
 
Ik herken het wel van onze vierjarige, die sliep/ slaapt altijd goed maar heeft soms periodes dat het hem niet meer lukt. Spannend, enge droom, voelt zich alleen en inderdaad ook totale paniek. Ze zijn echt te jong om het echt als smoesje te gebruiken en het te verzinnen. Er zit altijd iets achter en vaak kunnen ze dat nog niet benoemen. 

Ik was echt geen voorstander van bij ons in bed slapen. Gedoe 's nachts ben ik echt niet van en soms liet ik het toe, soms kroop hij ongemerkt aan een vrije kant in bed. 9 van 10 keer kon ik hem een tiental minuten later weer in z'n eigen bed leggen. Ging dat niet dan trok ik z'n matras (gelukkig peuterbedje) van z'n bed en legde die op onze kamer. Dat hielp en hij sliep dan ook 's ochtends langer (voelde zich niet alleen bij het wakker worden - verlatingsangst leek het wel). 

Nu is die fase voorbij en slaapt hij nooit meer bij ons op de kamer. Toen ik het accepteerde en het toe liet leek het wel of het voor hem ook oké was....

 
Bedankt voor de reacties, en "fijn" dat we niet de enige zijn.
De laatste nachten hebben wij haar slaapkamerdeur op een kiertje gezet, sindsdien gaat het goed. To be continued.
 
Herkenbaar, het werd hier stukken beter nadat we een bedlampje voor in het stopcontact hebben gekocht. Dat geeft de hele nacht zwak ligt maar ze vindt haar kamer daardoor minder 'eng'.
 
Hier heeft ze ook wel eens een wat spannendere periode. Ze mag dan wel eens een periode bij ons op de grond slapen. Dat brengt al heel veel rust. En als ze dan weer wat rustiger is, slaapt ze weer op haar eigen kamer. Ik ruim het bed wel elke dag op, dus na een of twee nachten vraagt ze er niet meer om. Ze zijn soms veel aan het verwerken 's nachts en hebben dan meer behoefte aan geborgenheid. 
 
Terug
Bovenaan