Slaapproblemen baby 13 weken

<p>Even wat van me af proberen te schrijven in de hoop dat er mensen zich herkennen in mijn verhaal en me een hart onder de riem kunnen steken.<br /><br />Ik ben trotse moeder van een prachtige dochter. Al sinds ze op dr eigen kamertje slaapt slaapt ze flink door (eerst van 23.00 tot 5.oo uur, inmiddels wel van 21.00 tot 6.00 uur). Super fijn natuurlijk. Maarrrrrr... Nu komt t...</p><p>Na de fles van 6 uur leg ik haar vaak terug in bed omdat ze dan in slaap gevallen is. Ze tukt zo nog makkelijk 4 uur door. Ook dat is natuurlijk prettig gezien je dan ook wat huishoudelijke dingetjes kan doen.</p><p>Het probleem is nu echter het volgende. Toen ze echt nog baby was, sliep ze overdag na elke fles ook gewoon weer verder. Nu ze wat ouder word, slaapt ze na haar slaapje van 4 uren na dr ochtendvoeding heel moeilijk weer in, als ik haar bijvoorbeeld smiddags na het spelen in de box wakker in bed leg.<br /><br />Ik moet over een dikke week weer beginnen met werken en maak me enorm zorgen over wat bijvoorbeeld de oppas (mijn schoonmoeder en moeder) en de leidsters van de opvang van dit ritme vinden.<br /><br />Ik heb uiteraard in al die weken dat ik bevallingsverlof had geprofiteerd van het fijne gegeven dat ze na haar ochtendfles nog makkelijk 4 uur doorsliep, maar nu voel ik me daar enorm schuldig over... <br /><br /></p><p>Wie herkent zich in dit verhaal? En heeft eventueel tips voor me zodat ik het nog een beetje bij kan sturen voor ik echt weer aan het werk moet?</p><p>Het is m'n eerste kindje en dus is alles nieuw voor me. Ook dat ik weer ga werken. Aan de ene kant heb ik daar enorm veel zin in, de zorg uitbesteden van m'n kind zodat ik ook weer aan mezelf toe kom. Maar aan de andere kant voelt het nu alsof ik gefaald heb als moeder omdat ik m'n kind maar niet in slaap krijg overdag.</p><p><br />HELP!</p>
 
Hey!
Wat een lekker slaapkopje heb je 's nachts! Ik zou er heel blij mee zijn hoor!
Elke baby is anders, een baby van 13 weken is nog echt heel erg jong. Mijn zoontje sliep 's avonds altijd heel goed, de nachten (van 00:00 tot 7:00) gingen op en af en overdag was het al helemaal feest met een (bijna) altijd wakkere baby. 
Toen ik weer moest werken en hij naar het kdv ging (13 weken was hij toen) gaven ze daar aan dat ze hem gewoon mee zouden nemen in het ritme daar. Hij sliep daar ook weinig, maar was verder niet chagrijnig. Net als thuis eigenlijk. Pas sinds anderhalve maand ofzo slaapt hij langer en meer voorspelbaar overdag (hij is nu 7,5 maand), zowel op het kdv als thuis. 
Dus: ik zou gewoon opschrijven voor de mensen die gaan oppassen zoals het gaat bij jullie thuis, zo deed ik het ook, ook al was dat soms vaag ("ja als hij moe is kun je hem in bed leggen, dat is niet echt op een vaste tijd, maar je merkt het wel aan hem - en oja hij slaapt overdag niet echt veel of makkelijk"). Hoe onzeker ik daar ook over was (oh echt, ik heb de eerste keer dat mijn ouders op gingen passen wel driehonderd appjes gestuurd of het wel goed ging - en dan niet 'goed' met mijn zoon maar of zij het wel redden), het zal je verbazen hoe weinig het die mensen uit maakt en hoe leuk ze het toch vinden te mogen oppassen op die kleine!
Voel je alsjeblieft niet gefaald! Het ligt niet aan jou, met sommige kindjes is het echt overdag gewoon niet zo makkelijk, dat slapen. Maar als je een tip zoekt: wat hier een beeeeetje 'hielp' is echt goed letten op als hij moe werd (oogjes wrijven, beetje dreinen) en hem dan in bed leggen, en op zijn buik maakte hier ook veel uit. Maar dan nog was het vaak na 20 minuten feest! En dus pas vanaf 6 maanden gaat hij op ongeveer voorspelbaar vaste tijden slapen overdag en lukt dat ook.
Succes! En niet te druk maken :)
 
Hoi,
Ik zou dit geen slaapproblemen noemen ;-)
Dacht dat ik een verhaal ging lezen over een baby die hele nachten wakker is haha.

Klinkt als een lekkere slaper, als zij verder ook vrolijk is na die 4 uur slaap in de ochtend priam toch? Wat andere er van vinden is niet belangrijk. Je kunt met 13 weken ook nog niet echt over een ritme praten hoor. Kan van de een op de andere dag veranderen.
Als zij dit zo fijn vindt dan lekker aanhouden, dat ritme komt wel.

Misschien dat je je niet zo druk maakt om haar slapen maar stiekem over het feit dat je de zorg uit handen moet gaan geven straks.
Dit vond ik ook enorm moeilijk. Ik wilde alles weten wat er met mijn dochter gebeurde want stel je voor dat iemand het niet goed zou doen. Dit laat je echter heel snel los wanneer je weet dat het goed gaat.
Geef globaal haar schema door. Vooral bij de opvang zien ze heel goed wanneer je kindje moe is.

Maak je niet druk en geniet nog van je laatste verlof weekjes.
 
Lekker loslaten. Elk kind eigen ritme, komt goed. Het zijn geen voorgeprogrammeerde wezentjes. Mijn 1e wilde met 12 weken alleen nog maar in slaap gewiegd worden terwijl mijn 2e met 6 weken al zelf in slaap viel. Alle kindjes zijn anders en op andere plekken dat thuis of met andere mensen gaat dat ook weer anders. Komt goed mama!
 
[quote quote=10301492]Hey! Wat een lekker slaapkopje heb je ’s nachts! Ik zou er heel blij mee zijn hoor!Elke baby is anders, een baby van 13 weken is nog echt heel erg jong. Mijn zoontje sliep ’s avonds altijd heel goed, de nachten (van 00:00 tot 7:00) gingen op en af en overdag was het al helemaal feest met een (bijna) altijd wakkere baby. Toen ik weer moest werken en hij naar het kdv ging (13 weken was hij toen) gaven ze daar aan dat ze hem gewoon mee zouden nemen in het ritme daar. Hij sliep daar ook weinig, maar was verder niet chagrijnig. Net als thuis eigenlijk. Pas sinds anderhalve maand ofzo slaapt hij langer en meer voorspelbaar overdag (hij is nu 7,5 maand), zowel op het kdv als thuis. Dus: ik zou gewoon opschrijven voor de mensen die gaan oppassen zoals het gaat bij jullie thuis, zo deed ik het ook, ook al was dat soms vaag (“ja als hij moe is kun je hem in bed leggen, dat is niet echt op een vaste tijd, maar je merkt het wel aan hem – en oja hij slaapt overdag niet echt veel of makkelijk”). Hoe onzeker ik daar ook over was (oh echt, ik heb de eerste keer dat mijn ouders op gingen passen wel driehonderd appjes gestuurd of het wel goed ging – en dan niet ‘goed’ met mijn zoon maar of zij het wel redden), het zal je verbazen hoe weinig het die mensen uit maakt en hoe leuk ze het toch vinden te mogen oppassen op die kleine! Voel je alsjeblieft niet gefaald! Het ligt niet aan jou, met sommige kindjes is het echt overdag gewoon niet zo makkelijk, dat slapen. Maar als je een tip zoekt: wat hier een beeeeetje ‘hielp’ is echt goed letten op als hij moe werd (oogjes wrijven, beetje dreinen) en hem dan in bed leggen, en op zijn buik maakte hier ook veel uit. Maar dan nog was het vaak na 20 minuten feest! En dus pas vanaf 6 maanden gaat hij op ongeveer voorspelbaar vaste tijden slapen overdag en lukt dat ook. Succes! En niet te druk maken ?[/quote]
Je wilt het zo graag "goed" doen en ik heb ook niet het idee dat wat ik doe perse "verkeerd" is, maar ik ben enorm gevoelig voor de mening van een ander. Met name van m'n naasten (familie). Ik ben zelf ook iemand die altijd met de mond vooraan staat maar in dit geval voel ik me echt een sukkeltje soms. Af en toe denk ik, wat vraag je veel van je kindje terwijl ze nog zo klein is. Loslaten is soms het sleutelwoord, maar dat is zooooo moeilijk. Gelukkig bestaat er zo'n leuk forum als dit en kom je daar vaak 'lotgenoten" tegen. Dat stemt me dan weer wat geruster. Vast herkenbaar als ik zeg dat je van familie/vrienden minder snel iets aanneemt dan van een 3e die wat verder van je afstaat. Bedankt voor je lieve reactie in ieder geval :) 
 
[quote quote=10301501]Lekker loslaten. Elk kind eigen ritme, komt goed. Het zijn geen voorgeprogrammeerde wezentjes. Mijn 1e wilde met 12 weken alleen nog maar in slaap gewiegd worden terwijl mijn 2e met 6 weken al zelf in slaap viel. Alle kindjes zijn anders en op andere plekken dat thuis of met andere mensen gaat dat ook weer anders. Komt goed mama![/quote]
Loslaten is nou niet het sterkste punt van deze mama. Je hebt volkomen gelijk natuurlijk, maar poeh wat is het soms moeilijk om zo'n kleintje te begrijpen. Denk je net een fijn ritme te hebben gevonden die voor iedereen werkt, maakt ze weer een sprongetje en moet alles weer anders. Gelukkig ben ik het elke ochtend bij de eerste glimlach alles van de dag ervoor alweer vergeten maar toch :)
 
[quote quote=10301500]Hoi, Ik zou dit geen slaapproblemen noemen ?Dacht dat ik een verhaal ging lezen over een baby die hele nachten wakker is haha. Klinkt als een lekkere slaper, als zij verder ook vrolijk is na die 4 uur slaap in de ochtend priam toch? Wat andere er van vinden is niet belangrijk. Je kunt met 13 weken ook nog niet echt over een ritme praten hoor. Kan van de een op de andere dag veranderen.Als zij dit zo fijn vindt dan lekker aanhouden, dat ritme komt wel. Misschien dat je je niet zo druk maakt om haar slapen maar stiekem over het feit dat je de zorg uit handen moet gaan geven straks.Dit vond ik ook enorm moeilijk. Ik wilde alles weten wat er met mijn dochter gebeurde want stel je voor dat iemand het niet goed zou doen. Dit laat je echter heel snel los wanneer je weet dat het goed gaat.Geef globaal haar schema door. Vooral bij de opvang zien ze heel goed wanneer je kindje moe is. Maak je niet druk en geniet nog van je laatste verlof weekjes.[/quote]
Oeh... Daar raak je wellicht een gevoelig puntje van waarheid hihi.
Ik zeg al dagen heel stoer dat ik er klaar voor ben om weer te gaan werken, maar ondertussen lig ik er snachts wakker van hoor ;-)
Alles is zo'n rollercoaster geweest al vanaf het moment dat ik wist dat ik in verwachting was, aan die periode komt zometeen ergens een einde en ik ben nog niet helemaal klaar met relativeren geloof ik. Ik heb niks te klagen gehad tijdens m'n zwangerschap, vrijwel klachtenloos doorstaan. Maar toen ze bijna zou worden geboren kwamen er ineens allerlei dingen op m'n pad waardoor ik nog niet helemaal "ready" was. 
 
Ik zie geen slaap probleem in je verhaal.. je kind slaapt van 21.00-06.00 fles en dan tot 10.00 uur. 
Het is best logisch dat ze daardoor wakker is overdag denk ik . Ik wil je meegeven: wees dankbaar heel dankbaar en geniet en als je niet klaar bent om terug aan het werk gaan probeer dat te regelen :). Succes!
 
 
 
Terug
Bovenaan