Hier hetzelfde tussen 14-18 maanden. Zowel bij mn oudste en jongste dochter, dus t is echt zo'n faaaaase
Uiteindelijk namen wij haar ook tussenin, alleen dan sliep ze. En onze dochters slapen ook samen op een kamer, en ik wil écht voorkomen dat ze allebei wakker zijn midden in de nacht, dus de jongste tussenin nemen was ook gewoon de 'makkelijkste' optie.
Soms ging het een week goed, dan was t weer een week drama. Paniek midden in de nacht, blijven huilen, niks hielp... Laten huilen doe ik niet graag, maar ook dat hield ze gerust 45 minuten vol totdat IK het opgaf...
Dus Ja, dan maar tussenin en ik probeerde haar dan wel weer terug in haar eigen bed te leggen zodra ze vast sliep. Maar dat lukte niet altijd. Ik vond het ook niet zo'n ramp dat ze tussenin sliep, ik had er weinig last van en ze sliep vrij rustig. Dus het was eigenlijk wel prima, zo sliep iedereen weer
Met 18 maanden werd het steeds minder, nog zo'n 1 van de 7 nachten dat het drama was. Ze is nu 19.5 maand en nu is het nog 1 van de 14 nachten drama. Dus het gaat vanzelf over, een slechte nacht hoort er af en toe gewoon bij.
Geen idee of het juist is om haar tussenin te nemen, maar voor ons werkte het gewoon prima zo en na 2 kinderen weet ik ondertussen wel dat ze zulk soort dingen écht weer afleren en dat slaap heilig is.
Erbij zitten of liggen tot ze slapen doe ik nooit. En de oudste had als baby/dreumes ook genoeg slechte nachten, maar vanaf 2 jaar was dat helemaal voorbij (ze is nu 3.5) en we horen haar zelden meer s nachts en ze heeft ons nooit nodig om in slaap te vallen. Dus ik weet dat de jongste zulk soort 'slechte gewoontes' ook echt wel weer afleert. Sommige periodes hebben ze je gewoon wat meer nodig, ook in de nacht!