Slaapregressie 11/12 maanden; krijsen en achterover gooien

Hoi hoi,

Zoals de titel al zegt; mijn dochter is nu 1 jaar oud en ze is nu al 7 weken aan het rommelen met haar slaap. Vanaf 6 maanden sliep ze zonder nachtvoeding door en sinds de kerstvakantie is het ineens drama. Ze wordt 's nachts wakker, is ontroostbaar, gooit zichzelf achterover en is niet meer in slaap te krijgen. De eerste weken moesten we haar in slaap wiegen (zeker 5 tot 6 keer per nacht), daarna hielp dat niet meer en werd het afleiden tot ze rustig genoeg was om aan de borst te gaan. Een week geleden leek het beter te gaan. Ze werd telkens 's avonds tussen half 9 (7 uur bedtijd) en 10 wakker, ik deed haar de borst en daarna kon ik haar weer in bed leggen. Tussendoor werd ze wel weer wakker, maar na wat gehuil (max. een minuut) sliep ze weer verder. Maar afgelopen nacht was het weer drama. En het is nog nooit zo erg geweest. Ze is van 20:00 tot 01:00 wakker geweest. Ze was alleen rustig als ze tegen ons aan kon liggen. Dus wij hoopten haar in slaap te kunnen wiegen, maar op het moment dat we haar terug in bed legden ging ze weer hard huilen (krijsen). Uiteindelijk ben ik om 1 uur met haar naar beneden gegaan en is ze op mijn borst in slaap gevallen.

Nu hoop ik eigenlijk dat mensen hier tips hebben. Wie is ook door deze fase gegaan? Na 7 weken is de hoop bij ons inmiddels een beetje verdwenen dat het een fase is .. Ik blijf rustig en geef haar alle liefde en aandacht die ze nodig heeft, maar lichamelijk gaan wij hier nu ook wel even aan onderdoor.

Dus, tips tips tips. Die zijn meer dan welkom.

Beste F, jeetje als ik dit zo lees snap ik helemaal dat jullie er aan onderdoor gaan. Het is niet niks om zo weinig te slapen en je zorgen te moeten maken over je dochter, wat er nu eenmaal aan de hand is en hoe je dit kunt oplossen. Ik snap dat je met je handen in het haar zit. Zelf heb ik geen vergelijkbare ervaring maar ik herken dit verhaal wel vanuit mijn sociale kringen.

Bij dit dochtertje speelde er night terrors. Night terrors zijn nachtangsten. Dit worden ook wel night terrors genoemd. Hierbij kan je kind hysterisch huilen, schoppen, schreeuwen of praten. Je kindje lijkt dan wakker te zijn, maar dat zijn ze niet. Echter komen night terrors het meest voor tussen de 2-6 jaar maar het kan ook bij jongere kinderen voorkomen. Ik ben geen professional dus ik weet niet zeker of dit nu ook bij jouw dochter speelt, echter heb ik wel een informatief artikel over gevonden op Oudersvannu.nl en tips en advies hoe je hier het beste mee om kan gaan/hoe je dit kunt voorkomen:

Dit artikel is medisch beoordeeld door relatietherapeut Inge de Heer

Ik heb op Oudersvannu.nl gekeken over slaapregressie rondom de leeftijd van 12 maanden en kom op het volgende:
Slaapregressie rond de leeftijd van 12 maanden is een bekend fenomeen. Rond de fase van 12 maanden slapen baby's gemiddeld gezien slechter, dit gebeurt vaak rond grote sprongen. Bij 12 maanden ondergaat je baby veel veranderingen, waaronder verbeteringen in motoriek, taal en sociale vaardigheden. Dit kan leiden tot slechtere slaap omdat hun hersenen die nieuwe vaardigheden verwerken. Wat men vaak terug ziet komen bij slaapregressies is verder nog het volgende:
Je merkt waarschijnlijk dat je kind niet alleen slechter slaapt, maar ook vaker huilt en moeilijker te troosten is. Op 12 maanden is huilen nog steeds de belangrijkste manier voor je kind om te laten weten dat het zich ongemakkelijk voelt. Dit kan worden veroorzaakt door verschillende factoren, zoals:
  • Te veel nieuwe indrukken die voor overprikkeling zorgen
  • De drukte rond de eerste verjaardag
  • Angst om alleen gelaten te worden (verlatingsangst)
  • Pijn door doorkomende tandjes (hoe staat dit bij jouw dochtertje ervoor?)
  • Nachtmerries of nachtangsten
Tips:
Creëer een routinematig en rustgevend bedtijdritueel om je kind te helpen begrijpen dat het slaaptijd is en wat zij kan verwachten. Probeer vaste tijden voor dutjes en bedtijd aan te houden, zelfs als het dagritme verandert. Zorg ervoor dat de kamer van je dochter donker is en op een comfortabele temperatuur is (tussen de 15-18 °C). Bied een knuffel of doekje aan in bed, dat troost kan bieden. Zorg ervoor dat je dochtertje overdag veel beweegt en naar buiten gaat. Dit helpt met het bevorderen van een betere nachtrust. Probeer om extra prikkels te vermijden, dus zo min mogelijk schermtijd bijvoorbeeld. En als ze iets kijkt, iets wat voor de leeftijd van 1 jaar wordt aangeraden en niet ouder.

Voor jullie: wissel de zorg af met je partner, als dat kan en zorg goed voor jezelf om de stress van de situatie te verminderen. Zelf heb ik in de tijd dat wij minder goed sliepen door nachtvoedingen etc minder afspraken in het weekend gemaakt met vrienden, zodat ik altijd op tijd naar bed kon gaan. Vergeet niet dat deze regressie tijdelijk is, het is nu zwaar maar het gaat beter worden!

Wil je meer lezen over slaapregressie rond de 12 maanden? Lees dan hier verder:

Dit artikel heb ik als bron gebruikt en is medisch beoordeeld door kinderslaapcoach Geertje van Heeswijk.

Hi Jetske!

Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Even alles op een rijtje;
> Knuffeldoekje heeft ze in bed en daar is ze DOL op. Die mag niet ontbreken, want anders is het huis te klein haha. Ben blij dat ze in ieder geval een object in bed heeft wat voor haar vertrouwt voelt.
> Tandjes zijn het denk ik niet. Ze heeft 8 tanden, de laatsten zijn rond 9 maand doorgekomen. Hoewel... dat is voor haar wel weer een tijd geleden natuurlijk. Het was op een gegeven moment een maandelijks fenomeen.
> De nachtterrors waren ook het eerste waar ik aan dacht toen dit eind december begon. Na wat research online leek het, op de leeftijd na, best te kunnen. We hebben jaar toen in bed laten huilen, maar dat stopte na 45 minuten nog niet. En vervolgens was het heel erg lastig om haar weer rustig te krijgen. Dus het laten huilen, wat we sowieso al niet doen, was voor ons geen optie.

Ze eet trouwens ook vrijwel niets meer. Alles wat ze lekker vond wordt nu agressief aan de kant geschoven. Drinken krijg ik er alleen maar in door haar gewone melk in een flesje te geven voor haar slaapjes. De rest van het vocht komt uit de ochtend- en avondvoeding en het fruit wat ze nog wel wil eten. Kan dit ook in verband staan met haar verstoorde slaap?

Hi Jetske!

Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Even alles op een rijtje;
> Knuffeldoekje heeft ze in bed en daar is ze DOL op. Die mag niet ontbreken, want anders is het huis te klein haha. Ben blij dat ze in ieder geval een object in bed heeft wat voor haar vertrouwt voelt.
> Tandjes zijn het denk ik niet. Ze heeft 8 tanden, de laatsten zijn rond 9 maand doorgekomen. Hoewel... dat is voor haar wel weer een tijd geleden natuurlijk. Het was op een gegeven moment een maandelijks fenomeen.
> De nachtterrors waren ook het eerste waar ik aan dacht toen dit eind december begon. Na wat research online leek het, op de leeftijd na, best te kunnen. We hebben jaar toen in bed laten huilen, maar dat stopte na 45 minuten nog niet. En vervolgens was het heel erg lastig om haar weer rustig te krijgen. Dus het laten huilen, wat we sowieso al niet doen, was voor ons geen optie.

Ze eet trouwens ook vrijwel niets meer. Alles wat ze lekker vond wordt nu agressief aan de kant geschoven. Drinken krijg ik er alleen maar in door haar gewone melk in een flesje te geven voor haar slaapjes. De rest van het vocht komt uit de ochtend- en avondvoeding en het fruit wat ze nog wel wil eten. Kan dit ook in verband staan met haar verstoorde slaap?
Kort na haar eerste verjaardag luste onze dochter ook opeens nog maar een paar dingen. Wordt langzaam minder extreem maar over is het bij onze vierjarige nog niet.

Bij nachtterrors heeft het geen zin een kind uit te laten huilen, probleem is dat je ze eerst echt wakker moet krijgen, zelfs al gaan de ogen open. Je moet ze echt goed wakker maken.

Wat bedoel je achterover gooien?

O jeetje, dat lijkt me wel lastig qua eten. Ben onbewust, nee eigenlijk wel bewust, toch druk bezig met bekijken wát ze wel eet en of daar dan wel voedingswaarden inzitten. Ik hoop dat haar eetlust snel terug komt, want het was echt een vreetzakje. Hoe doen jullie dat? Krijgt jullie dochter al het eten wat ze in ieder geval eet of zijn jullie ook bezig met de grammen groente, fruit en eiwitten etc. dat ze per dag binnen moet krijgen?

Achterover gooien; als we haar, terwijl ze overstuur is, uit bed tillen dan verstijft ze gooit ze haar hoofd naar achteren. Dan glipt ze je bijna uit de handen. En datzelfde doet ze ook als je haar in de armen hebt om te troosten. Dan kan ze ineens gaan gillen of harder huilen en gooit ze haar hoofd naar achteren. Dit heeft ze wel eens eerder gedaan en toen was het een signaal dat ze klaar was om in bed te liggen. Ze deed het toen eigenlijk alleen als ze moe was en lekker wilde liggen. Maar dat betekent het nu, in onze ogen, niet meer, want als ze in zo'n hysterische bui is kunnen we haar nu niet in bed leggen. Dan blijft ze gillen en huilen.

Nou wij hadden het geluk dat ze dus nog wel aardappelen worst en sommige groentes eet. Wel een periode alleen aardappelen, een andere periode alleen worst. En nu vooral de groentes. Nou heeft onze dochter nooit veel gegeten, maar dat het na de eerste verjaardag afneemt, klopt.

Het broodbeleg is lange tijd uitsluitend pasta geweest. Maar gelukkig kwam daar na enige tijd wel kaas en worst bij. En zuivelspread.

Het drinken was uitsluitend siroop en chocolademelk. Dus de siroop kochten we alleen nog suikervrij, om het een beetje gezond te houden.
Het kost ons na het eten nog een half uur om het drinken ook naar binnen te dirigeren.

Dat ze geen melk wilde drinken, loste ik op met pap voor ontbijt, en soms chocolademelk.

Qua vitamines lust ze gelukkig wel diverse fruitsoorten.

Maar alle soorten saus of gemengd voedsel, zoals nasi of een ovenschotel gaat niet naar binnen.
En tussen de 1 en 2 jaar lusten ze zelfs geen friet en pannenkoeken. Geen gebakjes.

Dus bij avg'tjes vriezen we de restanten in, en wanneer we dingen eten die zij niet lust, warmen we daar een bakje van op.

Qua voedingswaarde valt het bij ons dus reuze mee. Bij veel kinderen is het juist andersom natuurlijk. Dan wordt groente juist in de saus verstopt.

Achterover gooien; als we haar, terwijl ze overstuur is, uit bed tillen dan verstijft ze gooit ze haar hoofd naar achteren. Dan glipt ze je bijna uit de handen. En datzelfde doet ze ook als je haar in de armen hebt om te troosten. Dan kan ze ineens gaan gillen of harder huilen en gooit ze haar hoofd naar achteren. Dit heeft ze wel eens eerder gedaan en toen was het een signaal dat ze klaar was om in bed te liggen. Ze deed het toen eigenlijk alleen als ze moe was en lekker wilde liggen. Maar dat betekent het nu, in onze ogen, niet meer, want als ze in zo'n hysterische bui is kunnen we haar nu niet in bed leggen. Dan blijft ze gillen en huilen.
Lijkt me lastig troosten inderdaad. Maar maakt in ieder geval duidelijk, dat ze op dat moment liever niet vastgehouden wordt.
Wat wij deden, maar dat was op veel jongere leeftijd nog, was haar over de onderarm leggen, op haar buik. Kin steunen met hand, van diezelfde arm. Voorzover die steun nog nodig is met 1 jaar. Werkte bij krampjes, misschien in deze situatie ook wel?

Misschien even contact zoeken met een huisarts of kinderarts om medische oorzaken uit te laten sluiten...?

Onze dochter heeft night terrors gehad tussen de 3 en 4 jaar maar die had dat verstijven niet. Meer heel hard huilen en moeilijk te troosten.

Haar eetlust werd rond 2 jaar minder en toen zijn we begonnen met multivitaminen: we maakten dan met vloeibare vitaminen met frambozensmaak 'frambozenmelk' en dat ging er goed in. Misschien ook iets voor jouw dochter als ze fruitsmaak wel lekker vindt? Dan weet je dat ze dat in elk geval voldoe binnen krijgt.

Snap dat jullie op zijn door deze situatie. Sterkte!!

Terug
Bovenaan