Slaapregressie 14maanden?

Ons dochtertje is nu 14 maanden. Ze is nooit een geweldige slaper geweest, maar de laatste 4 weken is het drama!

Ze had altijd moeite met zelf in slaap vallen, en vooral in haar eigen bedje. Dus hebben we vanaf ongeveer 7 maanden haar maar in ons bed in slaap laten vallen, en wanneer wij zelf naar bed gingen, legde ik haar over in haar eigen bedje. Dit werkte prima voor ons!
Vanaf een maand of 11 sliep ze, eindelijk, heerlijk de nachten door, in haar eigen bed, maar vanaf maand 13 is het weer drama..

Het in slaap vallen is al een hele klus. Ze gaat om 19:00 naar bed. Ze blijft maar draaien en mieren! Zitten, liggen, draaien, zitten, liggen, miepen... na ongeveer een half uur/3kwartier slaapt ze dan eindelijk (op ons bed). Wanneer ik naar bed ga, leg ik haar over in haar eigen bedje. Rond 22:00 meestal.
En iedere avond wordt ze rond 24:00 heel verdrietig wakker en krijg ik haar niet meer in haar eigen bed in slaap. Dus dan maar weer bij ons. Nu hebben we ook al heel wat nachten gehad dat ze gewoon tot 03:00 aan het vervelen is! Dood vermoeiend.

Herkenbaar voor kindjes van deze leeftijd? Tips?
 
Bij ons was het ook zo'n drama rond die leeftijd. Wij zijn toen noodgedwongen overgestapt op 1 dutje (tweede werd gewoon geweigerd), maar hij sliep maar 45 minuten tijdens dat ene dutje.
Iedere avond drama bij naar bed gaan en iedere ochtend om 5 30 krijsend wakker worden.
Een week nadat deze fase over was, stond hij op en zette zijn eerste stapjes.

Dus in ons geval was het echt voor het goede doel ?
Heel veel succes de komende weekjes!
 
Hoeveel keer slaapt ze overdag? 
Dit was precies de tijd dat bij ons de transitie naar 1 dutje startte. Teveel slaap overdag betekende pas laat op de avond slapen. 

Wij hebben sowieso een kindje dat lang niet elke nacht doorslaapt. Dus midden in de nacht wakker worden en niet meer slapen kwam hier wel af en toe voor, altijd al. En ze werd de helft van de nachten sowieso wel 1 of meer keer wakker en had wat hulp nodig. 

Oh en hier ligt onze dochter standaard een half uur tot soms wel 2 uur te feesten in haar bedje voor ze lekker in slaap valt. Maar ze huilt dan niet enorm. Het is meer indrukken verwerken. Elke houding neemt ze wel aan, staan, zitten, overdwars, achterstevoren, voeten in de lucht etc. En kletsen, met haar speen overal langs raspen, knuffels zwaaien enzo. Wij laten dat gewoon want het hoort kennelijk bij haar. Maar als je kindje echt veel huilt snap ik het wel. 

Onze dochter is nu 17 maanden en wij hebben denk ik de 18 maanden regressie te pakken. Al 3 weken wordt ze elk uur wakker snachts en slaapt alleen verder als je gauw even komt sussen. We geven weer bijna elke nacht een klein flesje als ze echt elke tien minuten begint te huilen. Ook overdag is het even minder gezellig. Driftbuien, schoppen, haren trekken, alles doen dat niet mag en doorgaan als je een alternatief aanbiedt, driftbui als het toch niet mag. Ze vliegt ook tegen de muren op met veel huilen en stampvoeten als je niet elk dagdeel even naar buiten gaat. Veel aan mij vastklampen. Heel vermoeiend. Klinkt heftig zo, maar het zijn de dingen die nieuw zijn. Natuurlijk is ze ook gewoon vrolijk en onderzoekend en lekker aan het oefenen met praten en lopen, en geeft ons knuffels enzo. Maargoed, het nieuwe maakt het pittig voor ons en voor haar. Hopelijk gaat de fase gauw weer over. 
Ik hoop het voor jullie ook. 
 
Nou, dan staat ons nog wat te wachten over een paar maandjes, haha!
Ze slaapt al sinds dat ze een jaar is nog maar 1x per dag, meestal van 12 tot half2/2uur. Ze heeft gewoon niet zoveel slaap nodig overdag, denk ik, want ze doet het er verder prima op. Dreumes-pubertijdje is hier ook wel aan de gang hoor. Precies doen wat niet mag, vooral niet luisteren als ik Nee zeg, huilen als ik wegloop, dus misschien is het ook gewoon een flinke sprong waar ze weer in zit..
Overleven maar weer dus ?
 
Hier loopt de kleine meid al een poosje! En sinds ongeveer haar eerste verjaardag slaapt ze nog maar 1x overdag, meestal van 12 tot half2/2uur ongeveer.. niet heel lang dus, maar ze doet het er verder prima op. Heeft nooit heel veel slaap overdag nodig gehad.
Denk dat het weer een kwestie is van sprongetje/slaapregressie.. overleven dus ?
 
[quote quote=10495555]Nou, dan staat ons nog wat te wachten over een paar maandjes, haha! Ze slaapt al sinds dat ze een jaar is nog maar 1x per dag, meestal van 12 tot half2/2uur. Ze heeft gewoon niet zoveel slaap nodig overdag, denk ik, want ze doet het er verder prima op. Dreumes-pubertijdje is hier ook wel aan de gang hoor. Precies doen wat niet mag, vooral niet luisteren als ik Nee zeg, huilen als ik wegloop, dus misschien is het ook gewoon een flinke sprong waar ze weer in zit.. Overleven maar weer dus ?[/quote]
Oh nou ja, jouw kindje kan daar weer minder last van hebben he? Ik heb bijvoorbeeld alleen maar echt wat gemerkt van de 4 maanden regressie en nu dus. Verder zag ik wel sprongetjes in ontwikkeling waar ze soms wel eens even doorheen moest met slapen enzo. Maar dat waren geen heel duidelijke fases die lang duurden, en kwamen ook niet overeen met de boekjes. Omgekeerd was "lastig" gedrag ook niet altijd te linken aan sprongetjes of regressies, of zelfs maar ziek zijn of tandjes ofzo. Soms heeft ze gewoon van die dagen haha! Kijk lekker naar jouw dochtertje en maak je over later pas zorgen als er later een reden toe is ?
Ik bedoelde met mijn verhaal meer te zeggen dat ik snap dat je het lastig vind. Dat soort periodes zijn herkenbaar. Ik weet ook niet altijd wat ik ermee moet. Maar het komt altijd weer goed als we erdoorheen zijn. 
Als je kindje al op 1 slaapje zit, zal dat vast niet de oorzaak zijn. Misschien spelen alle indrukken een rol. Onze dochter begrijpt en doet/zegt in een rap tempo steeds meer. Er gaat zo'n grote wereld heel snel veel meer open. Dat moet ook verwerkt worden. Misschien is er daarom ook meer behoefte aan nabijheid denk ik dan wel eens.
 
Terug
Bovenaan