Slaapritme 7 maanden

<p>Hallo,</p><p>Ik ben opzoek naar tips voor het slapen in de middag.</p><p>Mijn dochter is nu 7 maanden. En slaapt het tweede slaapje erg kort. Waardoor haar middag erg lang wordt en rond etenstijd heel moe is. Ze valt niet in slaap in de box, dus als ze echt moe is gaat ze naar bed. Maar eigenlijk wil ik haar dat derde slaapje niet aanleren. Voor haar ritme zou het het beste zijn dat ze slaapt tot ongeveer drie uur. Haar ritme ziet er als volgt uit.</p><p>6.30/7.00 uur --- fles 180cc</p><p>8.00 - 9.30/10.00 uur --- slapen</p><p>10.00 uur --- fruithap</p><p>11.30/12.00 uur --- stukjes brood + fles 180cc</p><p>12.00/12.30 - 13.30/14.00 ---- slapen</p><p>14.30 uur --- liga + water</p><p>16.00 uur --- evt. Kort slaapje</p><p>17.30 uur --- warm eten</p><p>18.30 uur ---- fles 210cc</p><p>En daarna gaat ze naar bed.</p><p>Ik heb al geprobeerd om haar sochtends een uurtje te laten slapen. Maar om 8 uur is ze echt moe. Als ze dan tot 9 uur slaapt, is ze echt om 11 uur moe. Op laten tot 8.30 uur is lastig.</p><p>Heeft er iemand van jullie tips/ideeën? Zodat mijn dochter in de middag iets langer slaapt.</p><p>Groetjes J</p>

Waarom wil je haar geen derde slaapje aanleren? Als ze daar de middag goed op doorkomt en savonds goed slaapt zie ik het probleem niet.. dat derde slaapje laat ze vanzelf weer vallen. Mijn dochter deed dat toen ze 8 maanden was en dat ging niet in een dag. Waren de middagen soms ook heeel lang. En lag ze ook wel eens om 18.00 op bed omdat ze het niet langer volhield. En wij moesten ook wel eens slaapjes rekken. Een half uurtje later op bed deed wonderen, zo schoof het steeds wat op. Buiten wandelen, naar de winkel, even wat te knabbelen. Ben je zo weer wat tijd verder. 

Hoi! Hier ons schema van 7 maanden. Zoals je kan zien zaten we toen ook nog op 3 dutjes, al was het laatste dutje vooral een kort 'overbruggings' dutje zodat hij de avond zou redden. En als hij dat dutje niet deed ging hij ook weleens om 18:15 naar bed zodat hij niet te oververmoeid zou raken. Hoe zit je met de wakkertijd? Dat was bij ons 2,5 uur bij 7 maanden. Dus als hij om 6:30 wakker werd, kwam ik goed uit met een dutje om 9:00. Maar als zijn middagdutje tot 14:30 was, redde hij het nooit tot 18:30/19:00. Dus daarom drie dutjes.
Maar, je vraag is natuurlijk hoe je het tweede dutje langer kan krijgen. Wat ik heb geleerd / als tips heb gekregen van een slaapcoach is dat je het eerste dutje niet te vroeg moet laten gebeuren (niet voor 9:00) en ook niet te lang. Het middagdutje (tussen de middag zeg maar) is de belangrijkste en als je de eerste te lang laat duren wordt het middagdutje korter. Dat wil je dus juist omdraaien. Dus ik zou zeggen, korter dutje in de ochtend. Wellicht het uitproberen waard?
Succes!

@Samm.... ja eigenlijk is dat ook wel zo. Maar als ze iets langer slaapt kan ze het redden zonder. Bedankt voor je reactie.
@Hanneke... de wakker tijd is nu max 2 uurtjes en soms zelfs al iets eerder. Dat maakt het sochtends wel lastig. Maar bedankt voor je tip. Ik ga toch nog maar eens proberen om haar sochtends korter te laten slapen.

Terug
Bovenaan