Eigenlijk is haar ritme nu van ver na 12 uur tot in de middag. Het kost tijd en gewenning om dat bij te sturen.
Omdat ze nu zo ver "ernaast" zit, en omdat ze nog erg jong is, zou ik het niet in een klap in een strak ritme gooien. Maar ik zou beginnen met dat slaapje van 11 tot 3 opbreken in slaapjes van max 1,5 uur. Ertussen een uurtje wakker. En dan gelijktijdig blijven proberen om haar iets eerder dan 1 uur op bed voor de nacht te krijgen.
Hier hielp een duidelijk ander ritueel dan overdag. Overdag ging ze zonder veel poeha in de box, vanaf een week of 16 in haar bedje. Wel slaapzak aan, white noise en een liedje zingen. Rond die tijd ging ze savonds pas om 21 slapen. Dus we gaven rond half 8 a 8 uur een badje, pyjama aan, flesje bij ons op bed, nog even knuffelen en uitbuiken, en dan in de cosleeper. Ik lag er toen nog naast om haar te leren in slaap te vallen. Hier was ook veel gespook savonds namelijk. Gewoon liggend troosten, tenzij het echt heel erg is, en hier hebben we wel met het speentje gewerkt. Langzaam sliep ze steeds beter in, en vanaf 4 maanden zat ik savonds beneden en sliep ze vanaf half 8 a 8 uur. Nu met 7 maanden is dat 7 uur a half 8 en vrij gemakkelijk weg te leggen.
Pas als de avondbedtijd iets eerder lukt dan zou ik ook starten met haar in de ochtend steeds een half uurtje eerder wakker te maken.
Je kan er zo een maand of misschien wel 2 voor uittrekken om haar ritme wat te verschuiven. Tenminste dat is wat ik zou doen. Voor die kleintjes vind ik dat wel zo fijn. En na 1 nacht zal je vooral een jengelige baby hebben die moe is. Het kost gewoon tijd om te wennen aan een nieuw ritme. Zelfs bij volwassenen zeggen ze een paar dagen per uur tijdsverschil toch?