Slaapritme baby

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring en mening over het volgende:

Mijn zoontje is momenteel 6 weken en 3 dagen oud. De nachten gaan erg goed. Meestal krijgt hij rond 23u de laatste avondvoeding en na deze voeding gaat hij naar bed tot de dag erna half 11 (uiteraard meldt hij zich in deze tijd 2 x voor een voeding). Hij slaapt dan ook goed door, vaak meldt hij zich na de avond voeding pas 5 a 6 uur later.

Overdag slaapt hij vrij weinig. Dus van half 11 in de ochtend tot 23u in de avond valt hij weinig in slaap. Ik merk dat hij vooral in de box nu moeilijk in slaap komt (de eerste 3 weken sliep hij wel veel in de box). Ik heb soms het gevoel dat hij wel moe is, maar dat hij niet in slaap komt. Dus ik ben nu een beetje zoekende in hoe ik hem kan helpen, zodat hij ook overdag aan zijn slaapje komt en dit hem beneden niet meer lijkt te lukken. Omdat het mijn eerste kindje is heb ik de volgende vragen:

- herkennen jullie dit? Dat een kindje overdag beneden niet in slaap komt?
- vanaf welke leeftijd is het "gebruikelijk" om je kindje ook overdag boven in bedje te leggen?
- is er dan een moment waarop dit het meest wordt aangeraden, bijv in de namiddag of begin avond?
- als je kindje overdag boven in bed ligt, maak je de kamer dan donker of juist niet?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Ik wil aan bovenstaande nog even toevoegen dat hij overdag een tevreden vrolijke baby is, ook al slaapt hij overdag weinig. Alleen merk ik soms dan dat hij vaak in de namiddag wat moe is en klein beetje hangerig is en het hem niet lukt om dan beneden te slapen. Uiteraard vul ik het allemaal maar zelf in op gevoel, haha!

Hoi mama!

Ik zeg altijd; alles op gevoel! er is geen ‘zoals het hoort’ of ‘gebruikelijk’ vind ik.. maar om je wel een beetje antwoord te geven;
Er zijn veel kindjes die het moeilijk om overdag te slapen in een box of iets. Sowieso is slapen ‘een vaardigheid’ die heel veel kindjes moeten leren. ☺️
Wellicht helpt het door je kindje eens te dragen in de draagzak/doek (als je die hebt). Veel jonge baby’s vinden dat heerlijk.

De ene mama legt haar kindje al vanaf dag 1 in het bedje op zijn of haar kamer én de ander pas met een maand of 3/4, én alles er tussenin (maar dit moet allemaal maar ook net werken voor je kindje).
Mijn dochter sliep bijvoorbeeld pas vanaf 16 weken in haar bedje overdag, daarvoor enkel bij mij of mijn partner, anders lukte niet ☺️

Vanaf 6 weken wordt de biologische klok van een kindje ingesteld en komt het dag- nachtritme wat meer tot zijn recht. Dus de kamer kan je zeker donker maken, dit helpt kindjes vaak goed omdat er dan melatonine aangemaakt wordt. Wellicht helpt jouw kindje dit ook wel!
Mijn dochter slaapt echt alleen in het donker/schemer overdag, dit is al maanden zo (ze is nu 7 maanden).

Je zou verder eens kunnen kijken naar de wakkertijden die passen bij een baby van die leeftijd, ken je die? Google er anders eens op ☺️
Voor een kindje van 1/2 maanden is dat ongeveer een uurtje.

Komt vast goed!

Proberen op de signalen te letten. Het 1e jaar ritme pakken met baby is zwz erg lastig. Ze gaan door zoveel sprongen heen. Ons jongste sliep vanaf 6 maanden nog maar 1 dutje overdag wat erg weinig is en vervolgens pakte ie wel de hele nacht. Wij hebben dan ook hele duidelijke kindjes die alles goed aangeven dat scheelt ook enorm veel. Probeer op het ritme van je kind mee te gaan. Het klinkt gewoon goed hoe je het aanpakt

De eerste weken van ons meisje was ik er heilig van overtuigd dat ze in haar bedje moest slapen(ook omdat ik zo graag even 5 minuten de tijd wilde om te eten). Dit heeft heel wat tranen gekost van beide kanten.
Als wij gingen wandelen met de draagzak viel ze altijd lekker in slaap maar zodra ze haar bedje raakte was ze weer wakker.
Mijn man zei toen waarom stop je haar telkens in bed, doe haar gewoon in de draagzak als ze daar wel wil slapen. Dus sindsdien slaapt ze overdag in de draagzak, en dat gaat super.
In de nacht slaapt ze overigens prima in bed.
Nu is ze bijna 10 weken oud en de afgelopen 3 dagen doet ze 2 slaapjes overdag in haar bedje! Hoe gelukkig kan eens mens zijn! Haha.

Het is gewoon uitvogelen wat voor jullie het beste werkt.
In de box slapen deed ze hier alleen de eerste 2 weken, te veel indrukken nu.

Ik zou aanraden om met wakker tijden te werken en een slaapritueel. Mijn zoontje deed op die leeftijd zn slaapjes in de kinderwagen. Ik deed altijd dezelfde handelingen voordat hij ging slapen (bijv. knuffelen, slaapzak aan, liedje zingen, in de wagen leggen, dekentje als gordijntje en wandelen).
Een paar algemene tips:
- het helpt als het donker is tijdens het slapen
- White noise kan helpen, zeker als je kindje gevoelig is voor omgevingsgeluiden
- draagdoek/zak of kinderwagen kan helpen
- maak je nog niet druk over 'verkeerde gewoontes' aanleren, zoals in slaap wiegen. Zelfstandig in slaap vallen komt later wel een keer
- slaapritueel helpt, van ongeveer 5 minuten
- houd je aan de wakkertijden. Volgens mij hoort je kindje met 6 weken maximaal 90 minuten achter elkaar wakker te zijn. (Van wakker worden tot aan het einde van het volgende slaapritueel. Als je kindje er vervolgens nog een kwartier over doet om in slaap te vallen is dat prima.)

Hopelijk heb je hier wat aan!

Het is in het begin best een beetje een puzzel. De plek waar je kind fijn slaapt wisselt ook per kind, en soms ook per fase waar je kind inzit. Mijn dochter is inmiddels bijna een halfjaar. En had in het begin nogal last van een omgedraaid ritme. ‘s Nachts wakker en overdag alleen maar slapen. Daarom overdag de gordijnen open gelaten. Toen ze met 2 maanden veel meer een dag/ nachtritme had overdag de gordijnen wel dicht gedaan. Maar wel zo dat het niet helemaal donker was in de kamer. Ik legde haar voor een slaapje meestal wel in haar bed, maar ze sliep elke dag ook weleens een keer in de box of bij mij. Ik moet zeggen dat hier de schapenknuffel van zazu met whitenoise hier enorm helpt met het inslapen.

Letten op wakkertijden is wel handig, en tekenen van vermoeidheid zag ik pas toen ze echt wat ouder was, een maand of 2 ofzo

Sommige dingen moet je gewoon even proberen om te kijken hoe je kind erop reageert.

Dankjewel allemaal voor jullie reacties! Fijn om wat adviezen re krijgen! Ik probeer het inderdaad gewoon op gevoel te doen en vooral goed naar mijn kindje te kijken en daarop in te spelen. En het klopt wat jullie zeggen, het is uitproberen en kijken wat werkt! Mag eigenlijk vooral heel trots zijn op onze kleine man!

Terug
Bovenaan