slaapritme bij 1 jaar en erg bang.

Hallo allemaal.

Even een vraagje, mijn dochtertje is sinds vorige week 1 jaar. Ze had altijd een vast ritme. Werd rond 7 uur wakker. Ging rond 10 uur naar bed tot 12 uur. En daarna nog van 4 tot 5. Ging om 19 uur weer naar bed. Nu wil ze dus eigenlijk 's middags niet meer slapen. Maar ze is wel moe en redt het echt niet van 12 tot 19 wakker te blijven. Ik heb al geprobeerd om haar ochtendslaap uit te stellen, maar dat lukt niet. Ze is om half 11 echt moe.
Hebben jullie tips?        
Als ik haar 's middags op bed leg, dan volgen flinke huilpartijen.

Ook is ze erg angstig voor vreemde dingen. Ze wil niet dat haar sokjes uitgaan en vindt het doodeng om op haar blote voetjes te staan! Herkennen jullie dit?
Ze is het afgelopen jaar echt een vreselijk makkelijk, vrolijk kind geweest en opeens kan ze huilen om alles. Wil bijvoorbeeld absoluut geen brood eten. Kan natuurlijk een groeisprong zijn. Maar zo sterk heb ik dat nog niet meegemaakt.



 
ik heb ook een mannetje die weleens bang is voor nieuwe dingen, hij wordt volgende week   alweer 2 en nu hij een beetje kan praten wordt dat allemaal minder.
Maar als ik zijn luier afdoe bijv, vindt hij dat helemaal niks, zeker niet om met blote billen op het aankleedkussen te zitten.
ik denk dat dat de leeftijd is, ze maken zich los van mama en papa, beginnen met lopen   rond een jaar.
 ga een beetje mee in haar gevoel, zeg niet dat ze niet bang hoeft te zijn maar benoem dat ze bang is of iets niet fijn vindt, dan voelt ze zich begrepen en leert ook hoe die gevoelens heten.
Over het slapen gaan, ja volgens mij hebben veel kinderen dit probleem, ik heb het al eerder gelezen op de site, misschien een idee om het ochtend slaapje toch iets uit te stellen al is het maar een kwartiertje of anders helemaal eind van de dag als ze echt moe wordt haar even kort te laten slapen.
Je kunt haar 's middags natuurlijk ook gewoon later laten slapen en laten doorslapen, maar dan doorbreek je haar ritme, want dan is ze om 19.00 uur nog niet moe en gaat ze later naar bed, dat is aan jou of je dat wil
Het is maar een fase, over een paar weken gaat ze waarschijnlijk rond 12.00 uur naar bed en slaapt ze 2 of 3 uur.
Succes met alles groetjes Martine
 
Terug
Bovenaan