Slaapritme bij 14 maanden

Hallo allemaal,

Mijn dochter is inmiddels 14 maanden en ik merk dat haar slaapritme overdag gaat wijzigen. De ene dag slaapt ze 's ochtends 1 1/2 uur en wil ze 's middags niet meer slapen. Ze is dan echter vanaf 16.00 uur erg humeurig, maar wil echt niet naar bed. Er zijn echter ook nog dagen dat ze twee keer op een dag 2 uur slaapt.
Ik heb al geprobeerd om haar pas om 12.00 uur naar bed te doen, maar dan is ze 's ochtends echt heel moe en aan het einde van de dag ook weer.
Hoe is jullie ervaring hiermee?
 
Rond 13, 14 maanden gingen allebei mijn dochters naar 1 slaapje overdag. Ik denk dat je in de overgangsfase zit. Ik probeerde ze dan toch al zoveel mogelijk te laten wennen aan 1 keer slapen na de lunch. En af en toe twee slaapjes, als dat nodig was. Je kan het ook om de dag doen bijv. Het is even zoeken in zo'n fase.
 
Ik herken dit ook van onze oudste zoon. Hij sliep na de lunch ongeveer 3 uurtjes en ging dan soms 's avonds na het eten nog even op de bank liggen niet slapen ofzo maar gewoon ff liggen. De jongste is nu 11 maanden en slaapt ook alleen 's middags nog maar. Om 1230 uur gaat hij naar bed tot 1530 uur, dan gaat hij om 2000 uur naar bed.

Groetjes,

Miriam
 
bij mijn dochter heeft deze fase zo'n anderhalve maand geduurd. Ik hield haar meestal wakker tot na de lunch, en dan sliep ze van 13.00 tot 15.00 uur. Dan was het echt niet gezellig met de lunch, maar als ik haar 's-ochtends liet slapen was ze ook rond 16.00 moe, maar niet willen slapen omdat ze dan honger had!
Het is even doorbijten, maar het gaat vanzelf beter... Misschien kan je je dochter 's-avonds wat eerder op bed leggen!
 
Onze dochter is ook 14 maanden en soms niet te peilen qua slaapje. Omdat ze in het ritme mee moet van haar schoolgaande zus moet ze nog wel 2x per dag slapen. Ze gaat meestal rond 10.00 terug en dan maak ik haar om 11.30 wakker. Dan gaat ze om 13.30 weer tot 15.00. Maar ook ik merk dat dat niet altijd gaat die tweede keer. Is ze om 16.00 moe dan gaat ze voor een klein uurtje nog naar bed en dan trekt ze het weer tot bedtijd (+/- 19.00) Het is echt even zoeken. Ik maak me nu al zorgen als ze straks 1x gaat slapen, want hoe moet ik dat doen met de etenspauze? Haar gewoon laten liggen durf ik niet want ik ben een half uur onderweg.
 
ik ging in die periode gewoon wat eerder lunchen (soms al om even na 11 uur) en dan kon ze daarna gelijk naar bed. Zo was de ochtend wat minder lang en ging ze heel snel naar 1 slaapje.
 
Terug
Bovenaan