Slaapritme en borstvoeding

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik ben nieuw op het forum. Mocht het nog netjes zijn om me eerst ergens voor te stellen, wijs me daar gerust op! Ik kon het zo snel niet vinden.</p><p>Mijn baby is nu 2 weken oud en ik wil rustig aan gaan beginnen met haar rond een bepaalde tijd op bed leggen, en vanaf 6 weken ook op een bepaalde tijd wakker maken (boek Slaap van Suzanne Willekens). Ik geef haar borstvoeding met overdag max. 3,5 uur tussen de voedingen en in de nacht max. 5,5 uur. </p><p>Mijn vraag is: hoe kun je een baby vaste slaaptijden introduceren als de voedingen variabel zijn? Als ik aan het werk ga moet er bijv. een vaste tijd komen. Maar stel dat ik haar om half 7 wek en ze net een uur daarvoor heeft gedronken, dan is het toch zielig als ik haar wakker moet maken? Ook begreep ik dat ze gevoed op het kdv moet komen, dus moet ik er dan nóg een voeding bij forceren? Ik snap er nog maar weinig van en dat geeft veel stress... </p><p>Hoe hebben jullie dit gedaan? Ze gaat 2 dagen naar oma en 1 dag naar het kdv zodra het verlof eindigt (dan is ze 3 mnd.). Bedankt!</p>
 
Ik ging altijd mee in het ritme van mijn baby. Ik ken het boek niet, maar mijn dochter ging pas met ruim een jaar een beetje op vaste tijden naar bed. Daarvoor met ons mee en tot die tijd soms beneden op de bank slapen. 
 
Wat betreft de voedingen kun je haar, als ze pas nog gedronken heeft, nog een voeding aanbieden. Drinkt ze is dat mooi meegenomen, zo niet dan kan ze bij oma of op het kdv een flesje drinken als ze wakker wordt en honger heeft. 
 
Wij hebben qua slaap en voeding ook altijd de baby gevolgd. In mijn ervaring zijn kleine baby's niet echt te sturen daarmee. Ze geven wel aan wat ze nodig hebben en het scheelt een hoop frustratie om daar gewoon in mee te gaan. We hadden een paar 'basisregels' die we vanaf het begin hebben toegepast (slaapritueeltje, slaapjes in bed), maar verder lieten we het slaapritme aan de baby over. Op een gegeven moment komt er vanzelf een vast ritme in van tijden dat ze wil slapen en het aantal slaapjes op een dag. Ik geloof niet dat wij dat met drie maanden al hadden, maar het kdv gaat ook wel met het ritme van je baby mee.
Natuurlijk moet de baby na je verlof meer met jullie ritme mee. Dat komt wel goed. Er zit dan waarschijnlijk ook al meer tijd tussen de voedingen. Dus ik denk dat je haar prima om half zes kan voeden en dan zonder extra voeding naar het kdv brengen. Dan zal ze tegen half tien of nog later weer een voeding moeten. Ik weet niet meer zo goed hoe wij dat deden, maar kan me niet herinneren dat het een gedoe was om de baby wakker te maken of te voeden voor vertrek.
Nu met twee weken is enige structuur waarschijnlijk ver te zoeken, maar met drie maanden is dat echt wel anders. Misschien dat je dan nog geen strak ritme hebt, maar dan is het al wel een stuk voorspelbaarder en je kent je baby dan ook veel beter. Die eerste weken zijn zo zoeken, maar het komt echt goed. 


Het boek dat jij noemt ken ik ook niet. Wij hebben het boek Baby in een droomritme van Stephanie Lampe gebruikt. Zij werkt met wakkertijden en niet met vaste slaaptijden. Per leeftijd geeft ze aan hoe lang je baby ongeveer wakker kan zijn. Afhankelijk van hoe lang ze slaapt heeft ze dan meer of minder slaapjes op een dag.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het boek grotendeels links laten liggen, het lijkt mij ook vrij onmogelijk om al vanaf 6 weken met vaste tijden te gaan werken... 
 
Maak je maar niet te druk. Dit komt echt wel goed. Als je kindje een hele nacht doorslaapt moet je het natuurlijk wel wakker maken voor een voeding voordat het naar de opvang gaat maar als ze zoals jouw voorbeeld om half zes gedronken heeft kun je haar gewoon wegbrengen. 


Ik heb zelf nog heel lang een ochtend- en avondvoeding gedaan en maakte het daar dan wel wakker voor toen hij de nachten doorsliep maar dat is geen probleem als ze wat ouder zijn. Zelf moet je toch ook 'ontbijten' voor je de deur uitgaat?
Zoals hierboven al gezegd: niet teveel in vaste tijden denken en lekker je kindje volgen! 
 
Terug
Bovenaan