Slaapritme nacht / voeding, willen jullie eens meekijken?

Hoi allemaal!

Onze dochter is momenteel 3,5 maand. Sinds twee weken gaat ze steeds vaker een langere ruk maken in de nacht (whoehoe!)
We hebben behoorlijk heftige weken achter de rug, dus dit is zeer aangenaam kun je begrijpen ?
We werken momenteel met de wakkertijden (ons alerte meisje gaat niet uit zichzelf slapen ☺️).
Meestal wordt ze ongeveer tussen 16.00-17.00u wakker uit haar laatste dutje overdag. Dit betekent dat ze vaak tussen 17.30u-18.30u nog een klein slaapje doet bij ons in de draagzak of op de arm en dat haar bedtijd meestal tussen 20.00-21.00 ligt.
Met een vast bedritueeltje gaat ze ineens echt makkelijk slapen, zó knap en fijn.
Nu zit ik al een tijdje met de prangende vraag; Wel of niet wakker maken voor een laatste voeding van de dag?
Op de een of andere manier voelt het voor mij tegenstrijdig om haar wakker te maken ómdat we zo blij zijn met een beter slapende baby in de avond/nacht èn omdat ze steeds vaker dan van 20.30/21.30 tot ergens tussen 04.00-05.00u slaapt (van de week zelfs 05.30u). Ze krijgt dan een voeding en slaapt dan meestal nog weer 1,5/2 uur door.
Wij gaan eigenlijk ook steeds naar bed als zij gaat slapen omdat we nog steeds echt kapot zijn, dus gaan we geen wekker zetten om 23.00/23.30u want dan schiet je een beetje je doel voorbij natuurlijk (als in; dat ze niet nèt wakker wordt voor een voeding als wij net slapen).
Nu ga ik over een paar weken weer werken (ik zit nog thuis vanwege bekkeninstabiliteit) en zal ons ritme 06.00u opstaan worden… (?)

Daarom nu de vraag of jullie even mee willen denken..
Kunnen we het beter zo laten; als in, zo volgen we haar en waarschijnlijk gaat ze steeds iets langer slapen. En je kan natuurlijk de wakkertijden opgegeven moment iets meer loslaten en dan zal er een steeds iets vroegere avondbedtijd ontstaan. Dan denk ik; misschien komt ze dan weer om 01.00/02.00u(?) Als wij net slapen. Weet je niet zeker natuurlijk..
Óf kunnen we beter naar het ritme toe gaan werken van een vroegere avondbedtijd (die vanzelf komt) en haar wel wakker gaan maken voor een laatste voeding (wel met als gevolg dat we zelf langer wakker moeten blijven).

Ik hoor eigenlijk gewoon heel graag jullie ervaringen en eventuele tips of ideeën. We zijn voor nu gewoon echt tevreden, maar meer gezien het vroege ochtendritme wat er aan gaat komen… :)

Dank jullie wel alvast ☺️
 
Klinkt echt alsof jullie al bijna een perfect ritme erin hebben.
Ik zou er niet teveel aan sleutelen, dit is schijnbaar ook een fijn ritme voor je kindje als ze er zo gemakkelijk in valt. En als jullie over enige tijd weer om 6 uur op moeten ben je er al bijna. 
Ik denk dat op een gegeven moment het laatste kleine dutje wegvalt, en dat ze die tijd dan in de nacht gaat erbij pakt. 
Je zou ook kunnen proberen om haar iets meer te geven in de laatste voeding of iets bij te geven (mogen ze al papje op die leeftijd?) dat ze daarmee net iets langer blijft liggen.
Maar petje af hoor als dit met 3,5 maand al zo gaat:D 
 
 
Aah dank je wel voor je lieve reactie en advies.
Ja, we zijn hier ook erg blij mee. Na wéken uren wakker in de nacht én overdag niet slapen ??.

Volgens mij mag ze nog geen pap, maar ik heb ook eens begrepen dat een grotere hoeveelheid voeding niet heel veel uit schijnt te maken bij jonge baby’s(?)
 
Je doet het hartstikke goed joh! Ik ben jaloers, mijn meissie had dit ritme pas na 5 maanden!
Ik liet haar gewoon aangeven wanneer ze wilde drinken, want wij waren (net als jullie) hartstikke moe in de avond en wilde ook goed slapen. Dus toen wij door hadden dat zij door ging slapen vanaf 20 uur, lieten wij haar gewoon slapen.
Ze meldt zich wel als ze iets nodig heeft.
En misschien is het ook weer zo dat als je haar uit haar slaap haalt voor een voeding, zij dan weer een paar uur wakker is omdat ze uit haar cyclus is gehaald. dat is onze ervaring tenminste.
Maar doe vooral wat voor jou goed voelt. Jij kent je kindje het beste en weet wat je kindje nodig heeft.
Maar zo te lezen, doe je het hartstikke goed!
 
Betreft hoeveelheid voeding...kleine baby's verteren kleine beetjes verdeeld over de dag beter dan een grote hoeveelheid in 1 x, tenminste dat heb ik toen de tijd begrepen van m'n kraamzorg.
Dus inderdaad...een grotere fles zal niet veel doen.
Tenzij je kleintje erge honger heeft.
Maar dan zou ze ook niet zo lang doorslapen.
 
Ah dank je wel voor je fijne reactie! ☺️

Ja daar zeg je inderdaad wat; het uit haar slaapcyclus halen. Ik ben inderdaad ook bang dat ze nét in haar diepe slaap zit en je haar daardoor misschien weer moeilijker in slaap krijgt. Is natuurlijk uitproberen, maar je hebt gelijk; als het zo goed gaat én ze zich altijd gewoon meld als ze iets nodig heeft is het prima ☺️.
 
Terug
Bovenaan