Slaapritme

<p>Hoi allemaal,</p><p>De laatste dagen is mijn peuter (21 maanden) extreem vroeg wakker, rond 04:30. Ze slaapt nog 2x 2uur op een dag, tot voor kort had ze dit ook nog echt nodig en sliep ze iedere ochtend tot 06:30. Dit lijkt me het moment dat ze echt over moet op 1 slaapje maar ik weet momenteel even niet hoe ik het aan moet pakken. Op het moment dat ik dit typ is ze namelijk alweer kapot, hoe ga ik dit ooit rekken tot een tijd die acceptabel is voor 1 slaapje? Dit ritme van de afgelopen dagen breekt haar op, ze is overdag erg snel verdrietig en boos. Tot nu toe hebben we nooit problemen gehad met slapen en ritme’s dus ik zou het fijn vinden als jullie even mee willen denken! </p>
 
Mijn zoontje was net voor 1e verjaardag van 2 slaapjes af. Die haalde ik om 7 uur uit bed en dan ging die om 11 uur weer naar bed tot 1500 en dan door tot 7 uur. Het rekken naar 11 uur is wel ff lastig dat klopt maar dat moet je echt doorzetten. Duurd week of 3 voordat ze t oppakkken. Nu is hij 2.5 en gaat om 1 uur nog na bed tot 3 uur.

Ik zou wel de ochtend proberen langer te maken dat ze ieder geval maar 1x naar bed gaat. Het is ff pittig maar werkte hier heel.goed
 
Misschien kan je het ochtendslaapje inkorten. Een vriendin van mij doet het op deze manier en werkt voor hun heel goed. Dan kan ze dus wel naar bed als ze moe is, maar maak je haar na een half uur of drie kwartier wakker (of bv eerst na 3 kwartier en als dat goed is steeds eerder). Misschien is de overgang dan wat minder heftig? Sowieso is de overgangsperiode altijd vervelend en kost tijd. Mijn dochter hield het altijd beter vol als ik dan op pad ging met haar, werd ze afgeleid. Succes!
 
Wat wij deden was ochtendslaapje uitstellen en steeds wat later maken. Ze gaat alsnog bij ons rond 12 uur voor de middagslaap (1 per dag nu dus) omdat ze dan kapot is. 'S middags red ze het langer dan 's ochtends. Je kan beginnen met eerst tot half 11 uitstellen bijvoorbeeld. Bij ons lukte dat voooral door dingen te gaan doen, het huis uit dus. Eventueel met haar in de kinderwagen zodat ze zelf wel een beetje kan rusten. 

Heb ook weleens gelezen om ze bij de overgangsperiode eerder naar bed te doen, dus tussen 18 en 18.30 uur al. Bij ons gaat ze overigens altijd rond 18.30/19 naar bed, ze slaapt 's middags niet meer zo lang sinds ze over is naar 1 slaap, maar slaapt dan wel tot 7 uur 's ochtends. 
 
Wij hadden hetzelfde met 14 maanden, iedere ochtend om 5.30 huilend wakker worden (terwijl hij normaal wat lag te kletsen/spelen)
We gingen over op 1 slaapje en dat was inderdaad echt heel pittig. Hij werd nog steeds rond 5.30 wakker, het was een strijd om te rekken tot 11.00 (tijdelijke bedtijd, dus "lunch" om 10.30). Sliep dan 3 kwartier en dan weer rekken tot 17.30 (tijdelijke bedtijd, avondeten dus rond 16.30). Dit heeft een paar weekjes geduurd, gesloopt waren we ?.
Gelijkelijk werd hij steeds wat later wakker en duurde zijn dutje ook steeds wat langer.
Ze moeten echt leren om naar 1 slaapje te gaan en daar is tijd voor nodig! En dat is voor iedereen heel vermoeiend!

Dus mijn tip: maak het zo makkelijk mogelijk voor julliezelf! Geen grote projecten, drukke verjaardagen enz. Alleen dingen die energie opleveren!
 
Wij hadden dat rond die leeftijd ook. Een dochter die al heel lang maar een dutje deed en toen opeens steeds zo achterlijk vroeg wakker was, dat ze om 10u op was. Hier was ‘oplossing’ wandelen. Rond half 10 kind in de wagen en stuk wandelen. meestal viel ze dan in slaap en sliep een uurtje en dan rond half 2 naar bed. Is natuurlijk een risico, maar hier ging het meestal goed. 2 keer in bed was hier dan weer geen succes, dan kwam er de 2e keer protest en had ik een kind dat van 11-7 wakker was. Troost; hier ging het met maand of 23 beter en sinds we verhuisd zijn en ze een broertje heeft (alle onrust voor een peuter ik maand tijd) slaapt ze van 7-half 8 of zelfs van half 8-8!
 
Ik zou idd van haar 2e slaapje een powernap maken... En haar ochtendslaapje steeds verder verschuiven...
Mn zoontje is 2,5 en gaat vaak genoeg om 11 u naar bed omdat hij moe is.. te lang rekken gaat hij over zn vermoeidheid heen, kost het meer moeite om in slaap te vallen... En in de middag houd hij het wel vol tot bedtijd.
De slaapcoach zegt dat je avondbedtijd vanaf 1800u is.. dus daar kan je ook in schuiven
 
 
Altijd lastig. In het begin hebben we haar rond 11 uur op bed gelegd. En dan avonds weer vroeg naar bed. Dat was met name Ochtends wel ff rekken. Veel gewandeld, dan was ze tevreden. Soms viel ze 10 min even in slaap. Het gaat vanzelf steeds makkelijker
 
Terug
Bovenaan