Slaapritme

<p>Hoi,</p><p>Ik heb een dochter van 3 maand/14 weken oud, die snachts 12 tot 13 uur slaapt (al een aantal weken, dus is haar ritme op dit moment). Dat is nogal uitzonderlijk als ik alle websites/boeken hierover moet geloven. Dus ik geniet er maar van zolang t duurt;-)</p><p>Maar, ze slaapt nu van 23.00 tot 11.00 uur. Ik moet over 3 weken weer aan het werk dus ik wil dat ritme graag verschuiven.</p><p>Ik heb haar nu 3 dagen om 9 uur wakker gemaakt in de hoop dat ze savonds eerder gaat slapen. Maar dat lukt nog niet echt. Is het gewoon een kwestie van volhouden? Of kan ik nog wat anders doen?</p><p>Daarnaast slaapt ze overdag steeds maar een half uurtje voor een voeding. Daarmee kom ik niet op t gemiddeld aantal uren slaap wat ze volgens de boeken nodig heeft. Maar echt gemiddeld is ze ook niet. Moet ik dat proberen te veranderen, of zou ze gewoon genoeg slaap krijgen? Ze is vrolijk, kletst en lacht veel en ontwikkeld zich goed. </p><p>Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen! </p><p>Groetjes Lianne</p>

Wat een super nachten heb je zeg!

Misschien is de overgang naar vroeger op makkelijker als je het geleidelijk doet: elke dag een kwartiertje eerder wakker maken en naar bed brengen...

Mijn ervaring is dat het ritme sws om de zoveel tijd verandert helaas :( ik zou genieten van hoe het nu is en wanneer ze naar de opvang gaat zal ze vast wennen aan het nieuwe ritme.
Maar misschien kun je proberen om eerst te voeden en dan laten slapen, dan slaapt ze misschien wat langer en kom je op een beter ritme uit overdag. Zo kun je de bedtijd steeds een beetje naar voren halen.

Misschien off topic maar wat doe je dan met je baby tussen 18 en 23 uur savonds? Ik ben echt perplex van jou baby's ritme. ;) Ik kan me gewoon niet indenken dat mijn baby nog gezellig is na 18 uur savonds. Haha. Maar dan moet je zelf ook laat naar bed. Dat lijkt me best lastig zeg. Ik lig bijvoorbeeld nu al (half 7) om wat bij te slapen. Mijn nachten zijn bagger. Dochter 4 maanden. Wordt ongeveer elk uur wakker vanaf 00.00 u savonds... en om 5 u sochtends is ze er klaar mee. Lang leve de tropen jaren. Succes ermee.

Ritme veranderen duurde hier altijd wel minstens 2 weken volhouden. Wij hebben bijvoorbeeld vanwege de vele nachtvoedingen rond 4 maanden toch een late avondvoeding ingevoerd. Ik werd bloed nerveus van of ik een half uur nadat ik sliep weer op kon. Het duurde 2 weken voordat ze inderdaad een wat langere ruk vanaf de avondvoeding ging maken. Na 3 dagen zou ik dus niet opgeven. 
Ook zou ik persoonlijk focussen op steeds iets eerder naar bed. En dan wordt ze uit zichzelf ws eerder wakker ook. Over de komende weken zal ze ook steeds meer overdag een echte wakkertijd met activiteiten enzo gaan ontwikkelen. Dingen als op een vaste tijd opstaan en dan wat gaan doen, en een slaapritme overdag volgen, lukte hier pas vanaf 4,5 mnd goed. Dan ging ik boodschappen doen in wakkertijd of met de hond wandelen. Toen dat 3 slaapjesritme erin zat, werd ze ook in de avond eerder moe. De eerste 3 maanden was de hele avond huilen tot een uur of 23.00. En rond 4,5 mnd ging ze 19.30/20.00 uur slapen. 
Begin bijvoorbeeld eens met een half uurtje eerder naar bed. En zodra dat een paar dagen geaccepteerd wordt, weer een half uurtje... Etc. Tot je over een paar weken op de gewenste bedtijd zit. Als je straks eerder op moet dan went ze daar ook wel weer aan. Het kan evengoed lastig zijn om de avonden aangepast te krijgen, dus daar kun je vast mee starten. 
Als ze overdag vrolijk is, lekker zo laten.

Onze dochter, ook 14 weken oud, slaapt van 23:00 tot 07:00. Wij maken haar wakker om 7 uur omdat ik binnenkort weer ga werken en ik ritme probeer te krijgen. De avonden zijn lastig, ze wil dan absoluut niet slapen, we blijven het proberen. Maar het liefst blijft ze gewoon bij ons tot 22:30/23:00.

Bedankt voor jullie tips. Eerder op bed zonder dat ze eerder wakker wordt is niet echt wen optie omdat er dan te weinig tijd is voor de voedingen. Mijn bv is nier optimaal, en te snel achter elkaar zorgt voor te weinig voeding. Vandaar dat ik haar eerder ging wakker maken want dan werd de tijd voor voedingen juist langer.
Doorzetten is mn plan, ze lijkt het nu al beter te doen! Al 2 nachten voor 9 uur in slaap, dus ik ben benieuwd hoe het vanavond gaat.
Omdat mn nachten super zijn is wat later op bed voor mezelf geen probleem nu ik nog vrij ben. Mn man duikt er wel eerder in, heel ongezellig;-) Maar goed, nu kan ik dus na 9 uur al naar bed, dus ik hoop dat ze dat volhoudt want sochtends om 6 uur er uit terwijl je pas na 2300 kan slapen is niet echt prettig straks??
En als ik jullie ervaringen lees is dus vanaf 4,5 maand overdag ritme krijgen makkelijker, dan wacht ik dat maar af. Sowieso kan t elke dag anders zijn ook qua nachten, dus ik geniet nu maar ff van mn slaap;-) thnx voor jullie reacties!

Terug
Bovenaan