<p>Hoi,</p><p>Ik heb een dochter van 3 maand/14 weken oud, die snachts 12 tot 13 uur slaapt (al een aantal weken, dus is haar ritme op dit moment). Dat is nogal uitzonderlijk als ik alle websites/boeken hierover moet geloven. Dus ik geniet er maar van zolang t duurt;-)</p><p>Maar, ze slaapt nu van 23.00 tot 11.00 uur. Ik moet over 3 weken weer aan het werk dus ik wil dat ritme graag verschuiven.</p><p>Ik heb haar nu 3 dagen om 9 uur wakker gemaakt in de hoop dat ze savonds eerder gaat slapen. Maar dat lukt nog niet echt. Is het gewoon een kwestie van volhouden? Of kan ik nog wat anders doen?</p><p>Daarnaast slaapt ze overdag steeds maar een half uurtje voor een voeding. Daarmee kom ik niet op t gemiddeld aantal uren slaap wat ze volgens de boeken nodig heeft. Maar echt gemiddeld is ze ook niet. Moet ik dat proberen te veranderen, of zou ze gewoon genoeg slaap krijgen? Ze is vrolijk, kletst en lacht veel en ontwikkeld zich goed. </p><p>Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen! </p><p>Groetjes Lianne</p>